Spooling

Danish translation: spooling (midlertidlig kølagring af printjob)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Spooling
Danish translation:spooling (midlertidlig kølagring af printjob)
Entered by: Susanne Rosenberg

21:41 Sep 21, 2006
English to Danish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Software / Software
English term or phrase: Spooling
Er stødt på dette i Microsoft Management Console - som jeg bare ikke kan finde på dansk! Et link vil være meget kærkomment;)
Spooling optræder kun på engelsk uanset hvilke ordbøger jeg konsulterer og googler løs efter - det har at gøre med udskrivning, men er der ikke et dansk ord?
Gitte Gifford
midlertidlig kølagring af printjob/spooling
Explanation:
Jeg er slet ikke uenig med NetLynx, men vil lige nævne, hvad L&H's informatikordbog siger:

spooling: midlertidig kølagring af printob, spooling

spool (vb): sætte i kø

spooler: spooler (ikke kødanner eller noget i den stil ;) )

SPOOL: "simultaneous peripheral operations on-line" (oversættelsesforslag som under spoolling)
Selected response from:

Susanne Rosenberg
Germany
Grading comment
Tak for hjælpen!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2spooling
NetLynx
2 +1midlertidlig kølagring af printjob/spooling
Susanne Rosenberg


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
spooling
spooling


Explanation:
- jeg har aldrig mødt et dansk ord her. En 'spooler' er et program, der håndterer indkomne print-jobs, sætter dem i kø til udskrift på den valgte printer og udskriver dem, efterhånden som printeren bliver ledig. Derved forsvinder jobbet fra venteposition, så det kan lukkes på PCen. Typisk ligger spooleren på en netserver. I øvrigt er en 'spooler' vel det samme som den 'Queue Manager', der blev spurgt om for kort tid siden.

NetLynx
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Rikke Stenlev: Jeg er enig i, at det er spooling man bruger som term, selvom Susanne har ret i forklaringen.
7 hrs
  -> Tak!

agree  Marianne Dahl
7 hrs
  -> Tak!

7 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
spooling
midlertidlig kølagring af printjob/spooling


Explanation:
Jeg er slet ikke uenig med NetLynx, men vil lige nævne, hvad L&H's informatikordbog siger:

spooling: midlertidig kølagring af printob, spooling

spool (vb): sætte i kø

spooler: spooler (ikke kødanner eller noget i den stil ;) )

SPOOL: "simultaneous peripheral operations on-line" (oversættelsesforslag som under spoolling)


Susanne Rosenberg
Germany
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in GermanGerman
PRO pts in category: 7
Grading comment
Tak for hjælpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  NetLynx: Helt rigtigt, men der er vist ingen, der længere bruger oversættelsen blandt fagfolk. :)
4 hrs
  -> Enig - jeg ville også bare nævne en ordbogshenvisning!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search