indigenous language

Bulgarian translation: език на коренното население

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:indigenous language
Bulgarian translation:език на коренното население
Entered by: Pavel Tsvetkov

22:23 Mar 12, 2019
English to Bulgarian translations [PRO]
Social Sciences - Social Science, Sociology, Ethics, etc. / Linguistics
English term or phrase: indigenous language
https://en.iyil2019.org/
The United Nations declared 2019 The Year of Indigenous Languages (IY2019)

Wikipedia: An indigenous language or autochthonous language is a language that is native to a region and spoken by indigenous people. This language is from a linguistically distinct community that originated in the area. Indigenous languages are not necessarily national languages (but they can be; cf. Aymara, which is an official language of Bolivia); and national languages are not necessarily indigenous to the country.

ООН поставят акцент върху застрашените езици, но не всички indigenous languages са застрашени.

"Аборигенски" се споменава най-вече в австралийския контекст.

"Коренни" е добър вариант, но изглежда се използва и в друг (граматичен) смисъл: "Изолиращи или коренни езици – думата съвпада с корена"

на руски е възможно "автохтонни", но ми е нужен по-популярен термин, който ще е разбираем от по-широка публика.

Някой може ли да предложи други варианти или да подкрепи някои от по-горните, моля?
Благодаря.
tihomir
Iceland
език на коренното население
Explanation:
.
Selected response from:

Denis Shepelev
Bulgaria
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4език на коренното население
Denis Shepelev
5 +3местен език
Kalinka Hristova


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
местен език


Explanation:
https://elearn.uni-sofia.bg/pluginfile.php/325164/mod_resour...
Местен език-език, говорен от население, което живее от много поколения в определен регион. Този език е тясно свързан с географската зона, в която е говорен.

https://bg.wikipedia.org/wiki/Филипински_език
Филипинският език е базиран на най-разпространения сред населението на островите местен език – тагалог (tagalog). Думата „тагалог“ означава „живеещ край река“. Много малко се знае за историята на езика преди идването на испанците през 16 век понеже няма запазени по-ранни текстове. Първата книга, за която се знае, че е написана на тагалог, е „Християнска доктрина“ от 1593 г. Тя е била написана на испански и две версии на тагалог – едната на местната писменост наречена „Baybayin“ (Уникод 1700-171F) и една на латиница.



Kalinka Hristova
Bulgaria
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Yoana Ivanova: Абсолютно точен отговор.
8 mins
  -> Благодаря.

agree  Boika Koceva
6 hrs
  -> Благодаря.

agree  Christo Metschkaroff: "Език на коренното население" е езиковедският термин. Старогръцки αὐτόχθων (аутохтоон)(αὐτό -сам, само и χθών - земя) буквално преведено "от тази земя", местен, коренен, които също са в употреба. Полисемия (многозначност)... ;-)
17 hrs
  -> Благодаря.

neutral  zenithmaster: Смятам, че това е твърде общо. Например в САЩ местният език е английски, а коренното население (американските индианци) говорят други езици.
1 day 11 hrs

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
език на коренното население


Explanation:
.

Denis Shepelev
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in RussianRussian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ekaterina Kroumova: Местен език е по-общо понятие. Език на коренното население е най-точно съответствие, особено в контекста на 2019-а като Международна година на езиците на коренното население.
9 hrs
  -> Благодаря, Екатерина.

agree  Yavor Dimitrov
13 hrs
  -> Благодаря.

agree  Christo Metschkaroff: " Език на коренното население" е езиковедският термин. Старогръцки αὐτόχθων (аутохтоон)(αὐτό -сам, само и χθών - земя) буквално преведено "от тази земя", местен, коренен, които също са в употреба. Полисемия (многозначност)... ;-)
17 hrs
  -> Благодаря.

agree  zenithmaster: или направо "коренен език", нищо, че означава друго в граматичен смисъл. Ще е ясно от контекста за кое от двете става дума.
1 day 11 hrs
  -> Благодаря.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search