coriander, cilantro

Bulgarian translation: кориандър, силантро

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:coriander, cilantro
Bulgarian translation:кориандър, силантро
Entered by: Kalinka Hristova

13:28 Feb 15, 2010
English to Bulgarian translations [PRO]
Nutrition / Аюрведа
English term or phrase: coriander, cilantro
Уважаеми, колеги,

Интересувам се някой от вас знае ли каква е разликата между coriander и cilantro, защото в Lingvo като значение за coriander се дава "another term for coriander (esp. the leaves)". Тези две подправки обаче са включени в една таблица, класифицираща подправките, в която за определен тип хора се препоръчва да консумират coriander като полезна за тях подправка, но в същата таблица cilantro е включено в подправки, които се препоръчва да се консумират умерено.
sasho73
кориандър, силантро
Explanation:
Кориандърът у нас се използва преди всичко като билка, а през последните години все повече навлиза и като подправка. Известен е още като кишниш и колендро. В някои източници листата са наричани освен силантро, и китайски магданоз.

Ето какво се казва във "Фитотерапия", Йорданов Д. акад. проф., проф. П. Николов, проф. А. Бойчинов, Медицина и физкултура, София, 1969, Трето издание, стр. 125-126:

Coriandrum sativum L. — Кориандър, кишниш
Сем. Umbelliferae — Сенникоцветни
Описание. Едногодишно тревисто растение с право, високо 40—70 см, голо, в горната си част разклонено стъбло. Долните листа са едро нарязани, с дълги дръжки, горните са пересто нарязани, с тесни, заострени листчета. Растението е полигамно. Цветчетата са бели или розови, разположени в сложни сенници с дълги дръжки. Чашката е съставена от 5 нееднакви зъбеца; венчето е съставено от 5 несраснали, обратно-сърцевидни листчета с подгънати навътре връхчета; на периферните цветчета от сенника външните листчета са по-големи от тези на вътрешните; тичинките са 5; плодникът е съставен от 2 плодолиста, с долен яйчник. Плодът е сферичен, с 5 главни и 4 междинни прави надлъжни ребра. Цъфти в началото на лятото.
Разпространение. Средиземноморско растение, култивирано в някои южни райони на България. От известните досега две находища у нас — в Ивайловградско и Брезнишко, само първото би могло да се счита за естествено, а второто е адвентивно (плевелно).
Характерни свойства. Прясното растение и неузрелите плодове притежават неприятна миризма на дървеници. Узрелите плодчета имат приятна ароматна миризма и приятен вкус.
Дрога. Плодовете (Fructus Coriandri).
Съдържание. 0,8 до 1,5% етерично масло (Oleum Coriandri), чиято главна съставка е алифатният алкохол линалоол (60—70%), на който се дължи приятната миризма на маслото, респ. на дрогата. Маслото съдържа още и малки количества борнеол, гераниол, цимол, пинени, дипентен и др.
Действие и приложение. Кишнишът повишава апетита, подобрява храносмилането, действува спазмолитично при метеоризъм; предписва се още като секретолитично и откашлично средство.
Прилага се под форма на тинктура (Tinct. Coriandri) или на запарка: 1 чаена лъжичка счукани плодчета на 1 чаша вода (доза за 1 ден). Приемат се и цели плодчета (около 10 за доза, 1—2 пъти на ден).

Дотук с билколечебните свойства на билката Coriandrum sativum . Разликата между "кориандър" и "силантро" е, че "кориандър" се наричат сухите семена/плодове, а "силантро" - свежите листа.
Ето малко повече информация по темата:
http://www.gradinarstvo.hit.bg/koriandar.html
Кориандър/Силантро
Въпреки че не се използва често в българската кухня кориандърът е добре известно растение. Роднина е на повечето от най-популярните у нас свежи подправки - магданоз, целина, копър, девесил. Той е много популярна подправка в много кухни по-света, но не и у нас. Използват се както сухите семена/плодове (кориандър), така и свежите листа (наричани "силантро"). Аромата на семената е напълно различен от този на листата. Повечето хора намират аромата на семената за много приятен. Не така стоят нещата с аромата, или по-точно казано миризмата на листата. Много хора буквално се отвращават от тяхната миризма, а други я обожават. За тези, които не са опитвали силантро има лесен начин да придобиете представа за миризмата - много наподобява миризмата на миризливите буболечки от семейство Pentatomidae.

Както и още нещо за кулинарната му употреба:
http://www.rigana.net/?id=53
В световната кулинария се използва цялото растение. Листата се наричат силантро или китайски магданоз. Те подправят супи, яхнии, къри, зеленчуци, салати, риба, кисело мляко и доматени сосове. Плодовете се използват широко в източните кухни. Основна съставка са в къритата и в индийската гарам-масала. В Средния изток е популярен за ястия от кайма, наденици и яхнии. В кухнята на европейските народи плодовете служат главно за маринати заедно с бахар, дафинов лист и карамфил. Използват се и самостоятелно за ароматизиране на сирена и като подправка за джин.

Малко по-долу на същата страница, е обяснено и че:
Според Аюрведа кориандърът е подходящ за употреба от хора, които работят в трудни морално-психически условия. Той ще подобри устойчивостта им спрямо дразнителите и ще им помогне да понасят с търпение наглите, грубите и раздразнителните хора.

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2010-02-15 23:02:52 GMT)
--------------------------------------------------

Още нещо, понеже, съгласно подадения контекст, явно трябва да се направи разлика между "coriander" и "cilantro", тя би могла да бъде подадена и като "сушен кориандър/семена от кориандър" и "пресен кориандър", в случай, че искате да се придържате само към най-познатото и разпростратено название (и в случай, че текстът го позволява). Така или иначе, говорим за едно и също растение, което като повечето билки е познато под няколко наименования. А и "cilantro" е по-разпространено в Америките.
Selected response from:

Kalinka Hristova
Bulgaria
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1кориандър, силантро
Kalinka Hristova
4 +1чилантро са листа от кориандър използвани като подправка или гарнитура особено в мексиканската кухня
milanov
3кориандър, колендро
Yavor Popov


Discussion entries: 4





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
cilantro са листата на кориандъра използвани за подправка или гарнитура, особено в мексиканската кух
чилантро са листа от кориандър използвани като подправка или гарнитура особено в мексиканската кухня


Explanation:
оксфордски речник -1998

--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2010-02-15 13:38:09 GMT)
--------------------------------------------------

разликата вероятно е в начина на приготвяне

milanov
Bulgaria
Specializes in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ivan Klyunchev: силантро се чете. http://www.google.com/search?hl=en&q=силантро&btnG=Search&lr...
8 hrs

neutral  Kalinka Hristova: "чилантро" е на руски; на български е "силантро"
8 hrs

36 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
кориандър, колендро


Explanation:
може би се прави разлика в (силата на) действието на различните части от растението, а може просто да се избягва повторение (което за англ. език не е много характерно)


    Reference: http://www.eurodict.com/bulgarian_properties.html
Yavor Popov
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
кориандър, силантро


Explanation:
Кориандърът у нас се използва преди всичко като билка, а през последните години все повече навлиза и като подправка. Известен е още като кишниш и колендро. В някои източници листата са наричани освен силантро, и китайски магданоз.

Ето какво се казва във "Фитотерапия", Йорданов Д. акад. проф., проф. П. Николов, проф. А. Бойчинов, Медицина и физкултура, София, 1969, Трето издание, стр. 125-126:

Coriandrum sativum L. — Кориандър, кишниш
Сем. Umbelliferae — Сенникоцветни
Описание. Едногодишно тревисто растение с право, високо 40—70 см, голо, в горната си част разклонено стъбло. Долните листа са едро нарязани, с дълги дръжки, горните са пересто нарязани, с тесни, заострени листчета. Растението е полигамно. Цветчетата са бели или розови, разположени в сложни сенници с дълги дръжки. Чашката е съставена от 5 нееднакви зъбеца; венчето е съставено от 5 несраснали, обратно-сърцевидни листчета с подгънати навътре връхчета; на периферните цветчета от сенника външните листчета са по-големи от тези на вътрешните; тичинките са 5; плодникът е съставен от 2 плодолиста, с долен яйчник. Плодът е сферичен, с 5 главни и 4 междинни прави надлъжни ребра. Цъфти в началото на лятото.
Разпространение. Средиземноморско растение, култивирано в някои южни райони на България. От известните досега две находища у нас — в Ивайловградско и Брезнишко, само първото би могло да се счита за естествено, а второто е адвентивно (плевелно).
Характерни свойства. Прясното растение и неузрелите плодове притежават неприятна миризма на дървеници. Узрелите плодчета имат приятна ароматна миризма и приятен вкус.
Дрога. Плодовете (Fructus Coriandri).
Съдържание. 0,8 до 1,5% етерично масло (Oleum Coriandri), чиято главна съставка е алифатният алкохол линалоол (60—70%), на който се дължи приятната миризма на маслото, респ. на дрогата. Маслото съдържа още и малки количества борнеол, гераниол, цимол, пинени, дипентен и др.
Действие и приложение. Кишнишът повишава апетита, подобрява храносмилането, действува спазмолитично при метеоризъм; предписва се още като секретолитично и откашлично средство.
Прилага се под форма на тинктура (Tinct. Coriandri) или на запарка: 1 чаена лъжичка счукани плодчета на 1 чаша вода (доза за 1 ден). Приемат се и цели плодчета (около 10 за доза, 1—2 пъти на ден).

Дотук с билколечебните свойства на билката Coriandrum sativum . Разликата между "кориандър" и "силантро" е, че "кориандър" се наричат сухите семена/плодове, а "силантро" - свежите листа.
Ето малко повече информация по темата:
http://www.gradinarstvo.hit.bg/koriandar.html
Кориандър/Силантро
Въпреки че не се използва често в българската кухня кориандърът е добре известно растение. Роднина е на повечето от най-популярните у нас свежи подправки - магданоз, целина, копър, девесил. Той е много популярна подправка в много кухни по-света, но не и у нас. Използват се както сухите семена/плодове (кориандър), така и свежите листа (наричани "силантро"). Аромата на семената е напълно различен от този на листата. Повечето хора намират аромата на семената за много приятен. Не така стоят нещата с аромата, или по-точно казано миризмата на листата. Много хора буквално се отвращават от тяхната миризма, а други я обожават. За тези, които не са опитвали силантро има лесен начин да придобиете представа за миризмата - много наподобява миризмата на миризливите буболечки от семейство Pentatomidae.

Както и още нещо за кулинарната му употреба:
http://www.rigana.net/?id=53
В световната кулинария се използва цялото растение. Листата се наричат силантро или китайски магданоз. Те подправят супи, яхнии, къри, зеленчуци, салати, риба, кисело мляко и доматени сосове. Плодовете се използват широко в източните кухни. Основна съставка са в къритата и в индийската гарам-масала. В Средния изток е популярен за ястия от кайма, наденици и яхнии. В кухнята на европейските народи плодовете служат главно за маринати заедно с бахар, дафинов лист и карамфил. Използват се и самостоятелно за ароматизиране на сирена и като подправка за джин.

Малко по-долу на същата страница, е обяснено и че:
Според Аюрведа кориандърът е подходящ за употреба от хора, които работят в трудни морално-психически условия. Той ще подобри устойчивостта им спрямо дразнителите и ще им помогне да понасят с търпение наглите, грубите и раздразнителните хора.

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2010-02-15 23:02:52 GMT)
--------------------------------------------------

Още нещо, понеже, съгласно подадения контекст, явно трябва да се направи разлика между "coriander" и "cilantro", тя би могла да бъде подадена и като "сушен кориандър/семена от кориандър" и "пресен кориандър", в случай, че искате да се придържате само към най-познатото и разпростратено название (и в случай, че текстът го позволява). Така или иначе, говорим за едно и също растение, което като повечето билки е познато под няколко наименования. А и "cilantro" е по-разпространено в Америките.

Kalinka Hristova
Bulgaria
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  StanleyTanaka
47 mins
  -> Благодаря :)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search