sling-bolt

Dutch translation: wapenslinger

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:sling-bolt
Dutch translation:wapenslinger
Entered by: Marijke Mayer

10:09 Apr 12, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Science - Archaeology
English term or phrase: sling-bolt
Small finds included several potsherds, "A"griited ware, and an ovoid sling-bolt of burnt clay precisely matched by one from a hillfort in Belgium
Bram Poldervaart
wapenslinger
Explanation:
Uit de context is zeker niet op te maken of het hier om een wapen gaat, maar als dat zo is, dan heb ik hier een treffer. Maar een eivormige (ovoid) wapenslinger van gebakken klei???? Ik zie het niet zo zitten.

Slingers en werpwapens
Sinds David is de slinger het wapen dat iedereen onderschat, iedereen weet dat ze het onderschatten maar desalniettemin (bijna) geen enkele held wil gebruiken. Een boog lijkt immers veel heroischer en een slinger heeft iets ontzettend primitiefs over zich. Desalniettemin is een slinger in handen van een getalenteerd persoon (David!) een dodelijk wapen.
http://www.bitbike.com/users/lukas/uitrusting.php?popup=wape...

--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2005-04-12 10:55:11 GMT)
--------------------------------------------------

een wapenslinger bestaande uit een ovoïde riem met een slingerkogel van verbrande klei

http://satura-lanx.telenet.be/Ovidius/Ovidius_Verhalen per v...
als een kogel die met de riem van een slinger wordt weggeschoten
Selected response from:

Marijke Mayer
Netherlands
Grading comment
bedankt marijke...het is inderdaad een wapen
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1wapenslinger
Marijke Mayer
2 +1slingersteen
Henk Peelen


  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
wapenslinger


Explanation:
Uit de context is zeker niet op te maken of het hier om een wapen gaat, maar als dat zo is, dan heb ik hier een treffer. Maar een eivormige (ovoid) wapenslinger van gebakken klei???? Ik zie het niet zo zitten.

Slingers en werpwapens
Sinds David is de slinger het wapen dat iedereen onderschat, iedereen weet dat ze het onderschatten maar desalniettemin (bijna) geen enkele held wil gebruiken. Een boog lijkt immers veel heroischer en een slinger heeft iets ontzettend primitiefs over zich. Desalniettemin is een slinger in handen van een getalenteerd persoon (David!) een dodelijk wapen.
http://www.bitbike.com/users/lukas/uitrusting.php?popup=wape...

--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2005-04-12 10:55:11 GMT)
--------------------------------------------------

een wapenslinger bestaande uit een ovoïde riem met een slingerkogel van verbrande klei

http://satura-lanx.telenet.be/Ovidius/Ovidius_Verhalen per v...
als een kogel die met de riem van een slinger wordt weggeschoten

Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
bedankt marijke...het is inderdaad een wapen

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: de kogel of steen zelf, lijkt me. PS: al weer beter??
2 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
slingersteen


Explanation:
Is mijn indruk.


Internetreferentie:
De zeldzaamste mesolithische vondst, een
zogenaamde 15 cm lange 'zoem- of slingersteen',
een doorboord geslepen artefact van de steensoort
lydiet, gevonden door A. Janssen. De streepjes op
het voorwerp hebben een magische betekenis.
Het is het oudste kunstvoorwerp uit Tilburg:
7500 jaar oud (foto: Frans van Ameijde).



Internetreferentie:
Waar trof David met zijn slingersteen de reus David?

Antwoord: nergens, hij heette Goliath.



    Reference: http://www.historietilburg.nl/persinfo/rpeeters/Tilmag%20199...
    Reference: http://www.hispage.nl/games/quiz/quiz7c.htm
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marijke Mayer: Aha een slingersteen. Nee, ben nog niet helemaal beter en momenteel supergestresst door het idiote gedoe met Trados 6.5!
44 mins
  -> Beterschap!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search