(aromatic) wheel oil

Dutch translation: aromatenhoudende smeerolie.

14:02 Apr 5, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng
English term or phrase: (aromatic) wheel oil
weer eens geen context, want uit een opsomming - ik ga ervan uit dat dit smeerolie is maar kan geen ref vinden - kan iemand dit bevestigen? Bedankt!
Titia Meesters
Dutch translation:aromatenhoudende smeerolie.
Explanation:
In tegenstelling tot aromaat-vrije , of paraffinische smeerolie.
Aromaathoudende smeermiddelen zijn gevoeliger voor chemische en fysische achteruitgang dan paraffinische. Ik ga er hierbij van uit, dat het inderdaad om een smeermiddel gaat.

Ik gebruik "aromaathoudend" en niet "aromatisch" omdat dat buiten het chemische lab bijna altijd wordt opgevat als (en dus betekent) "geurend".
Weinig niet-chemici weten dat aromatisch gewoon betekent "met de kenmerkende eigenschappen van aromaten". Dat de verbindingenklasse der aromaten op zijn beurt weer aan die naam kwam door de geur van de eerste ontdekte stoffen daarin is vers twee.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 1 min (2005-04-05 18:04:15 GMT)
--------------------------------------------------

ik denk dat in plaats van aromatenhoudend ook het andere aspect benadrukt kan worden: niet-paraffinische smeerolie.

En ik realiseerde me nu pas, dat de uitleg voor niet-chemici bij jouw als vakgenoot nogal overbodig is...
Selected response from:

Leo te Braake | dutCHem
Grading comment
nogmaals bedankt...hoop dat ik jou ook eens kan helpen? Groeten Titia
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4aromatenhoudende smeerolie.
Leo te Braake | dutCHem
2aromatische smeerolie
Marlies KRÜGER


Discussion entries: 1





  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
aromatische smeerolie


Explanation:
Tja, zonder context is dat moeilijk maar misschien gaat het over smeerolie waar nog PAC's inzitten, m.n.polycyclische aromatische bestanddelen (dat kan vervuilde olie zijn, want die bestanddelen zijn afval in het algemeen).

Marlies KRÜGER
France
Works in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in FrenchFrench

35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
aromatenhoudende smeerolie.


Explanation:
In tegenstelling tot aromaat-vrije , of paraffinische smeerolie.
Aromaathoudende smeermiddelen zijn gevoeliger voor chemische en fysische achteruitgang dan paraffinische. Ik ga er hierbij van uit, dat het inderdaad om een smeermiddel gaat.

Ik gebruik "aromaathoudend" en niet "aromatisch" omdat dat buiten het chemische lab bijna altijd wordt opgevat als (en dus betekent) "geurend".
Weinig niet-chemici weten dat aromatisch gewoon betekent "met de kenmerkende eigenschappen van aromaten". Dat de verbindingenklasse der aromaten op zijn beurt weer aan die naam kwam door de geur van de eerste ontdekte stoffen daarin is vers twee.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 1 min (2005-04-05 18:04:15 GMT)
--------------------------------------------------

ik denk dat in plaats van aromatenhoudend ook het andere aspect benadrukt kan worden: niet-paraffinische smeerolie.

En ik realiseerde me nu pas, dat de uitleg voor niet-chemici bij jouw als vakgenoot nogal overbodig is...

Leo te Braake | dutCHem
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 268
Grading comment
nogmaals bedankt...hoop dat ik jou ook eens kan helpen? Groeten Titia




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search