that underlay the many codes

Danish translation: som underbygger de uskrevne regler

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:that underlay the many codes
Danish translation:som underbygger de uskrevne regler
Entered by: Susanne Roelands

08:19 Nov 15, 2007
English to Danish translations [PRO]
Advertising / Public Relations / Quote from designer
English term or phrase: that underlay the many codes
Experiences trigger inspiration that underlay the many codes and rules within objects. My inspiration is found woven within the inherent beauty, the nuances of experience in our daily lives.
Susanne Roelands
Portugal
som underbygger de uskrevne regler
Explanation:
som underbygger de mange uskrevne regler

Ja, den er svær, som så mange af de halvabstrakte betragtninger!

Faktisk overfaldt jeg bare sætningen, fordi der egentlig skulle stå 'underlays', hvis det er den utællelige 'inspiration', der gør det, men det ændrer ikke sætningens betydning.

Og undskyld, hvis jeg begår lignende fejl! Det kan godt være en rigtig dansker, som har et bedre forslag :-)

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2007-11-16 07:33:18 GMT)
--------------------------------------------------

Ja, det er dig, der sidder med resten af teksten, men jeg opfatter det som et spørgsmål om, hvad der kommer først: Reglerne og koderne, eller inspirationen.

Som jeg ser det, har reglerne været der 'fra starten' - i tidligere generationer - og inspirationen støtter og bekræfter dem.

Det kunne sagtens være en indfødt, som har skrevet teksten - der er en lille forskel mellem 'to underlay' og 'to underlie', som jeg synes er vigtig her.

Ifølge Concise Oxford Dictionary:

underlay1
•v. (past and past part. underlaid) place something under (something else), especially to support or raise it.
•n.
1 material laid under a carpet for protection or support.
2 Music the manner in which the words are fitted to the notes of a piece of vocal music.


underlie
•v. (underlying; past underlay; past part. underlain)
1 lie or be situated under.
2 [often as adj. underlying] be the cause or basis of.

- Ang. det manglende 's': Tastefejl er alt for let at lave - jeg kan se, jeg har læst for meget norsk for nylig :-)
Selected response from:

Christine Andersen
Denmark
Grading comment
Tak for hjælpen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4som danner grundlag for, som der grundlaget for
Randi Stenstrop
3som underbygger de uskrevne regler
Christine Andersen
3ligger til grund for de mange koder og regler
TaroPro


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ligger til grund for de mange koder og regler


Explanation:
I read it at as experiences that are shaping objects. And the word 'koder' is commonly used about art and semiotics. But yes, I agree, the sentence is very weavy/arty.

TaroPro
Thailand
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
som danner grundlag for, som der grundlaget for


Explanation:
Mon ophavsmanden er indfødt? Gad vidst, om ikke that viser tilbage til Experiences, så kongruensen er i orden?





Randi Stenstrop
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 15

28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
som underbygger de uskrevne regler


Explanation:
som underbygger de mange uskrevne regler

Ja, den er svær, som så mange af de halvabstrakte betragtninger!

Faktisk overfaldt jeg bare sætningen, fordi der egentlig skulle stå 'underlays', hvis det er den utællelige 'inspiration', der gør det, men det ændrer ikke sætningens betydning.

Og undskyld, hvis jeg begår lignende fejl! Det kan godt være en rigtig dansker, som har et bedre forslag :-)

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2007-11-16 07:33:18 GMT)
--------------------------------------------------

Ja, det er dig, der sidder med resten af teksten, men jeg opfatter det som et spørgsmål om, hvad der kommer først: Reglerne og koderne, eller inspirationen.

Som jeg ser det, har reglerne været der 'fra starten' - i tidligere generationer - og inspirationen støtter og bekræfter dem.

Det kunne sagtens være en indfødt, som har skrevet teksten - der er en lille forskel mellem 'to underlay' og 'to underlie', som jeg synes er vigtig her.

Ifølge Concise Oxford Dictionary:

underlay1
•v. (past and past part. underlaid) place something under (something else), especially to support or raise it.
•n.
1 material laid under a carpet for protection or support.
2 Music the manner in which the words are fitted to the notes of a piece of vocal music.


underlie
•v. (underlying; past underlay; past part. underlain)
1 lie or be situated under.
2 [often as adj. underlying] be the cause or basis of.

- Ang. det manglende 's': Tastefejl er alt for let at lave - jeg kan se, jeg har læst for meget norsk for nylig :-)


Christine Andersen
Denmark
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tak for hjælpen.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search