Atonement

Danish translation: soning, forsoning (sone, forsone)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Atonement (atone for sin, in a religious context)
Danish translation:soning, forsoning (sone, forsone)
Entered by: Christine Andersen

20:46 Mar 25, 2009
English to Danish translations [PRO]
Religion
English term or phrase: Atonement
Et jødisk begreb (i denne her sammenhæng). Jeg ved at det betyder 'forsoning', men vil være sikker på at det også er den rette religiøse term på dansk.
Anja Lysholm
Denmark
soning, forsoning
Explanation:
soning, udsoning

-- according to Gyldendal.
See also:
http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=syndoffer

Nudansk Ordbog has
sone vb. -r, -de, -t
sone ngt (form., ældre) angre at man gjort noget forkert og søge at gøre det godt igen ¯ sone sin brøde · sone sin synder


--------------------------------------------------
Note added at 31 mins (2009-03-25 21:18:45 GMT)
--------------------------------------------------

There are lots of examples of 'soning' in the Old Testament, e.g. Exodus (2. Mosebog), chapter 29:

v31 Du skal tage indsættelsesoffervædderen og koge kødet på et helligt sted. v32 Vædderens kød og brødet i kurven skal Aron og hans sønner spise ved indgangen til Åbenbaringsteltet. v33 Det, hvormed der skaffes soning, skal de spise, når de skal indsættes og helliges; ingen uindviet må spise det, for det er helligt. v34 Hvis der bliver noget af indsættelsesofferkødet og af brødet tilovers til næste morgen, skal du brænde det; det må ikke spises, for det er helligt. v35 Du skal gøre med Aron og hans sønner, ganske som jeg har befalet dig. Syv dage skal deres indsættelse vare. v36 Hver dag skal du ofre en syndoffertyr til soning, og du skal rense alteret for synd og skaffe det soning, og du skal salve og hellige det. v37 Syv dage skal du skaffe alteret soning og hellige det. Så er alteret højhelligt; enhver, som rører ved alteret, bliver hellig.
Selected response from:

Christine Andersen
Denmark
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3soning, forsoning
Christine Andersen
4jom kippur (Jewish) // forsoning
Suzanne Blangsted (X)


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
atonement
soning, forsoning


Explanation:
soning, udsoning

-- according to Gyldendal.
See also:
http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=syndoffer

Nudansk Ordbog has
sone vb. -r, -de, -t
sone ngt (form., ældre) angre at man gjort noget forkert og søge at gøre det godt igen ¯ sone sin brøde · sone sin synder


--------------------------------------------------
Note added at 31 mins (2009-03-25 21:18:45 GMT)
--------------------------------------------------

There are lots of examples of 'soning' in the Old Testament, e.g. Exodus (2. Mosebog), chapter 29:

v31 Du skal tage indsættelsesoffervædderen og koge kødet på et helligt sted. v32 Vædderens kød og brødet i kurven skal Aron og hans sønner spise ved indgangen til Åbenbaringsteltet. v33 Det, hvormed der skaffes soning, skal de spise, når de skal indsættes og helliges; ingen uindviet må spise det, for det er helligt. v34 Hvis der bliver noget af indsættelsesofferkødet og af brødet tilovers til næste morgen, skal du brænde det; det må ikke spises, for det er helligt. v35 Du skal gøre med Aron og hans sønner, ganske som jeg har befalet dig. Syv dage skal deres indsættelse vare. v36 Hver dag skal du ofre en syndoffertyr til soning, og du skal rense alteret for synd og skaffe det soning, og du skal salve og hellige det. v37 Syv dage skal du skaffe alteret soning og hellige det. Så er alteret højhelligt; enhver, som rører ved alteret, bliver hellig.

Christine Andersen
Denmark
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anne Kjaer Iversen
8 hrs

agree  Matthias Quaschning-Kirsch
4 days

agree  Flemming Dørken
1721 days
  -> Thanks!

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
atonement
jom kippur (Jewish) // forsoning


Explanation:
Munksgaard dictionary

Suzanne Blangsted (X)
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search