hedonic treadmill

Dutch translation: hedonistische tredmolen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:hedonic treadmill
Dutch translation:hedonistische tredmolen
Entered by: Kitty Brussaard

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
00:55 Jul 29, 2020
English to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Economics
Additional field(s): Finance (general), Marketing / Market Research, Psychology
English term or phrase: hedonic treadmill
Definition from TapRun.com:
The human tendency to continuously adapt to a standard of living, such that increasing levels of wealth or comfort does not lead to permanent increases in happiness.

Example sentence(s):
  • It turns out that almost everybody experiences the hedonic treadmill. But if you learn to recognize its signs, you can build simple habits that will help increase your happiness without feeling the need to constantly buy new things. Develop Good Habits
  • A study by Barbara Fredrickson and colleagues Cohn, Coffey, Pek, and Finkel showed that the stream of positive emotions induced through loving-kindness meditation can outpace the effects of the hedonic treadmill (2008). PositivePsychology
  • The hedonic treadmill theory explains the often-held observation that rich people are no happier than poor people, and that those with severe money problems are sometimes quite happy. The theory supports the argument that money does not buy happiness and that the pursuit of money as a way to reach this goal is futile. Investopedia
Glossary-building KudoZ




Question posted on behalf of translation team:
GBK economics and finances specialists


This question is closed

hedonistische tredmolen
Definition:
Het begrip 'hedonistische tredmolen' werd in de jaren zeventig geïntroduceerd door de psychologen Brickman en Campbell om het psychologische verschijnsel van de 'hedonistische adaptatie' te beschrijven. (...)

Hedonistische adaptatie is onze waanzinnig interessante neiging om gewend te raken en ons aan te passen aan zowel positieve als negatieve ervaringen. Dat is waarom een overwinnaarsgevoel voorbijgaat, net als doodsangst. (...)

Ons aanpassingsvermogen kan de vergelijking met een tredmolen goed doorstaan, want onze zoektocht naar bevrediging kent geen einde: elke hype waait over, elke top kent een dal, elke ultieme beleving gaat voorbij, en dat betekent dat we nooit echt voldaan zijn. Het is alsof je na een geluksmoment 'terug naar af' wordt gestuurd. Hoe hard je ook rent, de finish bereik je nooit. De tredmolen draait in een oneindige cirkel.
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
4 +3hedonistische tredmolen
Kitty Brussaard
5 +1de hedonistische mallemolen
Charles van der Heiden


  

Translations offered


5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
de hedonistische mallemolen


Definition from Het grootste geluk.:
Over de tijd treedt doorgaans gewenning op met wat men heeft, zodat dit geen verdere bron van tevredenheid of geluk meer vormt. Men noemt dit ook wel eens de hedonistische mallemolen (hedonic treadmill) omdat men steeds meer nodig heeft om een bepaald niveau van tevredenheid te behouden of verder te verhogen.

Example sentence(s):
  • Spanje maakt inderdaad de indruk van een hedonistische mallemolen. Toen na de dictatuur de maskers af mochten meende men zijn vrijheid allereerst te moeten bewijzen door in het openbaar de kleren uit te trekken. - Maatstaf. Jaargang 38(1990)  
Charles van der Heiden
Belgium
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 8

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Edith van der Have: Ook het eerste waar ik aan dacht!
1 hr
  -> Dan zijn we al met z'n tweeën - bedankt Edith!

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
hedonistische tredmolen


Definition from Het onverwachte geluk van een gewoon ...:
Het begrip 'hedonistische tredmolen' werd in de jaren zeventig geïntroduceerd door de psychologen Brickman en Campbell om het psychologische verschijnsel van de 'hedonistische adaptatie' te beschrijven. (...)

Hedonistische adaptatie is onze waanzinnig interessante neiging om gewend te raken en ons aan te passen aan zowel positieve als negatieve ervaringen. Dat is waarom een overwinnaarsgevoel voorbijgaat, net als doodsangst. (...)

Ons aanpassingsvermogen kan de vergelijking met een tredmolen goed doorstaan, want onze zoektocht naar bevrediging kent geen einde: elke hype waait over, elke top kent een dal, elke ultieme beleving gaat voorbij, en dat betekent dat we nooit echt voldaan zijn. Het is alsof je na een geluksmoment 'terug naar af' wordt gestuurd. Hoe hard je ook rent, de finish bereik je nooit. De tredmolen draait in een oneindige cirkel.

Example sentence(s):
  • Als er één ding zeker is (of toch bewezen wordt door tal van onderzoeken) dan is het dat externe factoren (rijkdom, goede job, goede relatie) slechts een heel klein percentage innemen als het op geluk aankomt. De rest heeft te maken met onze genen, persoonlijkheid, en iets dat psychologen ‘hedonistische adaptatie’ of de ‘hedonistische tredmolen’ noemen. Een theorie die in de jaren ’70 ontstond, en stelt dat we allemaal een basisniveau van geluk hebben dat onveranderlijk is, wat er ook gebeurt. Als je die ene job of promotie krijgt, zal je even vieren en je extra goed voelen, maar die emoties zijn slechts tijdelijk. Al snel ga je terug naar datzelfde basisniveau van voordien. - HLN  
  • In 1971 introduceerden Philip Brickman en Donald Campbell het idee dat we ons in een hedonistische tredmolen bevinden; tevergeefs ons geluk zoekend in dingen die zich net buiten ons bereik bevinden: een betere relatie, een gemakkelijker baan, een mooiere auto.4 Het probleem is dat ons zenuwstelsel zich snel aanpast aan alles wat vertrouwd voor ons is. Als je die mooie auto eenmaal hebt, hoelang geniet je er dan van voordat je begint na te denken over het verbouwen van je huis? Uit onderzoeken blijkt dat loterijwinnaars uiteindelijk niet gelukkiger zijn dan niet-winnaars, en dat mensen die verlamd raken meestal weer net zo tevreden worden als hun lopende medemensen. Goed of slecht, we passen ons aan de gebeurtenissen in het leven aan. - Mindfulness en zelfcompassie (p. 29)  

Explanation:
Metafoor waarmee het psychologische verschijnsel van 'hedonistische adaptatie' wordt beschreven.
Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 35

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Barend van Zadelhoff: Happiness is all about the ability to give, today, tomorrow and after tomorrow, even if you get something in return for what you gave. It was the ability to give that made you happy. And getting something for nothing is worst of all. Amen. :-)
3 days 5 hrs
  -> Dank je wel, Barend. Een interessant thema, waar veel over te zeggen is.

Yes  Stieneke Hulshof
30 days
  -> Dank je wel, Stieneke.

Yes  Erik van Vliet
30 days
  -> Dank je wel, Erik.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search