pressure blower, rotary lobe blower

Dutch translation: rootspomp, rootsblower

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:pressure blower, rotary lobe blower
Dutch translation:rootspomp, rootsblower
Entered by: Leo te Braake | dutCHem

14:41 Apr 24, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Chemistry; Chem Sci/Eng
English term or phrase: pressure blower, rotary lobe blower
En nog zo een, over het transport van bulkmateriaal:
"A rotary feeder then meters the flow of material into the discharge of a pressure blower, which then transfers the masterbatch to the selected destination. The vacuum blowers are, normally, positive displacement rotary lobe blowers"
Titia Meesters
roots-blower
Explanation:
Helaas nog geen betere naam komen bovendrijven sinds gisteravond... Het is een merknaam die min of meer soortnaam is geworden voor een tussenvorm tusssen een ventilator en een compressor: hogere luchtopbrengst dan een compressor, hoger drukverschil dan een ventilator. In feite is dit een verdringerpomp met voor gassen relatief geringe teruglek (i.t.t. een ventilator, die een impulspomp is).
Zie ref. zoals zo vaak : als je het juiste trefwoord weet is een ref met tekeningen en foto's zo gevonden...

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs 11 mins (2005-04-25 07:53:06 GMT)
--------------------------------------------------

sorry, dat verdringerpomp staat al in je context...
Selected response from:

Leo te Braake | dutCHem
Grading comment
en van hetzelfde..
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1roots-blower
Leo te Braake | dutCHem
4drukventilator, rotatieventilator
Jack den Haan


Discussion entries: 1





  

Answers


7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
drukventilator, rotatieventilator


Explanation:
Behalve 'ventilator' wordt ook de term 'blower' veel gebruikt.


    Reference: http://www.rietschle.co.uk/principles/roots.asp
    Reference: http://www.permadocument.be/texte/NCro/carbon.html
Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 161

17 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
roots-blower


Explanation:
Helaas nog geen betere naam komen bovendrijven sinds gisteravond... Het is een merknaam die min of meer soortnaam is geworden voor een tussenvorm tusssen een ventilator en een compressor: hogere luchtopbrengst dan een compressor, hoger drukverschil dan een ventilator. In feite is dit een verdringerpomp met voor gassen relatief geringe teruglek (i.t.t. een ventilator, die een impulspomp is).
Zie ref. zoals zo vaak : als je het juiste trefwoord weet is een ref met tekeningen en foto's zo gevonden...

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs 11 mins (2005-04-25 07:53:06 GMT)
--------------------------------------------------

sorry, dat verdringerpomp staat al in je context...


    Reference: http://www.sdrm.org/roster/diesel/emd/history/roots.html
Leo te Braake | dutCHem
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 268
Grading comment
en van hetzelfde..

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Harry Borsje: 'rootspomp' wordt ook gebruikt, maar misschien meer bij toepassingen voor vacuümtrekken en niet om te blazen(?)
1 hr
  -> Je hebt gelijk: rootspomp kan ook. Is misschien wel beter (neutraler v.w.b. zuigen of persen). Waar ik werkte werd er geen vacuum mee gemaakt maar geperst, vandaar.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search