single-track

Danish translation: singletrack / stier hvor man kun kan cykle en ad gangen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:single-track
Danish translation:singletrack / stier hvor man kun kan cykle en ad gangen
Entered by: Pernille Chapman

10:20 Sep 10, 2009
English to Danish translations [PRO]
Sports / Fitness / Recreation / Cycling
English term or phrase: single-track
Jeg er ved at korrekturlæse en tekst, hvor der på en liste over forskellige udendørs sportsgrene står "Single-track cycling" (til forskel fra "Mountain biking"). Det er oversat til "Cykling på enkelt spor", men jeg synes ikke, det lyder helt korrekt. Er der nogle cykelentusiaster blandt jer, der kan be- eller afkræfte den?

På forhånd tak.
Pernille Chapman
United Kingdom
singletrack / stier hvor man kun kan cykle en ad gangen
Explanation:
Jeg fandt nogle ordlister, hvor "singletrack" stod defineret som stier, der er så smalle, at der kun kan cykle en ad gangen, hvilket jo lyder meget logisk. Det bruges åbenbart også en del på dansk inden for mountainbike-cykling. "Cykling på enkeltspor" kan vel i princippet også bruges som en beskrivende oversættelse for det (så synes jeg dog det skulle stå i et ord), men ellers ville jeg mene, du godt kan bruge det engelske udtryk, da det lader til at være det gængse udtryk i de kredse. Det er der måske nogle mountainbikere, der kan bekræfte?

singletrack: a trail so narrow that two cyclists can’t easily ride side by side, which makes passing difficult or impossible. (http://roadbikerider.com/lingo.htm)

Singletrack -- Trail wide enough for one rider. (http://www.ksdot.org/burRail/bike/biking/bikeglossary.asp)

--------------------------------------------------
Note added at 27 mins (2009-09-10 10:48:19 GMT)
--------------------------------------------------

Her et par links mere, hvor de snakker om "singletrack" i MTB-sammenhænge på dansk:
http://www.mtbtracks.dk/send-mig-dit-spor.html
http://www.farout.dk/mtb.htm
Selected response from:

Mette Melchior
Sweden
Grading comment
Jeg har forsøgt at lukke svaret før, men uden held. Tusind tak for hjælpen - og den hurtige reaktion!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3singletrack / stier hvor man kun kan cykle en ad gangen
Mette Melchior
3singletrack
Aino Slej


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
singletrack


Explanation:
Typisk overtaget fra engelsk. En vej eller sti med kun ét hjulspor og ikke to som en almindelig markvej eller grusvej. Gælder både cykling på mountainbikes og almindelige cykler.

Example sentence(s):
  • Det bedste for en mountainbike rytter er singletracks. Singletracks kan vel kortest beskrives som smalle stier hvor der kun kan køre en cykel i bredden.
  • A trail, such as a hiking trail, consisting of a single rut or path; this is as distinct from double-track, which refers to dirt roads or other routes made by and accessible to four-wheel vehicles.

    Reference: http://transalp2008.blogspot.com/2006_12_01_archive.html
    Reference: http://www.sheldonbrown.com/gloss_sa-o.html
Aino Slej
Denmark
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish

24 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
singletrack / stier hvor man kun kan cykle en ad gangen


Explanation:
Jeg fandt nogle ordlister, hvor "singletrack" stod defineret som stier, der er så smalle, at der kun kan cykle en ad gangen, hvilket jo lyder meget logisk. Det bruges åbenbart også en del på dansk inden for mountainbike-cykling. "Cykling på enkeltspor" kan vel i princippet også bruges som en beskrivende oversættelse for det (så synes jeg dog det skulle stå i et ord), men ellers ville jeg mene, du godt kan bruge det engelske udtryk, da det lader til at være det gængse udtryk i de kredse. Det er der måske nogle mountainbikere, der kan bekræfte?

singletrack: a trail so narrow that two cyclists can’t easily ride side by side, which makes passing difficult or impossible. (http://roadbikerider.com/lingo.htm)

Singletrack -- Trail wide enough for one rider. (http://www.ksdot.org/burRail/bike/biking/bikeglossary.asp)

--------------------------------------------------
Note added at 27 mins (2009-09-10 10:48:19 GMT)
--------------------------------------------------

Her et par links mere, hvor de snakker om "singletrack" i MTB-sammenhænge på dansk:
http://www.mtbtracks.dk/send-mig-dit-spor.html
http://www.farout.dk/mtb.htm

Example sentence(s):
  • Søndag var scenen sat til et langt og hårdt løb i Nødebo. Gribskov MTB havde inviteret til Polar/Craft MTB Challenge og menuen stod på 90 km støvet spor med en god blanding af singletrack, hjulspor og grusstier.
  • Når man 'kun' er vant til at køre på traditionel mountainbike, kan det godt virke lidt grænseoverskridende, når man for første gang sætter sig op på en downhill-racer og kører ned ad et smalt singletrack.

    Reference: http://t-bikes.dk/mtb/384
    Reference: http://ekstrabladet.dk/ferie/article1143394.ece
Mette Melchior
Sweden
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Jeg har forsøgt at lukke svaret før, men uden held. Tusind tak for hjælpen - og den hurtige reaktion!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search