tongue and groove machine

Danish translation: Maskine til programmeret kantskæring

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tongue and groove machine
Danish translation:Maskine til programmeret kantskæring
Entered by: Lingua Danica

12:06 Nov 20, 2006
English to Danish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Cutting line for PVC blocks/sheets
English term or phrase: tongue and groove machine
I can get so far as to understand that "tongue and groove" might be translated as "fjer og not" or "feder og not".... but this seems to be the case only for floorboards. Could this be applied also to PVC sheets?

Can't find anything specific in Google.... any help would be appreciated.

TIA ;-)
Dinny
Greece
svejsningsmaskine//maskine til sammensvejsning
Explanation:
Det er rigtigt, at "tongue and groove" kan betyde not og feder.
Men det kan også betyde sammenfugning.

Hvis det det er TYKKE plader af PVC, kan de måske klikkes sammen.
Men er det egentlige ark/folie (PVC sheets), så bliver de normalt svejset sammen.
Maskinerne, der bearbejder plastfolien har en svejsefunktion.
Jeg håber, det hjælper dig videre.

--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2006-11-20 12:51:30 GMT)
--------------------------------------------------

www.ordbogen.com engelsk-dansk:

tongue-and-groove joint (Engelsk-Dansk)
(tømr., snedk.) sammenfugning.
tongue-and-groove connection (Engelsk-Dansk)
(tømr., snedk.) not/feder-forbindelse.

For makiner til bearbejdning af plast (plastfilm, plastfolie), se:
www.roll-o-matic.com

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2006-11-20 20:09:17 GMT)
--------------------------------------------------

Guillotinen skærer plastfolien. Meget plastmateriale svejses for at få produktets endelige form. Derpå banderoleres.

--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs (2006-11-21 08:09:36 GMT)
--------------------------------------------------

PROGRAMMERET KANTTILPASNING?
PROGRAMMERET KANTSKÆRING?
KANTBESKÆRING?
PROGRAMMERET FORMNING AF KANT?

Maskinen kan omstilles til de forskellige funktioner. Som guillotine skærer den. Den også klare banderolering, det må være med tyndt materiale (tykkelse fra film til pressening). Hvilken kanttilpasning, der så er tale om, kan måske ses af et billede??

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2006-11-21 11:01:38 GMT)
--------------------------------------------------

Håber det kan hjælpe.
- Vi har tidligere haft en del at gøre med maskiner i plastindustrien (fransksproget). Derfor denne iver :-)
Selected response from:

Lingua Danica
Denmark
Grading comment
Tak! Jeg kan gå li' det sidste forslag, du kom med i 'notes', så det snupper jeg. ;-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3svejsningsmaskine//maskine til sammensvejsning
Lingua Danica
3skæremaskine
Suzanne Blangsted (X)


Discussion entries: 8





  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
skæremaskine


Explanation:
I suggest "skæremaskine" after reading your reply. This covers all three types of mentioned in your sentence.

Suzanne Blangsted (X)
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 128
Notes to answerer
Asker: Jeg bliver nødt til at definere den bedre, da også guillotinen er en skæremaskine, men tak alligevel! :-)


40 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
svejsningsmaskine//maskine til sammensvejsning


Explanation:
Det er rigtigt, at "tongue and groove" kan betyde not og feder.
Men det kan også betyde sammenfugning.

Hvis det det er TYKKE plader af PVC, kan de måske klikkes sammen.
Men er det egentlige ark/folie (PVC sheets), så bliver de normalt svejset sammen.
Maskinerne, der bearbejder plastfolien har en svejsefunktion.
Jeg håber, det hjælper dig videre.

--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2006-11-20 12:51:30 GMT)
--------------------------------------------------

www.ordbogen.com engelsk-dansk:

tongue-and-groove joint (Engelsk-Dansk)
(tømr., snedk.) sammenfugning.
tongue-and-groove connection (Engelsk-Dansk)
(tømr., snedk.) not/feder-forbindelse.

For makiner til bearbejdning af plast (plastfilm, plastfolie), se:
www.roll-o-matic.com

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2006-11-20 20:09:17 GMT)
--------------------------------------------------

Guillotinen skærer plastfolien. Meget plastmateriale svejses for at få produktets endelige form. Derpå banderoleres.

--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs (2006-11-21 08:09:36 GMT)
--------------------------------------------------

PROGRAMMERET KANTTILPASNING?
PROGRAMMERET KANTSKÆRING?
KANTBESKÆRING?
PROGRAMMERET FORMNING AF KANT?

Maskinen kan omstilles til de forskellige funktioner. Som guillotine skærer den. Den også klare banderolering, det må være med tyndt materiale (tykkelse fra film til pressening). Hvilken kanttilpasning, der så er tale om, kan måske ses af et billede??

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2006-11-21 11:01:38 GMT)
--------------------------------------------------

Håber det kan hjælpe.
- Vi har tidligere haft en del at gøre med maskiner i plastindustrien (fransksproget). Derfor denne iver :-)

Lingua Danica
Denmark
Works in field
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 15
Grading comment
Tak! Jeg kan gå li' det sidste forslag, du kom med i 'notes', så det snupper jeg. ;-)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search