stock photograph

Danish translation: Arkivfoto

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:stock photograph
Danish translation:Arkivfoto
Entered by: Randi Stenstrop

14:33 Oct 19, 2009
English to Danish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Software
English term or phrase: stock photograph
sample and stock photographs

"del af en definition af "software" i en licensaftale.
Randi Stenstrop
Arkivfoto
Explanation:
Se seneste kommentarer
Selected response from:

English-Dani (X)
United Kingdom
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4arkivbillede
English-Dani (X)
5lagerfotografi
Birgit Holst
5Arkivfoto
English-Dani (X)
2 +1lagerbillede
Malberg


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
lagerfotografi


Explanation:
bl.a. billeder der kan hentes fra internet til privat brug.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2009-10-19 16:34:20 GMT)
--------------------------------------------------

f.eks. på Google: se f.eks. her: http://images.google.dk/images?hl=da&ie=UTF-8&text=stock pho...

Birgit Holst
Denmark
Specializes in field
Native speaker of: Danish

46 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
lagerbillede


Explanation:
evt. lagerfoto / lagerfotografi (dog ikke mange Google-hits på disse)

http://help.adobe.com/da_DK/StockPhoto/1.5/help.html?content...

http://www.google.dk/search?hl=da&rlz=1W1HPEA_da&q=lagerbill...



--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2009-10-19 18:06:17 GMT)
--------------------------------------------------

Jeg tror mit første bud er forkert - det skal sandsynligvis i stedet være "arkivfotografi" (alternativt: arkivfoto/arkivbillede).

Se dette link fra Wikipedia, hvor du finder en definition på stock photography:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stock_photography

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2009-10-20 13:33:42 GMT)
--------------------------------------------------

"Arkivfoto" giver flest "hits" ved Google-søgning på danske hjemmesider (257.000).
http://www.google.dk/search?hl=da&rlz=1W1HPEA_da&q=arkivfoto...

Fra sproget.dk:
http://sproget.dk/search?SearchableText=arkivfoto&submit=Sta...

Malberg
Denmark
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  English-Dani (X): Arkivfoto er mest korrekt idet "billede" er "picture". Picture kunne omfatte tegninger og fotografier, men photography kan kun være fotografi, som i denne forbindelse ville blive oversat til "foto", som du også fandt var favoritten på Google.
1 day 7 hrs
  -> Tak for kommentaren. Jeg er enig med dig og mener også, at ”arkivfoto” er mere entydig end ”arkivbillede”, selv om de bruges synonymt. ”Arkivbillede” henviser som oftest - men ikke altid - til et foto.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
arkivbillede


Explanation:
arkiv billede er et almindeligt anvendt dansk ord og fortaeller, at billedet er hentet fra arkiv - formentlig et database arkiv.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day8 hrs (2009-10-20 23:25:40 GMT)
--------------------------------------------------

Jeg giver Malberg ret (se min kommentar), at arkivfoto en mere præcis oversættelse af stock photograph, idet billede omfatter både fotografier og håndtegninger (pictures).

English-Dani (X)
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Malberg: enig, som det også¨allerede fremgår af mit forslag...
19 mins

agree  Kristina Rohde: Her er et dansk link: http://da.wikipedia.org/wiki/Scanpix (Scanpix er et billedbureau/billeddatabase)
15 hrs

agree  Michael J.H. Davies: Ja, jeg er enig.
19 hrs

agree  Mette Melchior
22 hrs

1 day 8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Arkivfoto


Explanation:
Se seneste kommentarer

English-Dani (X)
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search