rare earth magnet

Danish translation: sjælden magnet

12:36 Apr 23, 2017
English to Danish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: rare earth magnet
Desværre ingen kontekst (vist på en illustration, men ikke nævnt i teksten)
Randi Stenstrop
Danish translation:sjælden magnet
Explanation:
Neodym magneter er den mest almindelige type af sjældne, stærke magneter (http://larko.dk/industrimagneter/neodym-magneter)
(https://www.noboeurope.com/da/dk/7210/1903854/nobo-ekstra-st...

Oversættes tilsyneladende ikke nødvendigvis (https://www.noboeurope.com/da/dk/7210/1903854/nobo-ekstra-st...

Ordet "earth" ville jeg ikke oversætte på dansk, da det er givet, at metaller kommer fra jorden (hvis ikke fra rummet).
Keep it simple. :)
Selected response from:

Jeppe Fischer
Denmark
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
1 +1permanente magneter baseret på sjældne jordarter
andres-larsen
3 -1sjælden magnet
Jeppe Fischer


Discussion entries: 6





  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
sjælden magnet


Explanation:
Neodym magneter er den mest almindelige type af sjældne, stærke magneter (http://larko.dk/industrimagneter/neodym-magneter)
(https://www.noboeurope.com/da/dk/7210/1903854/nobo-ekstra-st...

Oversættes tilsyneladende ikke nødvendigvis (https://www.noboeurope.com/da/dk/7210/1903854/nobo-ekstra-st...

Ordet "earth" ville jeg ikke oversætte på dansk, da det er givet, at metaller kommer fra jorden (hvis ikke fra rummet).
Keep it simple. :)


    Reference: http://iate.europa.eu/SearchByQuery.do
    https://en.wikipedia.org/wiki/Rare-earth_magnet
Jeppe Fischer
Denmark
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 10

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  NetLynx: Det er ikke magneten, der er sjælden.
17 days

9 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
permanente magneter baseret på sjældne jordarter


Explanation:
permanente magneter baseret på sjældne jordarter

kilder:

Hvilken energi kan permanente magneter frigive? | Ingeniøren
https://ing.dk/.../hvilken-energi-kan-permanente-magneter-fr...
19 ene. 2013 - For at spare på det kostbare materiale, som permanente magneter er ... der moderne Neodym-magneter baseret på sjældne jordarter, er det ...

USA advarer: Kritisk mangel på sjældne jordarter truer vindmøllers ...
https://ing.dk/.../usa-advarer-kritisk-mangel-pa-sjaeldne-jo...
23 dic. 2011 - Både på kort og mellemlangt sigt er forsyningen af sjældne jordarter så ... af at bruge permanente magneter baseret på de sjældne jordarter, ...

Permanente magneter volder Vestas problemer i produktionen ...
https://ing.dk/.../permanente-magneter-volder-vestas-problem...
1 nov. 2011 - Endelig må permanente magneter baseret på sjældne jordarter ikke udsættes for fugt, da de meget nemt korroderer og dermed mister deres ...

Magneter er andet end hestesko | Ingeniøren
https://ing.dk/artikel/magneter-er-andet-end-hestesko-9103
15 oct. 1993 - Men krav om stadig mindre magneter har ført frem til nye typer af permanente magneter baseret på de sjældne jordarters metaller.

Magneter - AltOmTeknik
www.altomteknik.dk/indhold/el-og-elektronik/magneter/
Sjældne jordarters metaller indgår i de permanente magneter og især neodym anvendes, da materialet giver den stærkeste, kendte permanente magneter på ...

Critical resources in clean energy technologies and waste flows
https://findresearcher.sdu.dk:8443/.../PhD_thesis_Komal_Habi...
K Habib - ‎
permanent magnet i.e. neodymium-iron-boron (NdFeB) magnet in its generator. .... baseret på sjældne jordarter, dvs. neodymium-jern-bor (NdFeB) magneter i ...

Magnetisme og harddisk-teknologi - DTU Nanotech
www.nanotech.dtu.dk/-/media/.../magnetic.../harddisknote.as...
11 feb. 2010 - En cirkulært cylindrisk permanent magnet med radius 12 mm og ...... der er baseret på de sjældne jordarter samarium og neodymium er dyre at ...

Neutroner – Hvad kan de bruges til? - Kvant
www.kvant.dk/upload/kv-2007.../kv-2007-2-NHA-neutroner.pdf
Fermion partikel med et magnetisk moment. Sammen med .... detektorer, der er baseret på indfangning af neutroner ... stærkeste kendte permanente magneter, som indeholder den sjældne jordart neodynium i en legering med jern og bor.

Sjældne jordarter – hvorfor netop dem?
www.atv.dk/category/44-sjaeldne-jordarter?download=270
Hvorved udmærker de ”sjældne” jordarters metaller sig? Elektronisk ... Luminiscens & magnetisme ... Lanthanoid-baserede molekylære magneter studeret vha.

Sjældne jordarters metaller - Oversigt over geologi, produktion og ...
www.ft.dk/samling/20121/almdel/gru/bilag/32/1223956.pdf
De sjældne jordarters metaller, ofte omtalt som blot sjældne jordarter, omfatter 17 ... dysprosium til fremstilling af permanente magneter; både glasindustrien og ...

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2017-04-23 22:33:45 GMT)
--------------------------------------------------

Bevillinger fra Det Frie Forskningsråd | Natur og Univers til DFF ...
ufm.dk/.../bevillinger-fra-det-frie-forskningsrad-natur-og-univers...
10 jun. 2015 - Elbiler og kraftværker bruger magneter til interkonvertering mellem ..... endvidere vil projektet studere symmetribrud og sammenhængen til ... påvirke cellens kommunikation og ultimativt designe medicin mod .... specielt studere molekylære magneter baseret på sjældne jord-arter, de såkaldte lanthanider.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day21 hrs (2017-04-25 10:25:56 GMT)
--------------------------------------------------

magnetterapi / magnetfeltterapi:

Magnetterapi - www.klinikforsportsskader.dk
www.klinikforsportsskader.dk/28271534
Vores magnet madrasser er lavet med en kompleks teknologi af flere funktionelle fiber lag, og permanente magneter, som virker afbalancerende, forbedrer blod ...

Hvad er Magnetterapi? (alternativinfo)
www.alternativ.info/doc/art-pm/hvad_er_magnetterapi.mv
Moderne magnetterapi er baseret på behandling i et elektro-magnetfelt, hvor patienten placeres i ... Der kan også forekomme terapi med permanente magneter.

Magnetterapi - Aquarius
www.aquarius-hj.dk/velkommen/artikler/93-magnetterapi
Magnetterapi er langtfra nogen ny behandlingsmetode. ... Der findes også magnetterapi hvor der benyttes permanente magneter som klienten bærer på sig i fx ...

Magnetterapi, Tourmaline, Magnet-turmalin Skuld... - DBA
www.dba.dk › Tøj og mode › Personlig pleje › Helse og sygepleje -
29 dic. 2016 - Magnetterapi mod ømme skuldre, spændinger, migræne mm. Magnet-turmalin skulder & ryg vesten er lavet af neopren med permanente magneter og tourmaline pads ...

Lændestøtte (Magnetterapi) - Magnet støttebind - Magnetterapi ...
www.danolan.dk/magnetsengetoj/magnetterapi/magnetprodukter/...
Fremmer dit velvære Permanente magneter nord & syd virker først og fremmest ved, at den forbedrer blodcirkulationen og blodets evne til at transportere ilt.

Magnetfeltterapi | Torpol Danmark
torpoldanmark.dk/magnetfeltterapi/
Torpol kvalitets produkter med indsyet magneter til mennesker, hunde og heste. ... Uld og magnetterapi er beregnet til helbrede og fremskynde behandlingen af ... Analysen viste, at de permanente magnetiske hestedækkener også hjælper ...

--------------------------------------------------
Note added at 2 days11 hrs (2017-04-25 23:41:12 GMT)
--------------------------------------------------

forskellige slags permanente magneter:

Sintex® Permanente Magneter - Sintex a/s
https://www.sintex.com/da/om-sintex/.../permanente-magneter
Sintex tilbyder både neodym (NdFeB), ferrit (SrFe) og samarium kobolt magneter (SmCo).

andres-larsen
Venezuela
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 71

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  NetLynx: Dit forslag er tæt på. Mere korrekt er det at kalde metallerne "sjældne jordartsmetaller".
17 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search