Certified Management Accountant

Dutch translation: bedrijfsadministrateur, gecertificeerd bedrijfsadministrateur

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Certified Management Accountant
Dutch translation:bedrijfsadministrateur, gecertificeerd bedrijfsadministrateur
Entered by: Jack den Haan

20:55 Apr 20, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Accounting
English term or phrase: Certified Management Accountant
Is er een algemene Nederlandse vertaling voor dit beroep? Of is het onvertaalbaar? Of wat komt er in Nederland het dichtstbij in de buurt?

Thx, Jacki
Jacki
Netherlands
gediplomeerd bedrijfsadministrateur
Explanation:
Terminologie Fin. Management (Van Amerongen):
management accountant = bedrijfsadministrateur
certified accountant = gediplomeerd accountant

--------------------------------------------------
Note added at 25 mins (2005-04-20 21:20:37 GMT)
--------------------------------------------------

Van Dale geeft voor \'certificeren\': officieel verklaren of getuigen, op ambtseed verklaren, door ondertekening bevestigen. Wellicht is \'gecertificeerd\' een beter alternatief voor \'gediplomeerd\'. Bedrijfsadministrateur is ooit een algemene beroepsaanduiding in Nederland geweest volgens mij. Of dat nog zo is weet ik, maar zo oud ben ik nou ook weer niet...

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 17 mins (2005-04-21 06:12:45 GMT)
--------------------------------------------------

Bij nader inzien zou je het ook min of meer onvertaald kunnen laten: gediplomeerd/gecertificeerd management accountant. Dat past wel een beetje in de trend naar Engelse benamingen op dit gebied.
Selected response from:

Jack den Haan
Netherlands
Grading comment
Bedankt.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1gediplomeerd bedrijfsadministrateur
Jack den Haan
5Certified Management Accountant (CMA)
Willeke Barens


  

Answers


59 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
certified management accountant
Certified Management Accountant (CMA)


Explanation:
zie de websites vanb diverse hogescholen in Nederland waar de opleiding voor dit diploma wordt gegeven - niet vertalen dus

Willeke Barens
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
certified management accountant
gediplomeerd bedrijfsadministrateur


Explanation:
Terminologie Fin. Management (Van Amerongen):
management accountant = bedrijfsadministrateur
certified accountant = gediplomeerd accountant

--------------------------------------------------
Note added at 25 mins (2005-04-20 21:20:37 GMT)
--------------------------------------------------

Van Dale geeft voor \'certificeren\': officieel verklaren of getuigen, op ambtseed verklaren, door ondertekening bevestigen. Wellicht is \'gecertificeerd\' een beter alternatief voor \'gediplomeerd\'. Bedrijfsadministrateur is ooit een algemene beroepsaanduiding in Nederland geweest volgens mij. Of dat nog zo is weet ik, maar zo oud ben ik nou ook weer niet...

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 17 mins (2005-04-21 06:12:45 GMT)
--------------------------------------------------

Bij nader inzien zou je het ook min of meer onvertaald kunnen laten: gediplomeerd/gecertificeerd management accountant. Dat past wel een beetje in de trend naar Engelse benamingen op dit gebied.

Jack den Haan
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 31
Grading comment
Bedankt.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  11thmuse: • certified [cer·ti·fied || 'sɜːtɪfaɪd] = bn. schriftelijk gegarandeerd, officieel (verklaard)
1 hr




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search