bus topology

Dutch translation: bustopologie

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:bus topology
Dutch translation:bustopologie

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
13:54 Nov 4, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Automation & Robotics
Additional field(s): Computers: Systems, Networks, Telecom(munications)
English term or phrase: bus topology
Definition from Manufacturing Automation:
A link topology in which all stations are connected in parallel to a medium. These stations are capable of concurrently receiving a signal transmitted by any other station connected to the medium.

Example sentence(s):
  • Bus topology has some disadvantages. When there is heavy traffic on cables then bus topology will not work properly. Sometime due to heavy traffic network may stop working. blurtit
  • With the Bus topology, all workstations are connect directly to the main backbone that carries the data. Traffic generated by any computer will travel across the backbone and be received by all workstations. This works well in a small network of 2-5 computers, but as the number of computers increases so will the network traffic and this can greatly decrease the performance and available bandwidth of your network. firewall.cx
  • To avoid signal reflection, a physical bus topology requires that each end of the physical bus be terminated. brainbell.com
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

bustopologie
Definition:
Een netwerk dat bestaat uit 1 lange hoofdkabel waaraan alle aanwezige stations parallel zijn verbonden. De kabel wordt veelal met terminators afgesloten.
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
4 +3bustopologie
vixen
4Voertuigvolgsysteem
Ursula Teijink
4Busstructuur
Michel de Goey


  

Translations offered


23 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Busstructuur


Definition from computerwoorden.nl:
De Busstructuur kent enkele nadelen. Bij druk verkeer op de kabel kan de Busstructuur niet goed werken.

Example sentence(s):
  • Het voordeel van een busstructuur is dat hij eenvoudig uit te breiden is. Ethernet (coax) en Appletalk zijn voorbeelden van een busnetwerk. - computerwoorden.nl  

Explanation:
Een connectiviteit die eenvoudig is, maar snel tegen grenzen aanloopt.
Michel de Goey
Netherlands
Native speaker of: Dutch

3 days 2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
bustopologie


Definition from Procentec:
Een netwerk dat bestaat uit 1 lange hoofdkabel waaraan alle aanwezige stations parallel zijn verbonden. De kabel wordt veelal met terminators afgesloten.

Example sentence(s):
  • Een bustopologie lijkt erg op een ring, behalve dat de er geen gesloten lus is maar dat er twee eindsystemen zijn. Meestal wordt hier een soort van centrale backbone gebruikt die voor zowat alle communicaties zorgt. Je kunt dan knooppunten of nodes toevoegen aan die backbone of bus en die zullen luisteren naar alle transmissies om te bepalen wat voor hun bestemd is en wat niet. Ethernet is een voorbeeld van een netwerksysteem met bustopologie (al kan het ook gebruik maken van een stertopologie, maar dat is dan eigenlijk heel verkwistend inzake benodigde netwerktransmissies omdat elk netwerkpakket immers standaard naar alle netwerkstations gestuurd moet worden). - Diskidee  
  • Transceivers treft men aan bij bustopologieën. Een transceiver verzendt gegevens die vanuit een knooppunt worden doorgegeven. Bij een bustopologie, zenden en ontvangen transceivers onderling met elkaar. Elk knooppunt in een bustopologie bevat een transceiver. Een bus is opgebouwd uit verschillende kabelsegmenten waarbij ieder kabelsegment aan het begin en eind met een transceiver is gekoppeld; - Infcom, ICT kenniscentrum  
  • In een netwerk met een bustopologie zoals wired ethernet zijn alle componenten met een centrale verbindingskabel verbonden. Over deze kabel wordt slechts één bericht tegelijkertijd verzonden. Welke component wanneer aan de beurt is, wordt bepaald door het besturingssysteem van een dedicated netwerkserver. De centrale verbindingskabel is een zogenaamd single point of failure: in het geval de kabel verbroken wordt, is netwerkverkeer in deze topologie niet meer mogelijk. In een sternetwerk zijn alle componenten verbonden met een centrale computer, die alle binnengekomen berichten verwerkt. In het geval van een draadloos netwerk communiceren alle componenten via een centraal accesspoint. Communicatie tussen twee componenten verloopt altijd via de centrale computer of accesspoint. De centrale computer of accesspoint is in dit geval single point of failure. - SLO, nat. expertisecentr. leerplanontw.  
vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Jack den Haan
7 days

Yes  Roeland
8 days

Yes  Ron Willems
61 days

10 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Voertuigvolgsysteem


Definition from Kennisplatform Verkeer en Vervoer:
Maakt deel uit van een DRIS (Dynamisch Reisinformatie Systeem):

In beginsel dient de vervoerder de voertuigen te volgen met behulp van een voertuigvolgsysteem.

Example sentence(s):
  • In dit voertuigvolgsysteem moet de actuele dienstregeling aanwezig zijn. Samen met de geografische gegevens van haltes, routes en eventueel de in- en uitmeldpunten ten behoeve van KAR vormt deze een verrijkte dienstregeling die in de voertuigen wordt geladen. Aan de hand van positiebepaling (GPS) meet het voertuig waar het zich bevindt en vergelijkt dit met de verrijkte dienstregeling. Deze informatie wordt (real time) teruggestuurd naar het voertuigvolgsysteem dat hiermee van elk voertuig op de hoogte is van de actuele positie en status. Een centraal systeem verwerkt deze informatie en stuurt ze naar de displays die op de haltes/knooppunten staan. - KPVV  
Ursula Teijink
Native speaker of: Native in DutchDutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search