International Translation Day 2018

Join ProZ.com/TV for a FREE event September 25-26th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation

Schmorl's nodule

Bulgarian translation: Телца на Шморл

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Schmorl's nodule
Bulgarian translation:Телца на Шморл
Entered by: desi1981

11:31 Oct 1, 2004
English to Bulgarian translations [PRO]
Science - Medical (general)
English term or phrase: Schmorl's nodule
Schmorl's nodule

ASAP, pls
ana
Възелът на Шморл
Explanation:
Здавей,

Според мен няма друг вариант нито на български, нито на руски за превода на термина.

А дефиницията му е както следва:

Schmorl's node: An upward and downward protrusion (pushing into) of a spinal disk's soft tissue into the bony tissue of the adjacent vertebrae (the bony building blocks of the spine). Schmorl's nodes are detectable with an x-ray test as a spine abnormality .

Schmorl's nodes are most common in the middle and lower spine.

Schmorl's nodes are common, especially with minor degeneration of the aging spine. Schmorl's nodes usually cause no symptoms, but reflect that "wear and tear" of the spine has occurred over time. Schmorl's nodes are a helpful x-ray finding as an indicator of degenerative process that may be affecting a patient's spine.

Ако проследиш един от дадените по-долу линкове ще откриеш ренгенови снимки на заболяването. Предполагам, че ако попиташ някой познат - лекар той ще потвърди превода. Аз лично ще попитам няколко познати и ще ти пиша пак ако има разлика между тяхното и моето мнение.

Поздрави и успех!

Selected response from:

desi1981
Canada
Grading comment
терминът е телца на Шморл - за информация на всинца ви:))
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5лумбална дискова херния
Irena Alexieva
3херния
Ludwig Chekhovtsov
3остеохондроза на прешлените
Iolanta Vlaykova Paneva
3Възелът на Шморл
desi1981


Discussion entries: 5





  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Възелът на Шморл


Explanation:
Здавей,

Според мен няма друг вариант нито на български, нито на руски за превода на термина.

А дефиницията му е както следва:

Schmorl's node: An upward and downward protrusion (pushing into) of a spinal disk's soft tissue into the bony tissue of the adjacent vertebrae (the bony building blocks of the spine). Schmorl's nodes are detectable with an x-ray test as a spine abnormality .

Schmorl's nodes are most common in the middle and lower spine.

Schmorl's nodes are common, especially with minor degeneration of the aging spine. Schmorl's nodes usually cause no symptoms, but reflect that "wear and tear" of the spine has occurred over time. Schmorl's nodes are a helpful x-ray finding as an indicator of degenerative process that may be affecting a patient's spine.

Ако проследиш един от дадените по-долу линкове ще откриеш ренгенови снимки на заболяването. Предполагам, че ако попиташ някой познат - лекар той ще потвърди превода. Аз лично ще попитам няколко познати и ще ти пиша пак ако има разлика между тяхното и моето мнение.

Поздрави и успех!




    Reference: http://www.medterms.com/script/main/art.asp?articlekey=14007
    Reference: http://www.amershamhealth.com/medcyclopaedia/medical/volume%...
desi1981
Canada
Native speaker of: Bulgarian
PRO pts in category: 1
Grading comment
терминът е телца на Шморл - за информация на всинца ви:))

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Natasha Stoyanova: Проблемът е, че на бълг. не излиза това име, т.е. преводът е дословен, а може терминът да е съвсем с друг.
35 mins

neutral  Ludwig Chekhovtsov: Не знам точно, как е на български, но на руски има няколко варианти за превод на този термин - моля виж моят отговор.
1 day 12 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
schmorl's nodule
лумбална дискова херния


Explanation:
Необходимо е обаче уточнението, че става дума за лумбална дискова херния, при която част от пихтиестото ядро навлиза в прешленното тяло (няма да се впускам в обяснения какви са тези части на гръбначния стълб). Не ми е известно това заболяване да е познато на български с името на Шморл и определено не е възел.

Irena Alexieva
Cyprus
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Ludwig Chekhovtsov: Обяснението е вярно, обаче терминът не: хернията на Шморл може да бъде не само в областта на кръста (лумбална), но и в областта на шията, например.
1 day 11 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
schmorl's nodule
остеохондроза на прешлените


Explanation:
А това води до остеохондроза - увреждане на костната и хрущялната тъкан.
http://66.102.7.104/search?q=cache:zi3SdgVWnNIJ:www.cnsys.bg...
В повечето случаи /80-90%/ лумбосакралният радикулит се дължи на прешленна остеохондроза/дистрофичен процес с образуване на костни шипчета и мостчета по прешлените
http://66.102.7.104/search?q=cache:ZyUAqt8i1w0J:www.infotel....

Iolanta Vlaykova Paneva
Canada
Specializes in field
Native speaker of: Bulgarian
PRO pts in category: 4

12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
schmorl's nodule
херния


Explanation:
Възможно е "херния на Шморл" или "Шморлова херния" ?

MULTITRAN:

Schmorl's nodule, мед. - грыжа Шморля (узелок; внедрение участка межпозвоночного диска в тело позвонка)


--------------------------------------------------
Note added at 15 mins (2004-10-01 11:46:56 GMT)
--------------------------------------------------

Шморля грыжа / Рубрикон ...
... Шморля грыжа (Ch.G. Schmorl; син.: Шморля узелок, Шморля
узелок хрящевой) ...
www.rubricon.com/dmt_ann/. .%5Cann%5Cdmt%5C26_sh%5C26_sh9771.asp -

\"Эпонимические синдромы и симптомы ...
... Schmorl (Шморля) болезнь. Schmorl (Шморля) грыжа. Schmorl
(Шморля) узел. Schmorl (Шморля) узел хрящевой. ...
zhuravlev.info/modules.php?name=Eponyms_ Web&op=search&q=S&page=1 - 31k - 29 Сен 2004


--------------------------------------------------
Note added at 1 day 14 hrs 9 mins (2004-10-03 01:40:18 GMT)
--------------------------------------------------

Schmorl (Шморля) грыжа
Синонимы
- Schmorl (Шморля) узел
- Schmorl (Шморля) узел хрящевой
- Грыжа тела позвонка
- Узел хрящевой тела позвонка
- Шморля (Schmorl) грыжа
- Шморля (Schmorl) узел
- Шморля (Schmorl) узел хрящевой

Характеристика
Внедрение хрящевой ткани (студенистого ядра) из межпозвоночного диска в губчатое вещество тела позвонка при остеохондрозе, болезни Шейерманна (Scheuermann) - Мау (Mau) (см.), травмах и т.п.

Рентгенологическая картина
Вдавления-узуры в центральных, передних и/или боковых участках площадок тел позвонков, отграниченные склеротическим ободком, образующим третий контур поверхности позвонка. При локализации в области передне-нижнего угла тела позвонка образуется картина \"персистирующего\" апофиза.
zhuravlev.info/modules.php?name=Eponyms_ Web&op=search&q=S&page=1 - 31k




Ludwig Chekhovtsov
Native speaker of: Native in RussianRussian, Native in UkrainianUkrainian
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Natasha Stoyanova: Не мисля, че трябва да се преведе като херния. Терминът описва конкретен вид изменение, настъпило в структурата на прешлените.
1 hr
  -> Разбира се това е определен вид от херниите, но все пак това е херния (хернията на Шморл - ?)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search