parent

Dutch translation: ouder (in ouder-kindverhouding m.b.t. voedingsmiddelen0

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:parent
Dutch translation:ouder (in ouder-kindverhouding m.b.t. voedingsmiddelen0
Entered by: Linda Flebus

13:08 Aug 27, 2012
English to Dutch translations [PRO]
Cooking / Culinary
English term or phrase: parent
Ik vertaal een lijst met verpakkingen van allerlei voeding en daar duikt met regelmaat het woord (PARENT) en (CHILD) op. Toen ik het de eerste keer zag in "lamb half leg (parent)" dacht ik dat het om het ouderdier ging, maar nu staat er ook parent bij "garlic butter (parent)". Nu weet ik het dus niet meer en al helemaal niet wat ik met die "child" moet (bijv. red meat jus (child)). Ik zet "child" meteen ook als gezochte term maar dacht dat het goed was om de connectie tussen de twee termen te houden.
Linda Flebus
Belgium
ouder (in ouder-kindverhouding m.b.t. voedingsmiddelen0
Explanation:
Zie ook mijn uitleg bij 'child".
De ouder-kindverhouding is een classificatiesysteem dat gebruikt wordt door de EFSA (= European food Safety Authority).
Selected response from:

Danielle Boelema
Netherlands
Grading comment
Dank je wel Danielle
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3ouder (in ouder-kindverhouding m.b.t. voedingsmiddelen0
Danielle Boelema
1(bovenliggend)
Ron Willems
Summary of reference entries provided
ouder/kind-relatie in de logistiek
Sindy Cremer

Discussion entries: 7





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
(bovenliggend)


Explanation:
Tsja...

Het enige wat ik me kan voorstellen, is dat deze termen afkomstig zijn van de gegevensstructuur waarin deze producten/verpakkingen in een computerprogramma zijn opgeslagen - daar worden 'parent' en 'child' vertaald met 'bovenliggend' en 'onderliggend'. Je zou je kunnen voorstellen dat die roodvleesjus op de een of andere manier ressorteert onder de knoflookboter of de halve lamspoot...

Maar goed, volgens mij horen deze twee termen in elk geval niet op de verpakking thuis en zijn ze per ongeluk in de te vertalen strings terechtgekomen. Ik zou ze gewoon weglaten.

Ron Willems
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

41 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
ouder (in ouder-kindverhouding m.b.t. voedingsmiddelen0


Explanation:
Zie ook mijn uitleg bij 'child".
De ouder-kindverhouding is een classificatiesysteem dat gebruikt wordt door de EFSA (= European food Safety Authority).


    Reference: http://www.efsa.europa.eu/de/datex/datexfoodclass.htm
    Reference: http://www.nvc.nl/files_content/Waar&Wet.pdf
Danielle Boelema
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Dank je wel Danielle

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ron Willems
26 mins

agree  Sindy Cremer
43 mins

agree  Elma de Jong
1 hr




Reference comments


1 hr
Reference: ouder/kind-relatie in de logistiek

Reference information:
http://is.gd/ZQ1pLK :

"Tevens bepaalt het gebruik van het veld Product type hoe de hiërarchie opgebouwd mag worden. Per waarde van Product type is afgestemd of en zo ja hoeveel kinderen of ouders aan die specifieke eenheid gekoppeld mogen worden.
(...)
Voor publicatie gebruikt de leverancier het product type om de ouder-kindrelatie tussen GTIN’s te bepalen. De kind-GTIN verwijst naar de GTIN van het onderliggende niveau van het artikel in de artikelhiërarchie.
(...)
Voorbeeld 4, een PK als ouder van een andere PK:
- 3 identieke stukken zeep worden samen verpakt en van een uniek barcodesymbool voorzien die voor de multipack (PK) staat. Vier van deze multipacks worden gebundeld voor transport wat niet wordt voorzien van een barcodesymbool (PK) en twee van deze bundels gaan in een omdoos.
"

http://is.gd/gG6LZ7

"De vraag naar goederen is in vele gevallen afhankelijk over de verschillende schakels van de logistieke keten. De vraag naar eindproducten in een productiebedrijf zal bijvoorbeeld afhankelijk zijn van de beginvoorraad en de vraag van het distributiecentrum. Er kan dus gesteld worden dat de vraag afhankelijk zal zijn van de vraag stroomafwaarts binnen de logistieke keten. Dit wordt in de literatuur een ouder-kind of verticale relatie genoemd. Daarnaast kunnen er ook “zuster”-relaties voorkomen, bijvoorbeeld indien twee onderdelen samen moeten gemonteerd worden in één eindproduct. Zo zullen wielen en een zadel zusterproducten zijn bij de assemblage van een fiets. Bij het voorraadbeheer moet met deze relaties rekening gehouden worden. Indien dit niet gebeurt, wordt een suboptimalisatie van het globale voorraadproces bereikt. (Van Dierdonck, 2004)."

Sindy Cremer
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search