KudoZ home » Dutch to Spanish » Other

pedagogie

Spanish translation: residencia estudiantil


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:pedagogie
Spanish translation:residencia estudiantil
Entered by: Cynthia Brals-Rud

00:03 Oct 22, 2001
Dutch to Spanish translations [PRO]
Dutch term or phrase: pedagogie
No se trata de pedagogía como ciencia.

Tengo dos ejemplos:

a) College: Voormalige pedagogie van de Arts-faculteit

b) Heden is het gebouw een pedagogie voor studenten.

Lindo misterio....

Gracias!
Cynthia Brals-Rud
pedagogie
Explanation:
Sorry dat ik geen vertaling kan voorstellen, Spaans is niet een van mijn "actieve" talen.

Wat hier bedoeld wordt, is een instelling die in de studententaal (althans hier in België) meestal afgekort wordt tot "peda". Volgens van Dale is dat een "tehuis voor (meisjes)studenten). Meestal gaat het om gebouwen waar enkele tientallen tot enkele honderden studenten verblijven.

Ziehier een definitie die ik vond op het web:

"Residenties van de K.U.L.


Gesubsideerde universitaire residenties

Residentiebeheer beheert ongeveer 2 600 gesubsidieerde kamers in 19 huizen, waar enkel studenten van de K.U.Leuven terecht kunnen. Die studentenresidenties zijn verspreid over Leuven en Heverlee. Jaarlijks worden ongeveer 500 kamers in Leuven en 250 in Heverlee gereserveerd voor eerstejaarsstudenten.
De huurprijs van de kamers wordt uitsluitend berekend aan de hand van het gezinsinkomen en het aantal personen ten laste van het gezinshoofd. In 1999-2000 ligt de huurprijs tussen 25 100 BEF en 60 300 BEF voor een academiejaar. Bij het toekennen van de kamers krijgen studenten die een lagere huur moeten betalen, voorrang.
Deze kamers zijn meestal goedkoper en ook in betere staat; Je weet ook beter wat de faciliteiten van de kamers zijn.
De bekende Peda's Terbank, Holleberg en Justus Lipsius zijn gesubsideerde residenties


Niet - Gesubsideerde universitaire residenties

Deze studentenresidenties zijn hoofdzakelijk bedoeld voor kandidatuurstudenten van de K.U.Leuven. De huurprijs wordt niet aan het gezinsinkomen aangepast. Groenveld (naast de Campus in Heverlee) is hiervan de bekendste."

HTH,

Serge L.
Selected response from:

Serge L
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4pedagogieSerge L
4PedagogíaKenji Otomo
4escuela, liceoxxxAbu Amaal


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
escuela, liceo


Explanation:
aleman: paedagogie = lateinschule
(viejo)


    Reference: http://www.igd.fhg.de/archive/1995_www95/darmstadt/city-info...
xxxAbu Amaal
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

37 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Pedagogía


Explanation:
La pedagogía es una ciencia (eso está claro). Pero también se puede utilizar como sustantivo y como adjetivo (en este último caso "pedagógico"). En el primer caso, creo que se refiere a que la facultad aplica métodos "pedagógicos".
En España, "tener pedagogía" podría interpretarse como "tener inteligencia para adaptarse a las necesidades de". También tenemos una frase hecha "tener mano izquierda" que significaría "ser tolerante con".
De todos modos, creo que debería de rehacer la frase con vistas a adaptarla al mejo sentido posible.
¡Suerte!

Kenji Otomo
Spain
PRO pts in pair: 4

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pedagogie


Explanation:
Sorry dat ik geen vertaling kan voorstellen, Spaans is niet een van mijn "actieve" talen.

Wat hier bedoeld wordt, is een instelling die in de studententaal (althans hier in België) meestal afgekort wordt tot "peda". Volgens van Dale is dat een "tehuis voor (meisjes)studenten). Meestal gaat het om gebouwen waar enkele tientallen tot enkele honderden studenten verblijven.

Ziehier een definitie die ik vond op het web:

"Residenties van de K.U.L.


Gesubsideerde universitaire residenties

Residentiebeheer beheert ongeveer 2 600 gesubsidieerde kamers in 19 huizen, waar enkel studenten van de K.U.Leuven terecht kunnen. Die studentenresidenties zijn verspreid over Leuven en Heverlee. Jaarlijks worden ongeveer 500 kamers in Leuven en 250 in Heverlee gereserveerd voor eerstejaarsstudenten.
De huurprijs van de kamers wordt uitsluitend berekend aan de hand van het gezinsinkomen en het aantal personen ten laste van het gezinshoofd. In 1999-2000 ligt de huurprijs tussen 25 100 BEF en 60 300 BEF voor een academiejaar. Bij het toekennen van de kamers krijgen studenten die een lagere huur moeten betalen, voorrang.
Deze kamers zijn meestal goedkoper en ook in betere staat; Je weet ook beter wat de faciliteiten van de kamers zijn.
De bekende Peda's Terbank, Holleberg en Justus Lipsius zijn gesubsideerde residenties


Niet - Gesubsideerde universitaire residenties

Deze studentenresidenties zijn hoofdzakelijk bedoeld voor kandidatuurstudenten van de K.U.Leuven. De huurprijs wordt niet aan het gezinsinkomen aangepast. Groenveld (naast de Campus in Heverlee) is hiervan de bekendste."

HTH,

Serge L.


    Reference: http://bouts.cs.kuleuven.ac.be/multimedia/informatica/MAIN/S...
Serge L
PRO pts in pair: 62