slip slops

Danish translation: klipklapper

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:slip slops
Danish translation:klipklapper
Entered by: Anne Kjaer Iversen

11:46 Apr 15, 2009
English to Danish translations [PRO]
Textiles / Clothing / Fashion / (a pair of) slip slops
English term or phrase: slip slops
Kunden kalder altid slip slops for klip-klapper(e), så det er sådan set ikke termen, jeg leder efter. Derimod er jeg helt rundt på gulvet mht. flertalsendelsen. Klip-klapper(e) er jo ikke ligefrem et ord, man kan slå op.

Hedder det:

"Det er tid til (et par) nye klip-klappere"

eller

"Det er tid til (et par) nye klip-klapper"

Jeg hælder til den sidste, selvom jeg synes, det ser forkert ud. Jeg synes ikke Google er til meget hjælp. Og jeg kan ikke regne ud, om jeg bliver i tvivl, fordi jeg er vestjyde :-S

Det skal lige siges, at den TM, jeg har fået, indeholder begge eksempler.

Hvad synes I? Med eller uden 'e' i flertal
Anne Kjaer Iversen
Denmark
klipklappere
Explanation:
ville jeg sige

--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2009-04-15 11:55:36 GMT)
--------------------------------------------------

http://sproget.dk/search?SearchableText=klipklapper

Rettelse: ifølge ovenstående skal det hedde klipklapper
Selected response from:

Rikke Lyksbo
Grading comment
Tak for linket :-) Jeg ved godt linket siger uden bindestreg, men jeg bibeholder den i oversættelsen, eftersom det er en konvention i kundens terminologi (og har været det i mange mange år).
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5klipklapper
Eva Harbo Andersen (X)
4klip-klapper
NetLynx
3 +1klipklappere
Rikke Lyksbo
4klip-klappere
Sarah Pedersen


Discussion entries: 5





  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
klip-klappere


Explanation:
Jeg mener det skal være med 'e' i flertal.

Sarah Pedersen
Spain
Native speaker of: Native in DanishDanish

5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
klipklappere


Explanation:
ville jeg sige

--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2009-04-15 11:55:36 GMT)
--------------------------------------------------

http://sproget.dk/search?SearchableText=klipklapper

Rettelse: ifølge ovenstående skal det hedde klipklapper

Rikke Lyksbo
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tak for linket :-) Jeg ved godt linket siger uden bindestreg, men jeg bibeholder den i oversættelsen, eftersom det er en konvention i kundens terminologi (og har været det i mange mange år).
Notes to answerer
Asker: Ja, det er som sagt også det, jeg hælder til. Altså uden endelsen 'e'.

Asker: @ Mette M.: Ja, jeg så det godt, da jeg søgte på Google. Dog synes jeg ikke, det var til megen hjælp, da jeg så, at mange af resultaterne er fra blogs og diverse debatfora (hvilket jeg også havde forventet). I mellemtiden har jeg ringet hjem til nogle stykker fra Vestjylland, og der var der ingen tvivl om, at det da selvfølgelig hed 'klipklapper'. Så måske der alligevel er en geografisk præference...? Det ville i hvert fald være en plausibel forklaring på, hvorfor der er så mange, der kalder det for 'klipklappere'.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  NetLynx: Hvis det hedder 'klip-klappe' i ental, vil det normalt også hedde 'klip-klapper' i flertal {med eller uden bindestreg}//Det passer i begge tilfælde; jeg frygtede, at nogen kunne finde på at sige 'klip-klapper' i ental!
12 mins
  -> Jeg ville aldrig sige 'en klipklappe', snarere 'klipklap', og så passer det jo også med klipklapper i flertal

agree  Mette Melchior: Ja, Den Danske Ordbog anfører godt nok at "klipklapper" skulle være et flertalsord, men jeg ville nu også umiddelbart have sagt "klipklappere" med e. Det er også den form (med e), der er hyppigst brugt, hvis man søger på Google. Regler vs. brug ;-)
33 mins
  -> netop:-)

22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
klip-klapper


Explanation:
- af de anførte grunde.

NetLynx
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
Notes to answerer
Asker: Tak for dit bidrag til diskussionen, NetLynx :-)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Rikke Lyksbo: ja, jeg rettede det jo også
1 min
  -> Ja, jeg ved det, og jeg foreslog det allerede i diskussionen.

21 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
klipklapper


Explanation:
Jeg er først kommet på nu - derfor den sene respons.

Den Danske Ordbog siger: klipklapper sb. pl.
Ordet findes ifølge den kun i flertal (Det ville også være mærkeligt kun at gå med en - men hvad siger man, hvis den ene bliver væk ? ;-)


Eva Harbo Andersen (X)
Denmark
Native speaker of: Native in DanishDanish
Notes to answerer
Asker: Hej Eva, ja vi kom også frem til samme resultat i Dan Danske Ordbog, j.f. noterne til Rikkes svar





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search