Mezzanline Floor

Arabic translation: طابق الميزانين

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Mezzanline Floor
Arabic translation:طابق الميزانين
Entered by: Abdul Wahab km

05:46 Mar 13, 2014
English to Arabic translations [PRO]
Marketing - General / Conversation / Greetings / Letters
English term or phrase: Mezzanline Floor
Operation Office :
Office # MO6, Mezzanline Floor
RKM Building, Hor Al Anz East, Diera, Dubai
Abdul Wahab km
India
طابق الميزانين
Explanation:
بداية دور الميزانين ده دور بيبقى زى منسوب تانى فى دور اخر يعنلى مثلا الدور الأرضى تعمله ارتفاعه كبير و تيجى تعمل فيه دور تانى يكون سلمه مرتبط بالدور ده بس و مبيكونش على المساحة كلها ( حسب الاشتراطات ) و مبيكنش مشترك فى الواجه
ثانيا بالنسبة للأعمدة انت المفروض تحط الأعمدة و الحوائط فى المعمارى على الأقل علشان تقارن و تشوف نافعة من الناحية المعمارية و تحطها بقطاعها كمان
ثالثا بالنسبة لأحمال الرياح و الزلازل انت ممكن تحمل المبنى أحمال رياح و زلازل بأعمدة فقط و يكون صح بس أنا مش عارف موضوع 8 متر ده انت متأكد منه .
Selected response from:

HATEM EL HADARY
Italy
Grading comment
Thanks a lot :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5طابق الميزانين
HATEM EL HADARY
4 +3الطابق الأوسط
Ahmed Badawy


Discussion entries: 1





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
mezzanline floor
الطابق الأوسط


Explanation:
http://www.wordreference.com/enar/mezzanine floor

Ahmed Badawy
Saudi Arabia
Native speaker of: Native in ArabicArabic
PRO pts in category: 175

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Awad Balaish
28 mins
  -> شكرًا جزيلاً

agree  Saleh Ayyub
2 hrs
  -> شكرًا جزيلاً

agree  Lotfi Abdolhaleem: طابق متوسط بين الطابق الارضى و الذى فوقه من طوابق متكررة التخطيط
1 day 4 hrs
  -> شكرًا جزيلاً

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
mezzanline floor
طابق الميزانين


Explanation:
بداية دور الميزانين ده دور بيبقى زى منسوب تانى فى دور اخر يعنلى مثلا الدور الأرضى تعمله ارتفاعه كبير و تيجى تعمل فيه دور تانى يكون سلمه مرتبط بالدور ده بس و مبيكونش على المساحة كلها ( حسب الاشتراطات ) و مبيكنش مشترك فى الواجه
ثانيا بالنسبة للأعمدة انت المفروض تحط الأعمدة و الحوائط فى المعمارى على الأقل علشان تقارن و تشوف نافعة من الناحية المعمارية و تحطها بقطاعها كمان
ثالثا بالنسبة لأحمال الرياح و الزلازل انت ممكن تحمل المبنى أحمال رياح و زلازل بأعمدة فقط و يكون صح بس أنا مش عارف موضوع 8 متر ده انت متأكد منه .


    Reference: http://www.arab-eng.org/vb/showthread.php?t=196663
HATEM EL HADARY
Italy
Works in field
Native speaker of: Native in ArabicArabic, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 79
Grading comment
Thanks a lot :)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saleh Ayyub
15 mins
  -> Many Thanks

agree  Houda Nashawi
56 mins
  -> Many Thanks

agree  Ahmed Ghaly (X): كنت سأجيب على هذا السؤال بنفس الإجابة، هي الإجابة الأكثر دقة، بالتوفيق
1 hr
  -> many Thanks

agree  Linda Al-Bairmani: Correct http://www.alhejal.net/vb/showthread.php?t=10950
9 hrs
  -> Many Thanks

agree  Olfat Abdullah: As an Architect, I strongly agree :)
3 days 9 hrs
  -> Many Thanks




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search