small caps

Dutch translation: small caps / aandelen van ondernemingen met een kleine beurskapitalisatie

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:small caps
Dutch translation:small caps / aandelen van ondernemingen met een kleine beurskapitalisatie
Entered by: IDEAD Transl

09:39 Jan 13, 2004
English to Dutch translations [Non-PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: small caps
Ik heb eigenlijk weinig context. Over een makelaar op de beurs zeggen ze: Matt specializes in small caps. And believe me there's a logic behind his choice.
De Facto
small caps / aandelen van ondernemingen met een kleine beurskapitalisatie
Explanation:
Wordt eigenlijk onvertaald gelaten. Indien je toch een Nederlandse vertaling zoekt, is de tweede optie correct.
Zie tal van hits op Google.
Selected response from:

IDEAD Transl
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +9small caps / aandelen van ondernemingen met een kleine beurskapitalisatie
IDEAD Transl
2small caps
Henk Peelen


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +9
small caps / aandelen van ondernemingen met een kleine beurskapitalisatie


Explanation:
Wordt eigenlijk onvertaald gelaten. Indien je toch een Nederlandse vertaling zoekt, is de tweede optie correct.
Zie tal van hits op Google.

IDEAD Transl
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  hirselina
14 mins

agree  GertV
24 mins

agree  Saskia Steur (X)
25 mins

agree  Adela Van Gils: use small caps
1 hr

agree  Leo te Braake | dutCHem
2 hrs

agree  Mirjam Bonne-Nollen
3 hrs

agree  Elise Jansen (X)
3 hrs

agree  moya
6 hrs

agree  Jacqueline van der Spek
10 hrs

5 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
small caps


Explanation:
helaas onvertaald laten.
betekent zoiets als kleine bedrijven, middelgrote bedrijven. Misschien kun je het vertalen met MKB: midden- en kleinbedrijf, maar dat weet ik niet zeker

Internetreferentie:
Drie soorten small caps
Small Caps onderscheidt Dibbets in drie soorten:


Eternal Small Caps,
Fallen Angels,
Future Big Caps.
“De eerste categorie zijn weliswaar ‘overlevers’, maar zonder de mogelijkheid deze status ooit in te ruilen voor een betere. Zij overleven bij de gratie van de klanten. Dat zijn bijvoorbeeld de toeleveranciers van de auto-industrie.” De tweede categorie zijn bedrijven die van grote hoogte zijn gevallen door fout management of gebrek aan visie. Bedrijven waar het operationeel mis is gegaan. “Baan is daarvan een goed voorbeeld.”

De Future Big Caps zijn het meest interessant. “Dat zijn small caps met een goede positionering. Bedrijven met een consistente visie en een goed management. Daarvan proberen we er tien tot twintig in portefeuille te hebben. In tijden van economische neergang of recessie valt dat niet mee. Ze zijn er wel, maar ze springen minder makkelijk in het oog.”

“Er is vaak weinig actuele informatie over small caps beschikbaar. Misschien zijn er maar vier analisten die zo’n small cap volgen tegenover 250 die Koninklijke Olie onder de loep nemen. Een ander nadeel is dat er weinig liquiditeit is. Je moet brokers kennen die weten wie waar in belegt, zodat je ook buiten de markt om kunt handelen.”



--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-13 09:59:12 (GMT)
--------------------------------------------------

Hyperdictionary geeft de volgende definitie:
SMALL CAP
Pronunciation: smol kap
WordNet Dictionary
[adj] of stocks of companies with a market capitalization of less than one billion dollar


Dus: bedrijven met een marktkapitalisatie van minder dan een miljard dollar.


    Reference: http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=6248
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  hirselina: Is de omvang van het bedrijf wel bepalend?
10 mins
  -> Bedrijven met een marktkapitalisatie van minder dan een miljard dollar; het ligt er dus aan wat je bedoelt met omvang




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search