Ratchet (action)

Dutch translation: met palmechanisme

12:28 Aug 25, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Botany / gardening
English term or phrase: Ratchet (action)
Sentences: Ratchet Anvil Secateurs with ergo twist handle. "Ratchet action" for cutting through thicker, harder branches.

Ik weet niet goed wat ik hier met het "Ratchet" moet.
Judith Verschuren
Dutch translation:met palmechanisme
Explanation:
het is makkelijker knippen met zo'n tang/schaar als de handvatten nog relatief ver uit elkaar zijn (en de armen nog naar elkaar getrokken moeten worden); het laatste stukje (het tegen elkaar aanduwen van de twee messen (of mes en aambeeld)) is veel zwaarder....
Tenzij je een ingebouwde ratel hebt en die armen steeds weer een stuk uit elkaar kunt trekken zonder weer opnieuw te moeten beginnen:)
Selected response from:

vic voskuil
Netherlands
Grading comment
dank
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4ratel
André Linsen
3 +1met palmechanisme
vic voskuil


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
ratchet (action)
met palmechanisme


Explanation:
het is makkelijker knippen met zo'n tang/schaar als de handvatten nog relatief ver uit elkaar zijn (en de armen nog naar elkaar getrokken moeten worden); het laatste stukje (het tegen elkaar aanduwen van de twee messen (of mes en aambeeld)) is veel zwaarder....
Tenzij je een ingebouwde ratel hebt en die armen steeds weer een stuk uit elkaar kunt trekken zonder weer opnieuw te moeten beginnen:)

vic voskuil
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
dank

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ron Willems: ja, maar wat doet die pal dan? - ach so
21 mins
  -> de bek op zijn plek houden terwijl je de armen weer uit elkaar trekt :) (zeg maar het tegenovergestelde van een krik)

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ratchet (action)
ratel


Explanation:
Bij gereedschappen waarbij (inderdaad door een pal en tandrad) een heen en weer bewegen wordt omgezet in een roterende (of in dit geval krachtverhogende) actie.

Example sentence(s):
  • Onder een ratel verstaat men een stuk gereedschap, waarvan de werking wordt bepaald door het ratelmechanisme

    Reference: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ratel
André Linsen
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FrenchFrench




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search