International Translation Day 2018

Join ProZ.com/TV for a FREE event September 25-26th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation

OWNER AND INSTALLATION MANUAL

Dutch translation: (Installatie)handleiding voor de gebruiker

13:24 Apr 19, 2005
English to Dutch translations [Non-PRO]
Tech/Engineering - Computers: Hardware
English term or phrase: OWNER AND INSTALLATION MANUAL
This is to be used on a LCD manual cover.
Henry Shen
Dutch translation:(Installatie)handleiding voor de gebruiker
Explanation:
zou ik zeggen.
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2(Installatie)handleiding voor de gebruiker
Henk Peelen
4Gebruikershandleiding
mariette (X)
3 +1bedienings- en installatiehandleiding
Harry Borsje
3 +1Gebruikshandleiding
11thmuse
4handleiding
Jan Willem van Dormolen


Discussion entries: 1





  

Answers


36 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
(Installatie)handleiding voor de gebruiker


Explanation:
zou ik zeggen.

Henk Peelen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Paul Peeraerts
2 mins

neutral  Channa Montijn: vind ik net iets te kort door de bocht
15 mins

agree  Karen Veldhuis: Ik vind deze net iets beter dan 'bedienings- en installatiehandleiding' aangezien bij deze wel de eigenaar genoemd wordt.
1 hr

agree  Tina Vonhof: of gewoon 'gebruikshandleiding'. Eigenlijk is in het Engels ook 'manual' alleen al voldoende en 'owner and installation' is overbodig. Ook eens met Leo.
2 hrs

disagree  Jan Willem van Dormolen: Te gekunsteld.
3 hrs
  -> de vier varianten en onze onenigheid erover maken in ieder geval duidelijk dat de vraag nog zo overbodig niet was (sorry Leo).

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
owner and installation manual
handleiding


Explanation:
In een fatsoenlijke handleiding staat de installatie beschreven, en een handleiding is per definitie voor de gebruiker, dus dat 'user' en 'installation' is eigenlijk een hoop overbodige ballast.
Wil je een letterlijke vertaling, dan is dat 'gebruikers- en installatiehandleiding'.
Overigens, naar Leo, kennelijk is de term toch niet zó eenvoudig, gezien de vele verschillende suggesties, die m.i. bovendien lang niet allemaal even precies zijn.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Harry Borsje: Er staat niet *user*... ;-)
13 hrs

10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
owner and installation manual
Gebruikshandleiding


Explanation:
Met iedereen eens. Ook met Leo. Omdat deze tekst op "de cover" moet dient deze wel commercieel aanvaardbaar te zijn. De gangbare term in het NL is Gebruikershandleiding of Gebruikshandleiding. Installatie is een venzaelfsprekend onderdeel van de handleiding.

11thmuse
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Iris70
6 hrs

5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
owner and installation manual
bedienings- en installatiehandleiding


Explanation:
relevant is dat de 'eigenaar' het product zal moeten bedienen

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs 5 mins (2005-04-20 06:30:25 GMT)
--------------------------------------------------

als reactie op overige opmerkingen en suggesties: ik ben het er helemaal mee eens, dat een gebruikershandleiding (user manual) o.a. installatie en bediening (en onderhoud, reiniging, verwijdering) behoort te bevatten. Mijn interpretatie is, dat men hier met de term *owner* (alleen) doelt op de normale bediening. Bovendien, omdat de kreet op de omslag komt, is een constructie met haakjes absoluut niet geschikt.

Harry Borsje
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Channa Montijn: overigens ben ik het ook met de opmerking van Leo eens...
44 mins

agree  Francina
1 hr

disagree  Jan Willem van Dormolen: Er staat niet 'bediening'.
3 hrs

4 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
owner and installation manual
Gebruikershandleiding


Explanation:
Vrijwel alle handleidingen voor elektronische apparaten worden "gebruikershandleidingen" genoemd. Ik vertaal ze al jaren, vandaar.

mariette (X)
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search