Over Centre Bin-Up Lock

Dutch translation: excentrische vergrendeling in kiepstand

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Over Centre Bin-Up Lock
Dutch translation:excentrische vergrendeling in kiepstand
Entered by: Robert Rietvelt

11:48 Mar 28, 2020
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks / Knikdumpers
English term or phrase: Over Centre Bin-Up Lock
Opsomming van onderdelen, geen verdere context.

Een knikdumper is een truck met losse kiepbak.

Wat betreft de term kom ik uit op: Over centre vergrendeling kiepbak omhoog

Dat moet beter kunnen. Wie oh wie.
Robert Rietvelt
excentrische vergrendeling in kiepstand
Explanation:
Verder kom ik niet, kiepstand of bovenste stand.
De excentrische vergrendeling (over centre lock) zie je hier (selecteer Duitse taal):
https://www.rewald.eu/en/catalogsearch/result/?q=453 225


--------------------------------------------------
Note added at 16 uren (2020-03-29 04:20:00 GMT)
--------------------------------------------------

Duitse taal + zoeken op 453 225 (artikelnummer)
Selected response from:

Willem Wunderink
Netherlands
Grading comment
Bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3vergrendeling laadbak in hoogste stand (kniehefboomprincipe)
Barend van Zadelhoff
2excentrische vergrendeling in kiepstand
Willem Wunderink
Summary of reference entries provided
Barend van Zadelhoff

  

Answers


16 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
excentrische vergrendeling in kiepstand


Explanation:
Verder kom ik niet, kiepstand of bovenste stand.
De excentrische vergrendeling (over centre lock) zie je hier (selecteer Duitse taal):
https://www.rewald.eu/en/catalogsearch/result/?q=453 225


--------------------------------------------------
Note added at 16 uren (2020-03-29 04:20:00 GMT)
--------------------------------------------------

Duitse taal + zoeken op 453 225 (artikelnummer)

Willem Wunderink
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 136
Grading comment
Bedankt

7 days   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
over centre bin-up lock
vergrendeling laadbak in hoogste stand (kniehefboomprincipe)


Explanation:
Ga een poging tot een antwoord wagen.

"Opsomming van onderdelen"

We hebben het hier dus over een onderdeel.
Het onderdeel is dan de 'lock' die wordt gepremodificeerd door 'Over Centre Bin-Up'

Ik zou de 'lock' dan vertalen met 'vergrendeling'

'bin up' is, zo stel ik me voor, 'laadbak in hoogste stand':

in overeenstemming met "de gewrichtsspanners bereiken hun maximale spankracht als de drie draaipunten in een rechte lijn liggen (dode-puntstand). De vergrendeling wordt geactiveerd als een gewricht de dode-puntstand overschrijdt:

bij de hoogste stand van de laadbak wordt de dode-puntstand (van de kniehefboom) overschreden, d.w.z. komt dan in de 'over-centre'-stand

als de kniehefboom in deze stand is kan hij onmogelijk spontaan in omgekeerde richting teruggaan, dat is het principe van de vergrendeling

in zou dan als vertaling voorstellen:

vergrendeling laadbak in hoogste stand (kniehefboomprincipe)

met 'kniehefboomprincipe' tussen haakjes, waar ook voor is gekozen bij de voorbeelden met 'over-centre'


Dat kniehefboomprincipe wordt goed duidelijk gemaakt bij snelspanners

+ afbeelding:

Snelspanners worden vooral gebruikt in de hout-, metaal- en kunststofindustrie voor serieproductie.
Zij werken volgens het principe van de kniehefboom.
De vergrendeling gebeurt automatisch door het verplaatsen van het drukpunt volgens 3 fasen:
De snelspanner wordt bediend en bevindt zich nog voor het nulpunt [hierboven 'dode punt' genoemd]
De 3 scharnierpunten van de kniehefboom liggen in dezelfde lijn van het nulpunt. In deze stand is de spankracht maximaal.
Om een zekere vergrendeling te verkrijgen en om loskomen door trillingen of krachtvariaties te voorkomen, moet het nulpunt licht overschreden worden.
Voordelen van het principe:
volledige en snelle opening. Het werkstuk is volledig vrij.
Grote krachtvermenigvuldiging: met een kleine inspanning wordt een grotere spankracht verkregen.

https://www.schiltz.be/images/Products/pdf/N0293-snelspanner...


Het speciale aandrijfmechanisme (kniehefboomprincipe) houdt de gesloten lamellen gasdicht zelfs zonder aandrijfenergie

https://www.trox.nl/afsluitkleppen/type-nak-cde9a6f3250b999a

De kleppen worden in ingetrokken toestand vergrendeld door het in 'overcenterpositie' komen van de tuimelschommel. Het goed vergrendelen is bij dit type kleppen erg belangrijk omdat de kleppen door de luchtkrachten vanzelf naar buiten willen worden gezogen. In figuur 4.24 wordt nog een schets gegeven van de bediening van enkele Schempp-Hirth kleppen, zoals die worden toegepast in kunststof zweefvliegtuigen. Het vergrendelen gebeurt hier in de vleugel, door een extra kniehefboom die in 'overcenterpositie' komt.

http://www.civ.zweefportaal.nl/docs/constructie_hoofdstuk_4....





--------------------------------------------------
Note added at 7 days (2020-04-05 01:23:08 GMT)
--------------------------------------------------

Of misschien beter 'kniehefboomprincipe' direct achter vergrendeling:

vergrendeling (kniehefboomprincipe) laadbak in hoogste stand

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12




Reference comments


2 days 7 hrs
Reference

Reference information:
vergrendeling in kiepstand volgens kniehefboompricipe

Spezielle Antriebsmechanik (Kniehebelprinzip) hält die geschlossenen Lamellen auch ohne Antriebsenergie gasdicht

https://www.trox.de/absperrklappen/serie-nak-743fafafe6ac5df...

Gas-tight closure, even when there is no power, due to special over centre locking mechanism

https://www.trox.de/en/shut-off-devices/type-nak-b0d30fee444...

Toggle action clamps operate thorough a linkage system of levers and pivots. The fixed-length levers, connected by pivot pins, supply the action and clamping force. Toggle action has an over-center lock point which is a fixed stop and linkage. Once in the over-center position, the clamp cannot move or unlock unless the linkage is moved. All types of toggle clamps have this same action, just oriented differently.

http://www.mjvail.com/destaco/intropage3.html

you tube

https://www.vactron.com/claw-door-over-center-locking-mechan...

De gewrichtsspanners bereiken hun maximale spankracht als de drie draaipunten in een rechte lijn liggen (dode-puntstand). De vergrendeling wordt geactiveerd als een gewricht de dode-puntstand overschrijdt. De mate van overschrijding wordt zorgvuldig bepaald om de maximale spanning te behouden zonder dat de spanner bij trillingen of wisselende belasting opent.

De krachtversterkende werking van het kniehefboomsysteem in de rechtlijnig werkende spanners wordt geactiveerd om taken zoals eenvoudige gaten boren, vormen, lijmen, samenvoegen, klinken, lassen en afsluiten uit te voeren.

https://www.onkenhout.nl/technische-informatie-snelspanners

Kniehefboomspanner
Kniehefboomspanner worden vooral gebruikt in de hout-, metaalen kunststofindustrie voor serieproductie. Ze werken volgens het principe van de kniehefboom. De spankracht is maximaal als de drie scharnierpunten in dezelfde lijn van het nulpunt liggen. Eens dit punt voorbij is de vergrendeling definitief en bestand tegen trillingen of krachtvariaties. De houdkracht hangt af van het gekozen model (zie onderstaande tabellen).

https://toussaint.be/nl/page/kniehefboomspanner-waarom-serma...

Veilige vergrendeling door het principe van de kniehefboom.

https://www.tools2go.nl/pneumatische-gereedschapsaantrekker

kniehefboom

https://tinyurl.com/sqqetkf

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search