edgy

Danish translation: fræk

09:07 Apr 22, 2005
English to Danish translations [PRO]
Cinema, Film, TV, Drama / Programoversigt
English term or phrase: edgy
Beskrivelse af tv-serien "Casanova":

Fast paced and edgy, the mini series alternates between the gripping love triangle involving the young Casanova, Henriette and her husband, Grimani and the swan song of the world’s most notorious lothario.

Jeg kan ikke rigtig få det til at passe med ordbøgernes forslag her - er der evt. nogen, der har set serien, og har en bedre idé?

På forhånd tak!
Pernille Chapman
United Kingdom
Danish translation:fræk
Explanation:
Alternativ, moderne, på kanten, fremme i skoen, vovet... ordet kan have mange betydninger.
'Nervøs' tror jeg dog ikke på; det skulle være 'on edge' så.

'Fast paced and edgy' kunne blive til en omskrivning med 'højt tempo' og 'lige til stregen'.

Jeg har dog ikke set serien, så det er jo muligt, at den kun går lige til den amerikanske streg, og ikke til den danske, der som bekendt endnu er lidt længere fremme.
Selected response from:

Mads Grøftehauge
Grading comment
Tusind tak for alle de gode svar og kommentarer. Jeg gemmer Jeanettes og Randis svar, som vil være fine i andre sammenhænge. Lige netop her var "fræk" altså det mest passende. (Det er en britisk serie, så "stregen" er nok ikke så langt fremme :-))
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5fræk
Mads Grøftehauge
5nyskabende, innovativ
Randi Stenstrop
4kantet
Suzanne Blangsted (X)
3med nerve
Jeanette Brammer


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
med nerve


Explanation:
Man kunne måske sige, at den har nerve.

Jeanette Brammer
Works in field
Native speaker of: Danish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Randi Stenstrop: edgy er en afledning af cutting edge
20 mins

agree  Margit Pehrsson (X): Helt enig - edgy i betydningen nervøs/oprevet
1 hr

28 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
nyskabende, innovativ


Explanation:
Edgy er afledt af cutting edge:

"Less risky than bleeding edge is an innovation described by the adjective edgy, also meaning 'on the cutting edge,' though edgy connotes being innovative in a daring or discomfiting way: "Crisp, edgy and sometimes startlingly raunchy style...the chuckles keep coming like poisoned darts" (Newsweek, 1999). "Hip, edgy and howlingly funny!" (SW Networks, 1999). This metaphorical use of edgy, first recorded about 10 years ago, refers to the precipitous edge of a cliff or to the sharp cutting edge of a blade.
Bleeding edge and edgy may soon be as outdated as leading edge and state-of-the-art. It may well be that cutting edge will survive these other terms."



    Reference: http://www.randomhouse.com/wotd/index.pperl?date=20000229
Randi Stenstrop
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 20

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
fræk


Explanation:
Alternativ, moderne, på kanten, fremme i skoen, vovet... ordet kan have mange betydninger.
'Nervøs' tror jeg dog ikke på; det skulle være 'on edge' så.

'Fast paced and edgy' kunne blive til en omskrivning med 'højt tempo' og 'lige til stregen'.

Jeg har dog ikke set serien, så det er jo muligt, at den kun går lige til den amerikanske streg, og ikke til den danske, der som bekendt endnu er lidt længere fremme.

Mads Grøftehauge
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 3
Grading comment
Tusind tak for alle de gode svar og kommentarer. Jeg gemmer Jeanettes og Randis svar, som vil være fine i andre sammenhænge. Lige netop her var "fræk" altså det mest passende. (Det er en britisk serie, så "stregen" er nok ikke så langt fremme :-))

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kantet


Explanation:
mit forslag

Suzanne Blangsted (X)
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search