(reverse) coding

Czech translation: opačné škálování

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:(reverse) coding
Czech translation:opačné škálování
Entered by: Zdeněk Hartmann

09:40 Jul 26, 2011
English to Czech translations [PRO]
Science - Mathematics & Statistics
English term or phrase: (reverse) coding
Reverse coding
Reverse coding is a procedure where some questions in a survey are worded such that high
values of a theoretical construct is reflected by high scores on the item, while other questions are
worded such that high values of the same construct is reflected by low scores on the item.

Více kontextu např. zde http://www.stat-help.com/spss.pdf

Ve vlastním překládaném textu se jedná o poznámku pod čarou (resp. závorku v pozn. pod čarou), často se zde hovoří prostě jenom "coding" zřejmě ve smyslu vztahu hodnot k formulaci otázky resp. odpovědí. Předem díky za jakékoliv návrhy.
Zdeněk Hartmann
Czech Republic
opačné škálování
Explanation:
Kdyby se jednalo o vyhodnocování odpovědí, používá se pro coding=kódování. Ale v tomto případě jsme ve fázi přípravy otázek a chceme si ověřit, jestli nás dotazovaný nešulí jen mechanickým zaškrtáváním. Tak mu podsuneme otázky na stejné téma, ale jinak formulované, aby nad tím musel přemýšlet - my ale musíme odpovědi přeškálovat, aby ve výsledku šly zpracovat statisticky stejně.
Selected response from:

Jiri Farkac
Czech Republic
Grading comment
Díky díky!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4vážený průměr
Hana Rutova
3opačné škálování
Jiri Farkac


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vážený průměr


Explanation:
některé otázky jsou dány tak, že mají vyšší důležitost a tose pak při výpočtu (do statistiky musí brát v úvahu)
Vážený průměr zobecňuje aritmetický průměr a poskytuje charakteristiku statistického souboru v případě, že hodnoty v tomto souboru mají různou důležitost, různou váhu. Používá se zejména při počítání celkového aritmetického průměru souboru složeného z více podsouborů. (definice z uvedené stránky wiki)

--------------------------------------------------
Note added at 3 h (2011-07-26 13:06:24 GMT)
--------------------------------------------------

existuje výraz "statistická váha" a tedy přirazení (stanovení) statistické váhy otázky


    Reference: http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1%C5%BEen%C3%BD_pr%C5%AFm...
Hana Rutova
Native speaker of: Czech
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Vážená paní Rutová, mockrát děkuji za odpověď, ale obávám se, že vážený průměr to opravdu nebude. Nejde, pokud tomu dobře rozumím, o váhu těch otázek, ale způsob přiřazení hodnot k nim (např. "silně přesvědčen" = 4, "silně pochybuji" = - 4), u otázek, které jsou položeny v záporu je pak logicky vztah opačný...

Asker: To jo, ale tohle je, myslím, něco úplně jiného, jestli tomu dobře rozumím (viz odkaz na definici). Máte třeba 30 otázek - a u některých znamená odpoveď ANO potrvzení hypotézy, u jiných potvrzuje hypotézu odpověď NE. Coding podle mě označuje vztah těchto (povrchových) odpovědí k matematické formulaci hypotézy (aby odpovědi, které mají z hlediska hypotézy stejný význam, měly také stejnou matematickou hodnotu). Např. je-li hypotéza pravdivá, bude průměr všech odpovědí do 2,5. Nicméně i tak díky.


4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
opačné škálování


Explanation:
Kdyby se jednalo o vyhodnocování odpovědí, používá se pro coding=kódování. Ale v tomto případě jsme ve fázi přípravy otázek a chceme si ověřit, jestli nás dotazovaný nešulí jen mechanickým zaškrtáváním. Tak mu podsuneme otázky na stejné téma, ale jinak formulované, aby nad tím musel přemýšlet - my ale musíme odpovědi přeškálovat, aby ve výsledku šly zpracovat statisticky stejně.

Jiri Farkac
Czech Republic
Native speaker of: Native in CzechCzech
PRO pts in category: 12
Grading comment
Díky díky!
Notes to answerer
Asker: Díky, myslím, že by to mohlo být tak, jak říkáte...





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search