lateral deformation (veiligheidshelm)

Dutch translation: laterale vervorming; zijwaartse/zijdelingse vervorming

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:lateral deformation (veiligheidshelm)
Dutch translation:laterale vervorming; zijwaartse/zijdelingse vervorming
Entered by: Kitty Brussaard

12:31 Mar 14, 2018
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
English term or phrase: lateral deformation (veiligheidshelm)
Verder geen context.
Rik Schraag
Netherlands
zijdelingse vervorming; laterale vervorming
Explanation:
Deze term is afkomstig uit de EN 397-norm ('Industrial safety helmets') en heeft betrekking op een zgn. optionele/facultatieve eis.

Het Nederlandse equivalent is zo te zien: zijdelingse vervorming. Eventueel ook: laterale vervorming.

Zie https://www.nen.nl/pdfpreview/preview_177569.pdf (hoofdstuk 5.2.4 'Lateral deformation') en zie ook de volgende voorbeelden:

Zijdelingse vervorming:

Optionele eis: Zijdelingse vervorming
Kenmerk op de helm: LD (Lateral Deformation)
https://www.safetyfreaks.nl/branches/mastenbouw/pbm/veilighe...

Laterale vervorming:

Deze helm van Petzl heeft een voering in textiel met zes hechtingspunten wat de pasvorm ten goede komt, het hoofd nauw omsluit en de gebruiker extra comfort biedt
(...)
Voldoet aan de facultatieve eisen van de EN 397 norm betreffende projecties van smeltend metaal, laterale vervorming en gebruik bij lage temperaturen
https://www.safetypro.nl/petzl-vertex-best.html

https://www.vdp.com/resources/34/1.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2018-03-15 11:17:21 GMT)
--------------------------------------------------

EN397
Is de meest toegepaste norm voor veiligheidshelmen en vind zijn oorsprong 50 jaar geleden in de mijnbouw. Om te kunnen voldoen aan deze norm laat men het stompe voorwerp van 5 kg en spitse voorwerp van 3 kg van 1 meter hoogte op de helm vallen. De helm moet de inslag kunnen absorberen. Daarbij laat men het voorwerp vallen binnen de “magische cirkel”, een plek precies in het midden van de helm.

De toevoeging LD, bescherming tegen “laterale deformatie”, is een test waarbij de helm zijwaarts wordt vervormd onder een toenemende kracht. Deze toevoeging geeft absoluut geen zekerheid over de weerstand tegen een zijwaartse inslag. Toch wordt in de praktijk vaak gedacht dat een LD helm wel deze weerstand biedt doordat deze toevoeging verkeerd kan worden uitgelegd.
http://www.unishore.nl/ImbemaNieuws/nl_NL/481/Normen-voor-ho...

Op de Duitse vestiging van een chemieconcern sleutelde een onderhoudsmonteur aan leidingwerk. Een aangekoppelde slang schoot onder hoge druk los. De zware koppeling aan het uiteinde van de slang sloeg met grote kracht tegen de zijkant van zijn hoofd. Ondanks dat hij een goedgekeurd helm droeg, moest de monteur met ernstig hoofdletsel opgenomen worden. Het concern nam maatregelen.

Het merendeel van de veiligheidshelmen in gebruik voldoet aan de norm EN397. Een inslag bovenop de helm wordt prima opgevangen en de krachten “geabsorbeerd”. Maar tegen een zijwaartse inslag, zoals bij de onderhoudsmonteur, beschermt een EN397 veiligheidshelm niet. De helm kan wel als toevoeging de classificatie LD "Laterale Deformatie' hebben. Dat houdt in dat deze bepaalde weerstand biedt tegen zijwaartse vervorming, maar niet tegen een inslag.
http://www.imbemacleton.nl/ImbemaNieuws/nl_NL/597/Chemieconc...
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1zijdelingse vervorming; laterale vervorming
Kitty Brussaard
3zijdelingse deformatie
Henk Sanderson


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
zijdelingse deformatie


Explanation:
Blijft niets anders over dan letterlijke vertaling, daarvoor is de term te algemeen...

Henk Sanderson
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 167

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
lateral deformation [industrial saftey helmets]
zijdelingse vervorming; laterale vervorming


Explanation:
Deze term is afkomstig uit de EN 397-norm ('Industrial safety helmets') en heeft betrekking op een zgn. optionele/facultatieve eis.

Het Nederlandse equivalent is zo te zien: zijdelingse vervorming. Eventueel ook: laterale vervorming.

Zie https://www.nen.nl/pdfpreview/preview_177569.pdf (hoofdstuk 5.2.4 'Lateral deformation') en zie ook de volgende voorbeelden:

Zijdelingse vervorming:

Optionele eis: Zijdelingse vervorming
Kenmerk op de helm: LD (Lateral Deformation)
https://www.safetyfreaks.nl/branches/mastenbouw/pbm/veilighe...

Laterale vervorming:

Deze helm van Petzl heeft een voering in textiel met zes hechtingspunten wat de pasvorm ten goede komt, het hoofd nauw omsluit en de gebruiker extra comfort biedt
(...)
Voldoet aan de facultatieve eisen van de EN 397 norm betreffende projecties van smeltend metaal, laterale vervorming en gebruik bij lage temperaturen
https://www.safetypro.nl/petzl-vertex-best.html

https://www.vdp.com/resources/34/1.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2018-03-15 11:17:21 GMT)
--------------------------------------------------

EN397
Is de meest toegepaste norm voor veiligheidshelmen en vind zijn oorsprong 50 jaar geleden in de mijnbouw. Om te kunnen voldoen aan deze norm laat men het stompe voorwerp van 5 kg en spitse voorwerp van 3 kg van 1 meter hoogte op de helm vallen. De helm moet de inslag kunnen absorberen. Daarbij laat men het voorwerp vallen binnen de “magische cirkel”, een plek precies in het midden van de helm.

De toevoeging LD, bescherming tegen “laterale deformatie”, is een test waarbij de helm zijwaarts wordt vervormd onder een toenemende kracht. Deze toevoeging geeft absoluut geen zekerheid over de weerstand tegen een zijwaartse inslag. Toch wordt in de praktijk vaak gedacht dat een LD helm wel deze weerstand biedt doordat deze toevoeging verkeerd kan worden uitgelegd.
http://www.unishore.nl/ImbemaNieuws/nl_NL/481/Normen-voor-ho...

Op de Duitse vestiging van een chemieconcern sleutelde een onderhoudsmonteur aan leidingwerk. Een aangekoppelde slang schoot onder hoge druk los. De zware koppeling aan het uiteinde van de slang sloeg met grote kracht tegen de zijkant van zijn hoofd. Ondanks dat hij een goedgekeurd helm droeg, moest de monteur met ernstig hoofdletsel opgenomen worden. Het concern nam maatregelen.

Het merendeel van de veiligheidshelmen in gebruik voldoet aan de norm EN397. Een inslag bovenop de helm wordt prima opgevangen en de krachten “geabsorbeerd”. Maar tegen een zijwaartse inslag, zoals bij de onderhoudsmonteur, beschermt een EN397 veiligheidshelm niet. De helm kan wel als toevoeging de classificatie LD "Laterale Deformatie' hebben. Dat houdt in dat deze bepaalde weerstand biedt tegen zijwaartse vervorming, maar niet tegen een inslag.
http://www.imbemacleton.nl/ImbemaNieuws/nl_NL/597/Chemieconc...

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Joris Lenstra: Ik zou ook voor 'laterale vervorming (LD)' gaan. Dit op basis van (o.a.): https://tritex.nl/media/wysiwyg/Normeringen/pdf/EN397_en_EN8...
1 day 20 hrs
  -> Dank je wel, Joris. Nuttige link ook!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search