KudoZ home » Dutch to Russian » Law (general)

aanvangsindex

Russian translation: величина исходного показателя


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:aanvangsindex
Russian translation:величина исходного показателя
Entered by: Halyna Smakal

19:05 Aug 21, 2014
Dutch to Russian translations [PRO]
Social Sciences - Law (general)
Dutch term or phrase: aanvangsindex
Jaarlijks per 1 januari zuilen de royalties worden geïndexeerd op basis van de Belgische gezondheidsindex volgens de volgende formule:
(Basisroyalty x nieuw indexcijfer) / aanvangsindexcijfer
Irina Bilalova
Russian Federation
величина исходного показателя
Explanation:
Сначала я поискала перевод в Juridisch-Economisch Lexicon NL - EN, а потом перевела с английского на русский.
Тут тоже может идти речь об экономическом благосостоянии. Без контекста трудно понять.
gezondheidsindex
health index индекс здоровья
aanvangsindexcijfer
initial index figure цифра\величина исходного показателя

http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/economie/cons...
Waarvoor wordt de gezondheidsindex gebruikt?

Het gezondheidsindexcijfer wordt onder meer toegepast voor de indexering van de huurprijzen.
De afgevlakte index (= de gemiddelde waarde van de gezondheidsindex in de 4 voorbije maanden) is de basis voor de indexering van pensioenen, sociale uitkeringen en sommige lonen en wedden. De indexaanpassing van overheidswedden en sociale uitkeringen gebeurt wanneer de afgevlakte index een bepaalde waarde overschrijdt, de zogenaamde spilindex.
De afgevlakte index wordt ook nog het voortschrijdend gemiddelde genoemd.

Gezondheidsindex
 Door de overheid gehanteerde prijsindex, onderscheiden van de oorspronkelijke index van de kleinhandelsprijzen door de verwijdering uit de indexberekening van ‘ongezonde’ producten als tabakswaren, alcohol en petroleumproducten
Gevonden op http://www.riziv.fgov.be/nl/glossary/index.htm
--------------------------------------------------------------------------------


Gezondheidsindex
 Het gezondheidsindexcijfer gebruikt men te controleren wanneer de inflatie te fel gestegen is waardoor men de lonen dient aan te passen. Men leidt dit af van de CPI, maar men haalt de prijzen van brandstoffen en sigaretten eruit.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10927
Selected response from:

Halyna Smakal
Netherlands
Grading comment
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Первоначальный индекс
Juliette G
3величина исходного показателяHalyna Smakal


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Первоначальный индекс


Explanation:
Первоначальный/исходный индекс

Juliette G
Belgium
Native speaker of: Native in RussianRussian
PRO pts in category: 4

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
aanvangsindex
величина исходного показателя


Explanation:
Сначала я поискала перевод в Juridisch-Economisch Lexicon NL - EN, а потом перевела с английского на русский.
Тут тоже может идти речь об экономическом благосостоянии. Без контекста трудно понять.
gezondheidsindex
health index индекс здоровья
aanvangsindexcijfer
initial index figure цифра\величина исходного показателя

http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/economie/cons...
Waarvoor wordt de gezondheidsindex gebruikt?

Het gezondheidsindexcijfer wordt onder meer toegepast voor de indexering van de huurprijzen.
De afgevlakte index (= de gemiddelde waarde van de gezondheidsindex in de 4 voorbije maanden) is de basis voor de indexering van pensioenen, sociale uitkeringen en sommige lonen en wedden. De indexaanpassing van overheidswedden en sociale uitkeringen gebeurt wanneer de afgevlakte index een bepaalde waarde overschrijdt, de zogenaamde spilindex.
De afgevlakte index wordt ook nog het voortschrijdend gemiddelde genoemd.

Gezondheidsindex
 Door de overheid gehanteerde prijsindex, onderscheiden van de oorspronkelijke index van de kleinhandelsprijzen door de verwijdering uit de indexberekening van ‘ongezonde’ producten als tabakswaren, alcohol en petroleumproducten
Gevonden op http://www.riziv.fgov.be/nl/glossary/index.htm
--------------------------------------------------------------------------------


Gezondheidsindex
 Het gezondheidsindexcijfer gebruikt men te controleren wanneer de inflatie te fel gestegen is waardoor men de lonen dient aan te passen. Men leidt dit af van de CPI, maar men haalt de prijzen van brandstoffen en sigaretten eruit.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10927

Example sentence(s):
  • Het gezondheidsindexcijfer wordt onder meer toegepast voor de indexering van de huurprijzen.

    Reference: http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/economie/cons...
Halyna Smakal
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in UkrainianUkrainian, Native in RussianRussian
PRO pts in category: 14