patch

Danish translation: programrettelse

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:patch
Danish translation:programrettelse

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
15:57 Jan 13, 2009
English to Danish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Software
English term or phrase: patch
Definition from Principles of auditing:
A new section of coding added in a rough or expedient way to modify a program.

Example sentence(s):
  • Typically, a patch can be installed over the top of an existing program, but again this will depend on the supplier and the nature of the patch. The software patch
  • A Critical Patch Update is a collection of patches for multiple security vulnerabilities. Oracle Technology Network
  • All this is achieved through a single console with extensive reporting functionality, effectively addressing the three pillars of vulnerability management: security scanning, patch management and network auditing. WindowSecurity.com
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

programrettelse
Definition:
en "programrettelse" er en lille kode til opdatering eller rettelse af et computerprogram
Selected response from:

Mette Melchior
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2programrettelse
Mette Melchior
5patch
Mette Melchior


  

Translations offered


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
patch


Definition from Wikipedia & Version2:
En patch er en opdatering til et computerprogram.(Wikipedia)

Udtrykket betyder, direkte oversat fra amerikansk, en "lap" og skal forstås i sammenhængen "at lappe (et program) sammen" eller "sætte en lap på". (It-leksikon, Version2, http://www.version2.dk/leksikon/Patch)

Example sentence(s):
  • En patch er et lille stykke software designet til at opdatere eller løse problemer med et edb-program. - Supporters  
  • Der er udgivet en kumulativ patch til Microsoft Internet Explorer, som indeholder samtlige tidligere udgivet rettelser til Internet Explorer. - DK-CERT  
  • Denne patch løser de fleste uventede interne fejl og visse kommunikationproblemfejl. - hp  

Explanation:
Ordet "patch" er ikke optaget i Retskrivningsordbogen endnu, men bruges som sagt også i vid udstrækning i it-sammenhænge på dansk.
Mette Melchior
Sweden
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 14

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  NetLynx: - fortsættelse: En 'patch' er ikke programmet, der udfører opdateringen.
105 days

No  Helle Kaiser-Nielsen: (perhaps add only with a note that Microsoft itself does not yet appear to use "patch" in Danish, but prefer "programrettelse", "sikkerhedsrettelse" and "rettelse".
186 days

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
programrettelse


Definition from own experience or research:
en "programrettelse" er en lille kode til opdatering eller rettelse af et computerprogram

Example sentence(s):
  • Programrettelse til Mshtml.dll vedrørende kompatibilitet med Internet Explorer ActiveX - Microsoft  
  • Adobe anbefaler, at Breeze-brugere installerer den medfølgende programrettelse ved at følge nedenstående instruktioner. - Adobe  
  • Sun har udgivet programrettelser til Sun Linux og Sun Cobalt - DK-CERT  

Explanation:
Virksomheder som f.eks. Microsoft og Adobe bruger denne danske oversættelse, men det engelske ord "patch" bruges også i vid udstrækning i it-sammenhænge på dansk (se den anden post).
Mette Melchior
Sweden
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 14

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  NetLynx: Ja, begge oversættelser er i orden ('patch' vist foreløbigt mest i IT-verdenen}. Du bør præcisere, at der er tale om en "lap", en "stump", der indsættes i et program til erstatning for en fejlbehæftet eller en mindre hensigtsmæssig del.
105 days

Yes  Helle Kaiser-Nielsen: also "rettelse" depending on context as "sikkerhedsrettelser" also exist, cf. Microsoft's glossary online. Microsofts danske terminologi lader ikke til at bruge "patch" på dansk (endnu).
186 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search