harmonic distortion

Dutch translation: harmonische vervorming

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:harmonic distortion
Dutch translation:harmonische vervorming
Entered by: Annette van der Lei (X)

11:25 Apr 7, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Energy / Power Generation / Machinery
English term or phrase: harmonic distortion
Incoming utility power supply problem, general power quality issues such as harmonic distortion.

Geeft een mogelijke oorzaak aan voor een storing.
Annette van der Lei (X)
Spain
harmonische vervorming
Explanation:
"Niet-lineaire of harmonische vervorming, Intermodulatie vervorming.
Hiermee wordt bedoeld dat signalen van verschillende amplitude (sterkte) niet evenredig worden doorgegeven.
De term "niet lineaire vervorming" is wat verouderd, want verwarrend in combinatie met het begrip "lineaire vervorming"
Dit type vervorming leidt altijd tot intermodulatie en de productie van harmonischen. Die twee gaan altijd hand in hand.
Vooral de intermodulatie producten zijn hinderlijk, om dat dat meestal frequenties zijn die in de oorspronkelijke muziek helemaal niet thuis horen.
De hoeveelheid vervorming van een versterker wordt uitgedrukt in procenten, soms in dB. Veelal wordt de aanduiding THD van Total Harmonic Distorsion gebruikt."

Selected response from:

Chantal Henno
Grading comment
Ik kan de punten helaas niet onderling verdelen, dus heb ik besloten om Chantal de punten toe te kennen, omdat ze de meeste info geeft. Ik hoop dat ik hiermee niemand voor het hoofd stoot. In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor de snelle reactie. Thanx!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3Harmonische vervorming
Tony Vandenborn
5 +1harmonische vervorming
Philip Coucke
4harmonische vervorming
edith1
4harmonische vervorming
Chantal Henno


Discussion entries: 2





  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
Harmonische vervorming


Explanation:
Mag gewoon letterlijk !

Tony Vandenborn
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  edith1: sorry, tegelijk gepost.
0 min
  -> Geeft niet hoor, dan is het zéker juist... :-)

agree  Jan Willem van Dormolen
33 mins

agree  Sanmar
4 hrs

2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
harmonische vervorming


Explanation:
http://on4cp.org/cursus/radio/distor.htm

edith1
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in HebrewHebrew

2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
harmonische vervorming


Explanation:
"Niet-lineaire of harmonische vervorming, Intermodulatie vervorming.
Hiermee wordt bedoeld dat signalen van verschillende amplitude (sterkte) niet evenredig worden doorgegeven.
De term "niet lineaire vervorming" is wat verouderd, want verwarrend in combinatie met het begrip "lineaire vervorming"
Dit type vervorming leidt altijd tot intermodulatie en de productie van harmonischen. Die twee gaan altijd hand in hand.
Vooral de intermodulatie producten zijn hinderlijk, om dat dat meestal frequenties zijn die in de oorspronkelijke muziek helemaal niet thuis horen.
De hoeveelheid vervorming van een versterker wordt uitgedrukt in procenten, soms in dB. Veelal wordt de aanduiding THD van Total Harmonic Distorsion gebruikt."




    Reference: http://www.breem.nl/fldtechniek/pgelektroklank.htm#Niet-line...
Chantal Henno
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Ik kan de punten helaas niet onderling verdelen, dus heb ik besloten om Chantal de punten toe te kennen, omdat ze de meeste info geeft. Ik hoop dat ik hiermee niemand voor het hoofd stoot. In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor de snelle reactie. Thanx!

3 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
harmonische vervorming


Explanation:
Men spreekt in de branche over 'harmonische vervorming'.
Groetjes,

Philip

Philip Coucke
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: zó snel, en dan nóg laatste. Vinnik sneu...
5 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search