inpatient vs. outpatient surgery

Bulgarian translation: стационарна и амбулаторна хирургия

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:inpatient vs. outpatient surgery
Bulgarian translation:стационарна и амбулаторна хирургия
Entered by: Krasimira Kalcheva

23:45 Jan 7, 2012
English to Bulgarian translations [PRO]
Medical - Medical (general) / Surgery
English term or phrase: inpatient vs. outpatient surgery
The XXXX Hostipal had 2,345 inpatient surgeries and 2,976 outpatient surgeries.
Krasimira Kalcheva
United States
стационарна и амбулаторна хирургия
Explanation:
Не съм медицински персонал, но мисля, че това е кратък понятен превод
Selected response from:

Boika Koceva
Grading comment
Вашият отговор се потвърди от самия хирург. Благодаря още веднъж за помощта.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5хирургични операции в болнични и амбулаторни условия
Yavor Dimitrov
5болнична и извънболнична хирургия
Dimar
3стационарна и амбулаторна хирургия
Boika Koceva


Discussion entries: 4





  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
хирургични операции в болнични и амбулаторни условия


Explanation:
В болницата са се извършили 2345 (стационарни) хирургични и 2976 амбулаторни операции.

Под "амбулаторни" се разбира "в амбулаторни условия".

Yavor Dimitrov
Bulgaria
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 36
Notes to answerer
Asker: Благодаря за отговора


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  emsanchez (X)
4 hrs
  -> Благодаря!

agree  Lada Petkova
8 hrs
  -> Благодаря, Лада! Дискусията е интересна. За мен е трудно да преценя, защото предложението ми е превод по-скоро на термина в посочения пример -- inpatient / outpatient surgerIES, отколкото на търсения термин – inpatient/outpatient surgery.

agree  petkovw
8 hrs
  -> Благодаря!

agree  Nadia Borissova
15 hrs
  -> Благодаря!

agree  Miglena Parashkevova
1 day 4 hrs
  -> Благодаря!

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
стационарна и амбулаторна хирургия


Explanation:
Не съм медицински персонал, но мисля, че това е кратък понятен превод

Boika Koceva
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 8
Grading comment
Вашият отговор се потвърди от самия хирург. Благодаря още веднъж за помощта.
Notes to answerer
Asker: Благодаря за отговора


9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
болнична и извънболнична хирургия


Explanation:
За извънболничната хирургия се използват още термините еднодневна и амбулаторна хирургия с някакави минимални различия. Подробностите може да намерите в следния сайт:

МЕДИЦИНСКИ СТАНДАРТИ ПО ХИРУРГИЯ: http://www.doctorbg.com/page.php?id=1834


--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2012-01-08 15:05:11 GMT)
--------------------------------------------------

Дискусията е малко схоластична, защото организациите на здравеопазването тук и там не се покриват. Според Уикипедията, Outpatient surgery, also known as ambulatory surgery, same-day surgery or day surgery, is surgery that does not require an overnight hospital stay. The term “outpatient” arises from the fact that surgery patients may go home and do not need an overnight hospital bed. The purpose of outpatient surgery is to keep hospital costs down, as well as saving the patient time that would otherwise be wasted in the hospital.
http://en.wikipedia.org/wiki/Outpatient_surgery

В България е друго. Извънболничната медицинска помощ се осъществява от общопрактикуващите лекари и от лекари-специалисти, работещи в ДКЦ, МЦ, самостоятелни или групови специализирани практики, медикодиагностични лаборатории.
http://www.zahorata.net/PatientPathway/OutpatientCare/Defaul...
Това означава, че в англосаксонския свят нещата се свеждат до това дали болният преспива в болницата или не, а в България терминът е свързан с типа на здравното заведение, както отбелязвате и Вие. А ето сега какво казва един бивш министър на здравеопазването – Николай Василев (национален консултант по акушерство и гинекология):

Отчитайки разнородния международен опит и спецификата на българските условия, едва ли е възможно да се издигне китайска стена между еднодневна хирургия (ЕХ) и други (стационарна и извънболнична) хирургии в акушеро-гинекологичната практика. Това се отнася до повечето важни аспекти на хирургията, а именно
обхват на оказваната медицинска помощ,
организационно-управленска специфика,
качество на оказваната медицинска помощ,
управление на риска… и т.н.
http://koog-vma.com/uploads/04323f85.pdf

От това следва, че едва ли ще намерим пълно съответствие между английския и българския термин, освен ако не прибегнем, както предлагате Вие, към дълго описателно обяснение.


Dimar
Bulgaria
Specializes in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 144
Notes to answerer
Asker: Благодаря за отговора.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Yavor Dimitrov: Приемам отговора ви за по-точен от моя. Поздрави! :)
2 hrs
  -> Благодаря!

disagree  Lada Petkova: "Извънболнична хирургия" според посочения линк се извършва в извънболнични заведения (оттам и наименованието), а според контекста тук става дума за болница, която отчита броя на хирургическите операции с престой на пациента повече или по-малко от 24 часа.
4 hrs
  -> Благодаря Ви за внимането! Отговорът ми е по-горе.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search