interactive gesture remote

Dutch translation: interactieve afstandsbediening met gebarenbesturing/gebaarcontrole; interactieve gebarengevoelige afstandsbediening

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:interactive gesture remote
Dutch translation:interactieve afstandsbediening met gebarenbesturing/gebaarcontrole; interactieve gebarengevoelige afstandsbediening
Entered by: Michael Beijer

20:09 Jul 17, 2016
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Hardware
English term or phrase: interactive gesture remote
Versatile annotation app - annotate over any software
Best service & support - 7 years!
JBL 80 watts speakers - designed, tuned and built
uWand interactive gesture remote - touch your display at 5 meters distance

Misschien 'interactieve afstandsbediening met handbewegingen', maar misschien bestaat er nog een betere vertaling.

Bedankt!
Jorim De Clercq
Ecuador
interactieve gebarengevoelige afstandsbediening/remote;interactieve gebaren afstandsbediening/remote
Explanation:
and another option:

"interactieve gebaren afstandsbediening"

see: http://www.androidapps.biz/app/com.ensica.nxtroid/nl

"NXT gebaren afstandsbediening 1.0.1 APK for Android"

or:

"interactieve gebarengevoelige afstandsbediening"

see: http://www.computeridee.nl/nieuws/harry-potter-toverstaf-als...

"De Kymera Magic Wand is een gebarengevoelige afstandsbediening die u met een televisie, of andere op afstand bestuurbare apparaten kunt gebruiken. Het vergt enige oefening, maar daarna kunt u familie en vrienden imponeren met uw ‘toverkunsten'."

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2016-07-17 21:24:12 GMT)
--------------------------------------------------

Microsoft Language Portal:

"gesture = gebaar

def.: A quick movement of a finger or pen on a screen that the computer interprets as a command, rather than as a mouse movement, writing, or drawing."

(https://www.microsoft.com/Language/en-US/Search.aspx?sString... )

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2016-07-18 08:40:05 GMT)
--------------------------------------------------

@freek:

a movement is general, a gesture means sth
I think the same applies to beweging vs gebaar: the latter has a meaning

see:

"Hoe de televisie te bedienen met gebaren?

Situatie
De televisie kan worden bediend met handgebaren. Met eenvoudige handgebaren kan er geschakeld worden tussen zenders, het volume aanpassen of het geluid dempen. Met de hand kan het hoofdmenu worden geopend of de aanwijzer over het scherm bewegen." (https://philips-tvconsumercare.kxondemand.com/portal/nl/Faq/... )

+

"Philips laat tv bedienen met gebaren

De nieuwe afstandsbediening kan de thuisentertainment aansturen met een zwaai van de hand, beweging van een vinger of een aanslag op een miniatuur toetsenbord. Broadcom en Philips demonstreren een dergelijk apparaat tijdens de IBC beurs in de RAI in Amsterdam. Volgens Broadcom zijn afstandsbedieningen met gebaarcontrole sterk in opkomst, in navolging van spelcomputers als de Wii." (http://www.ed.nl/economie/philips/philips-laat-tv-bedienen-m... )

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2016-07-18 08:41:36 GMT)
--------------------------------------------------

another option: "interactieve afstandsbediening met gebaarcontrole"

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2016-07-18 09:11:13 GMT)
--------------------------------------------------

or, as per Kitty's suggested "gebarenbesturing": "interactieve afstandsbediening/remote met gebarenbesturing"

--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs (2016-07-18 17:05:06 GMT)
--------------------------------------------------

see: https://en.wikipedia.org/wiki/Pointing_device_gesture

"In computing, a pointing device gesture or mouse gesture (or, simply, gesture) is a way of combining pointing device or finger movements and clicks that the software recognizes as a specific computer event and responds in a manner particular to that software. They can be useful for people who have difficulties typing on a keyboard. For example, in a web browser, a user can navigate to the previously viewed page by pressing the right pointing device button, moving the pointing device briefly to the left, then releasing the button."

--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs (2016-07-18 17:13:06 GMT)
--------------------------------------------------

"Philips uWand afstandsbediening met 3D bediening

Philips komt met een nieuwe, zeer intuïtieve afstandsbediening, genaamd de uWand. Deze universele afstandsbediening met ‘remote touch’, bedient al je home cinema apparatuur en andere elektronische apparaten met 3D gebaren." (https://www.homecinemamagazine.nl/2009/09/philips-uwand-afst... )

--------------------------------------------------
Note added at 1 day54 mins (2016-07-18 21:03:57 GMT)
--------------------------------------------------

#########################################
#########################################

This little piece nicely explains the different ways the terms "movement" and "gesture" are used in this context:

"There have been numerous attempts over the years to break the decades-long stranglehold the keyboard and mouse have had on the human-to-computer interface by providing some semblance of Minority Report-like gesture control. Apotact Labs recently joined the fray with a four-finger glove-like design called Gest that allows you to control your computer and your mobile devices with your hands.

Gest is described as a digital toolkit that consists of two components: a gesture controller that slips onto your hand, and an SDK that allows anyone to build new applications for the platform. The gesture controller is designed to fit any hand via an adjustable palm strap and four moldable finger mounts. There are 15 discrete sensors in each hand and each finger has the same type of standard accelerometer, gyroscope, magnetometer combination found in a smartphone.

The software that powers Gest allows it to sense small movements, and by monitoring and learning how you use your hands it also creates a personalized model that’s unique to each user and adapts to that user over time. Apotact Labs claims the result is more precise and accurate gesture control."

(http://www.gizmag.com/gest-gesture-controller-glove/40174/ )

In short: you control stuff using gestures (higher-level sets of movements, if you will, which are meaningful to us human beings), but for this to work, the system must have various motions sensing technologies in place (accelerometer, gyroscope, magnetometer).

#########################################
#########################################
Selected response from:

Michael Beijer
United Kingdom
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1interactieve gebarengevoelige afstandsbediening/remote;interactieve gebaren afstandsbediening/remote
Michael Beijer
3interactieve, bewegingsgevoelige afstandsbediening
Kitty Brussaard
3 -1intuitieve bewegingsafstandsbediening
freekfluweel


Discussion entries: 28





  

Answers


46 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
interactieve, bewegingsgevoelige afstandsbediening


Explanation:
Oorspronkelijk bedacht door Nintendo (Wii remote), maar inmiddels ook door andere fabrikanten in diverse producten toegepast.

De Wii, volledig Nintendo Wii, is een spelcomputer die in december 2006 werd uitgebracht door Nintendo. Het bijzondere aan deze spelcomputer is de bewegingsgevoelige afstandsbediening waarmee de spelletjes worden bestuurd.
https://www.ensie.nl/redactie-ensie/wii

De bewegingsgevoelige afstandsbediening waarmee de spellen op Nintendo's spelcomputer Wii worden aangestuurd, is een groot succes gebleken. Verwacht werd dan ook dat Sony en Microsoft - die nog steeds voornamelijk gebruik maken van knopjes en pookjes - tijdens de E3 met een antwoord op deze Wii-remote zouden komen. Maar Nintendo verraste vriend en vijand door zélf een verfijnde beturingstechniek aan te kondigen: de Wii MotionPlus-sensor. Dat is een uitbreiding die aan de onderkant van de Wii-remote kan worden vastgemaakt, en die de bewegingen van de spelers nog nauwkeuriger registreert.
http://www.volkskrant.nl/tech/e3-2008-elke-doelgroep-zijn-ei...

Ze zullen bij LG ongetwijfeld het succes van de Wii Remote enorm goed hebben gevolgd. En tsja, iets wat succesvol is daar moet je wat mee doen. LG komt volgend jaar dan ook met een bewegingsgevoelige afstandsbediening voor de televisie. Door met deze nieuwe afstandsbediening op de televisie te richten kun je menu’s gaan bedienen. De werking lijkt dan ook erg op die van de Wii Remote. De afstandsbediening heeft als naam de Magic Motion Remote Control en zal vanaf volgend jaar op de markt verschijnen.
http://www.dailynintendo.nl/2009/09/15/wii-achtige-afstandsb...

Ook LG vernieuwt de manier waarop we het tv-toestel bedienen. De producent presenteert de Magic Remote, een bewegingsgevoelige afstandsbediening die werkt als een toverstok. Het nieuwe model reageert beter op spraak, en kan worden bestuurd met slechts één vinger. Het snufje laat je toe van zender te veranderen door cijfers in de lucht te schrijven.
http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedia/article/detail/1559...

Kitty Brussaard
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
intuitieve bewegingsafstandsbediening


Explanation:
zo noemt o.a. Sony dit (grote speler)

http://download.sony-europe.com/pub/manuals/html/SGPT111_112...

https://tweakers.net/reviews/3523/lg-670v-42-inch-televisie-...

http://pdf.crse.com/manuals/AE2X100351/NL/contents/03/04/17/...

Sleutelwoord hier is intuitief zowel door Philips als Sony gebruikt

--------------------------------------------------
Note added at 12 uren (2016-07-18 08:39:12 GMT)
--------------------------------------------------

... overigens is een NIET-interactieve afstandsbediening volkomen nutteloos!

--------------------------------------------------
Note added at 14 uren (2016-07-18 10:11:45 GMT)
--------------------------------------------------

Ik vind dat Asker eigenlijk zelf al een hele goede suggestie heeft gedaan:

intuitieve handbewgingsbediening

--------------------------------------------------
Note added at 14 uren (2016-07-18 10:12:18 GMT)
--------------------------------------------------

intuitieve handbewegingsbediening


freekfluweel
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Michael Beijer: "interactive" is not "intuitieve". you have changed/adding sth to the meaning of the English term "interactive", which is standard IT terminology / whether a non-interactive remote is volkomen nutteloos or not is irrelevant. that's what the src say
11 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
interactieve gebarengevoelige afstandsbediening/remote;interactieve gebaren afstandsbediening/remote


Explanation:
and another option:

"interactieve gebaren afstandsbediening"

see: http://www.androidapps.biz/app/com.ensica.nxtroid/nl

"NXT gebaren afstandsbediening 1.0.1 APK for Android"

or:

"interactieve gebarengevoelige afstandsbediening"

see: http://www.computeridee.nl/nieuws/harry-potter-toverstaf-als...

"De Kymera Magic Wand is een gebarengevoelige afstandsbediening die u met een televisie, of andere op afstand bestuurbare apparaten kunt gebruiken. Het vergt enige oefening, maar daarna kunt u familie en vrienden imponeren met uw ‘toverkunsten'."

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2016-07-17 21:24:12 GMT)
--------------------------------------------------

Microsoft Language Portal:

"gesture = gebaar

def.: A quick movement of a finger or pen on a screen that the computer interprets as a command, rather than as a mouse movement, writing, or drawing."

(https://www.microsoft.com/Language/en-US/Search.aspx?sString... )

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2016-07-18 08:40:05 GMT)
--------------------------------------------------

@freek:

a movement is general, a gesture means sth
I think the same applies to beweging vs gebaar: the latter has a meaning

see:

"Hoe de televisie te bedienen met gebaren?

Situatie
De televisie kan worden bediend met handgebaren. Met eenvoudige handgebaren kan er geschakeld worden tussen zenders, het volume aanpassen of het geluid dempen. Met de hand kan het hoofdmenu worden geopend of de aanwijzer over het scherm bewegen." (https://philips-tvconsumercare.kxondemand.com/portal/nl/Faq/... )

+

"Philips laat tv bedienen met gebaren

De nieuwe afstandsbediening kan de thuisentertainment aansturen met een zwaai van de hand, beweging van een vinger of een aanslag op een miniatuur toetsenbord. Broadcom en Philips demonstreren een dergelijk apparaat tijdens de IBC beurs in de RAI in Amsterdam. Volgens Broadcom zijn afstandsbedieningen met gebaarcontrole sterk in opkomst, in navolging van spelcomputers als de Wii." (http://www.ed.nl/economie/philips/philips-laat-tv-bedienen-m... )

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2016-07-18 08:41:36 GMT)
--------------------------------------------------

another option: "interactieve afstandsbediening met gebaarcontrole"

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2016-07-18 09:11:13 GMT)
--------------------------------------------------

or, as per Kitty's suggested "gebarenbesturing": "interactieve afstandsbediening/remote met gebarenbesturing"

--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs (2016-07-18 17:05:06 GMT)
--------------------------------------------------

see: https://en.wikipedia.org/wiki/Pointing_device_gesture

"In computing, a pointing device gesture or mouse gesture (or, simply, gesture) is a way of combining pointing device or finger movements and clicks that the software recognizes as a specific computer event and responds in a manner particular to that software. They can be useful for people who have difficulties typing on a keyboard. For example, in a web browser, a user can navigate to the previously viewed page by pressing the right pointing device button, moving the pointing device briefly to the left, then releasing the button."

--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs (2016-07-18 17:13:06 GMT)
--------------------------------------------------

"Philips uWand afstandsbediening met 3D bediening

Philips komt met een nieuwe, zeer intuïtieve afstandsbediening, genaamd de uWand. Deze universele afstandsbediening met ‘remote touch’, bedient al je home cinema apparatuur en andere elektronische apparaten met 3D gebaren." (https://www.homecinemamagazine.nl/2009/09/philips-uwand-afst... )

--------------------------------------------------
Note added at 1 day54 mins (2016-07-18 21:03:57 GMT)
--------------------------------------------------

#########################################
#########################################

This little piece nicely explains the different ways the terms "movement" and "gesture" are used in this context:

"There have been numerous attempts over the years to break the decades-long stranglehold the keyboard and mouse have had on the human-to-computer interface by providing some semblance of Minority Report-like gesture control. Apotact Labs recently joined the fray with a four-finger glove-like design called Gest that allows you to control your computer and your mobile devices with your hands.

Gest is described as a digital toolkit that consists of two components: a gesture controller that slips onto your hand, and an SDK that allows anyone to build new applications for the platform. The gesture controller is designed to fit any hand via an adjustable palm strap and four moldable finger mounts. There are 15 discrete sensors in each hand and each finger has the same type of standard accelerometer, gyroscope, magnetometer combination found in a smartphone.

The software that powers Gest allows it to sense small movements, and by monitoring and learning how you use your hands it also creates a personalized model that’s unique to each user and adapts to that user over time. Apotact Labs claims the result is more precise and accurate gesture control."

(http://www.gizmag.com/gest-gesture-controller-glove/40174/ )

In short: you control stuff using gestures (higher-level sets of movements, if you will, which are meaningful to us human beings), but for this to work, the system must have various motions sensing technologies in place (accelerometer, gyroscope, magnetometer).

#########################################
#########################################

Michael Beijer
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Sanderson: Maar dan alleen de als eerste gegeven vertaling
8 hrs
  -> thanks! yes, I agree

disagree  freekfluweel: 'gesture' is hier NIET 'gebaar' maar 'beweging'. 'Gebarengevoelig' wordt alleen door Computeridee gebruikt en het NLs is twijfelachtig... heeft niets van doen met 'gebarentaal'...! 'interactieve gebaren afstandsbediening' -> Foutieve spelling!
11 hrs
  -> sorry, freek, but you're wrong. a "gesture" is a "gebaar"; it is a movement with a meaning, intended to be interpreted as a command. this has nothing to do with "gebarentaal". standard IT terminology.

agree  Kitty Brussaard: Inderdaad, 'bewegingsgevoelige technologie' is hier toch niet specifiek genoeg. Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar '(interactieve) gebarenbesturing' als de meest gangbare term. Je komt de term ook vaak tegen in de combinatie 'spraak- en gebarenbesturing'.
11 hrs
  -> Thanks! "(interactieve) gebarenbesturing" also sounds good (maar mist "remote"). I in fact use both "spraak- en gebarenbesturing" on my PC: spraak via KnowBrainer 2016, to control e.g. memoQ by voice, and "gebarenbesturing" in the form of "mouse gestures"




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search