cultural (in this context)

Dutch translation: aspecten van bedrijfscultuur (hier)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cultural (in this context)
Dutch translation:aspecten van bedrijfscultuur (hier)
Entered by: Els Thant, M.A., B.Tr. (X)

09:54 Apr 27, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Science - Advertising / Public Relations
English term or phrase: cultural (in this context)
To enter the contest:
Submit an original, creative work that depicts one or several of the following XXX (name of company) *cultural* atrributes.
- Commitment to people
- Culture of service
- Customer focus
- Drive to innovate

I cannot seem to find a suitable translation for cultural in this context. Anyone?

MTIA,
Iris
Iris70
aspecten van bedrijfscultuur (hier)
Explanation:
gaat het niet eerder over de verschillende aspecten van de bedrijfscultuur van bedrijf XXX?

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 37 mins (2005-04-27 13:31:54 GMT)
--------------------------------------------------

=> een werk dat één of meer van de volgende aspecten/kenmerken/dimensies/eigenschappen/kwaliteiten van de bedrijfscultuur van XXX vertolkt:...
Selected response from:

Els Thant, M.A., B.Tr. (X)
Ecuador
Grading comment
Bedankt iedereen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +5aspecten van bedrijfscultuur (hier)
Els Thant, M.A., B.Tr. (X)
3 +3cultuurgebonden specialiteiten; cultuurspecialiteiten
Henk Peelen
4cultureel
Jean-Marc PAUL
4essentiële kwaliteiten; specifieke kwaliteiten
Bart Vanderbruggen
3kwaliteiten van het cultuurklimaat
shineda
4 -2persoonlijke (sociaal-maatschappelijke) kwaliteiten
Laurens Landkroon
2maatschappelijke kenmerken (of eigenschappen)
Ljiljana Malovic


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
maatschappelijke kenmerken (of eigenschappen)


Explanation:
Misschien

Ljiljana Malovic
Netherlands
Works in field
Native speaker of: English

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Fred ten Berge: waarom niet cultureel? // dank voor duidlijk commentaar!!
14 hrs
  -> ja, waarom niet. Dit is ook een 'misschien'-antwoord. Ik zou het ook niet 1-2-3 vertalen, zonder dat ik weet wat voor 'contest' het is en wie xxx is. Het leek mij alsof Iris70 dat woord ook wilde vermijden. Cultural=Cultureel is toch voor-de-handliggend

37 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
cultuurgebonden specialiteiten; cultuurspecialiteiten


Explanation:
voorstelletje.


... van de volgende cultuurgebonden specialiteiten van XXX

... van de volgende cultuurspecialiteiten van XXX

... van de volgende cultuurgebonden kenmerken van XXX

... van de volgende cultuurkenmerken van XXX

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 32

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Francina: met cultuurkenmerken
4 hrs

agree  Fred ten Berge
14 hrs

agree  Jan Willem van Dormolen: cultuurkenmerken
22 hrs

43 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
cultureel


Explanation:
"cultural attributes" = "culturele waarden"

Zoals in: "Culturele waarden in elke levenssfeer moeten optimaal zijn. Dit geldt voor de individuele mens: zijn spirituele leven, zijn intellectueel en emotioneel leven, zijn gezondheid, zijn gedrag; ..."


    Reference: http://storms.org/volk/np/programma98/beleidsterreinen/ontpl...
Jean-Marc PAUL
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Laurens Landkroon: zoals ik al antwoordde, dit antwoord mist de persoonlijke "link" naar eigen karakter en vaardigheden
29 mins

agree  Fred ten Berge: niet per se 'moeilijk' willen doen
14 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -2
persoonlijke (sociaal-maatschappelijke) kwaliteiten


Explanation:
Alhoewel dit wel een erg lange vertaling is om te verwerken, hoop ik je met dit antwoord op het juiste spoor te hebben gezet...........
Ik ben van mening dat in je voorbeeld de persoonlijke kant van degene moet komen, die aan de wedstrijd mee doet.

Laurens Landkroon
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Fred ten Berge: waarom niet cultureel?
13 hrs

disagree  Antoinette Verburg: het gaat juist om kwaliteiten "XXX" (=the company)
16 hrs

disagree  Jan Willem van Dormolen: Het gaat om de kwaliteiten van XXX, niet van de deelnemer.\
21 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +5
aspecten van bedrijfscultuur (hier)


Explanation:
gaat het niet eerder over de verschillende aspecten van de bedrijfscultuur van bedrijf XXX?

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 37 mins (2005-04-27 13:31:54 GMT)
--------------------------------------------------

=> een werk dat één of meer van de volgende aspecten/kenmerken/dimensies/eigenschappen/kwaliteiten van de bedrijfscultuur van XXX vertolkt:...

Els Thant, M.A., B.Tr. (X)
Ecuador
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt iedereen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Fred ten Berge: perhaps slightly far fetched?
11 hrs
  -> zou kunnen, maar "cultuur" en "cultureel" is zo ruim...

agree  Antoinette Verburg
14 hrs
  -> bedankt!

agree  Mirjam Bonne-Nollen: helemaal mee eens
18 hrs
  -> bedankt!

agree  Jan Willem van Dormolen
19 hrs
  -> bedankt!

agree  shineda: bij nader inzien zou ik toch voor deze variant kiezen. en ja, ik denk ook, dat *cultuur* hier ruim opgevat moet worden
22 hrs
  -> bedankt!

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
essentiële kwaliteiten; specifieke kwaliteiten


Explanation:
dat één of meerdere essentiële/specifieke kwaliteiten van bedrijf XXX in de verf zet.

Bart Vanderbruggen
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 3

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Fred ten Berge: kwaliteiten van de verf (of toch maar van de bedrijfscultuur?)
1 day 8 hrs
  -> Natuurlijk gaat het om bedrijfscultuur, maar je krijgt dat woord niet in deze zin gewrongen. En het gaat hier ten slotte om een kunstwerk.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kwaliteiten van het cultuurklimaat


Explanation:
cultuurklimaat: het geheel van.. maatschappelijke elementen waarbinnen een zekere cultuur gedijt. (volgens van Dale)
Dat zou hier wel eens kunnen passen

shineda
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Fred ten Berge: Is toch in deze zakelije samenhang 'bedrijfscultuur' niet meer voor-de-hand-liggend?
1 day 8 hrs
  -> ja, dat vond ik bij nader inzien ook. zie mijn 'agree' bij Els




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search