glide

Dutch translation: kooktraject

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:glide
Dutch translation:kooktraject
Entered by: Robert Rietvelt

10:00 Oct 3, 2019
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / GWP-gassen
English term or phrase: glide
Als in: This process becomes crucial to pay attention to when you are recovering zeotropic blends as the constituent gases may not be in their intended blend after recovery, especially after a leak.
The wider the glide of the zeotropic blend, the greater the danger of not recovering in the correct constituent blend.
Robert Rietvelt
kooktraject
Explanation:
Ik weet niet of dit dé vertaling is (kooktraject is immers "boiling range"), maar het lijkt mij een correcte omschrijving en de term wordt zo gebruikt in volgens mij redelijk betrouwbare bronnen.

--------------------------------------------------
Note added at 2 dagen 22 uren (2019-10-06 08:29:44 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Graag gedaan!
Selected response from:

Michiel Leeuwenburgh
Netherlands
Grading comment
Bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2kooktraject
Michiel Leeuwenburgh
3temperatuurbereik; glijdend temperatuurprofiel
Kitty Brussaard
Summary of reference entries provided
Belgen
Barend van Zadelhoff

  

Answers


1 day 7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
temperatuurbereik; glijdend temperatuurprofiel


Explanation:
Temperatuurbereik wordt soms in één adem genoemd met (temperature) glide en is in jouw specifieke zin misschien wel het makkelijkst in te passen. Zie de twee voorbeeldzinnen.

En zie verder ook:

Bij zeotropische koudemiddelen vindt verdamping en condensatie niet plaats bij een constante termperatuur, maar binnen een bepaald temperatuurbereik, dat wordt aangeduid als 'glide'.
https://www.westfalengassen.nl/fileadmin/user_upload/Ausland...

En voor glijdend temperatuurprofiel zie bijvoorbeeld: https://www.knvvk.nl/user/file/10kl2018p19-23.pdf

Glide en temperature glide blijven echter ook geduchte kanshebbers.

Het is een bekend gegeven: bij koelinstallaties wordt tegenwoordig vaker gelet op de koudemiddelinhoud. Er is veel aandacht voor de GWP (CO₂-equivalent) van het koudemiddel.

‘Nieuwe eisen leiden tot ontwerpfouten’

“De laag-GWP-koudemiddelen hebben vooral invloed op de manier van selecteren van de juiste condensors en verdampers. Bij koudemiddelen met een grote glide selecteert men dan op mid- of dewpoint.
https://www.koudeenluchtbehandeling.nl/verdieping/techniek-a...

De temperature glide van koudemiddelen: gevolgen voor verdampers en condensoren

Bepaalde ‘zeotropische’ laag-GWP-koudemiddelmengsels hebben een sterke temperature glide. In twee delen gaan we in op de speciale aandacht die dit vraagt bij het ontwerp van verdampers en condensors.

(...) De samenstelling van vloeistof en damp in zeotropische mengsels (vaak ook ‘niet-azeotropische mengsels’ genoemd) is in het tweefasengebied altijd verschillend. De oorzaak daarvan ligt in de sterk uiteenlopende kooktemperaturen van de afzonderlijke componenten (zie tabel 1).

(...)
Dit fenomeen wordt ‘temperature glide’ (soms ook wel ‘glijdend temperatuurprofiel’) genoemd, en het vraagt om bijzondere aandacht bij het ontwerpen van verdampers en condensors.
https://www.koudeenluchtbehandeling.nl/verdieping/de-tempera...

Example sentence(s):
  • The wider the glide of the zeotropic blend (...)
  • Hoe breder het temperatuurbereik van het zeotropische mengsel (...)
Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 28

14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
kooktraject


Explanation:
Ik weet niet of dit dé vertaling is (kooktraject is immers "boiling range"), maar het lijkt mij een correcte omschrijving en de term wordt zo gebruikt in volgens mij redelijk betrouwbare bronnen.

--------------------------------------------------
Note added at 2 dagen 22 uren (2019-10-06 08:29:44 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Graag gedaan!

Example sentence(s):
  • Het koudemiddel R407C heeft als zeotroop mengsel een glide, ofwel kooktraject. Dit is het in volgorde verdampen of condenseren van de drie stoffen waaruit R407C is samengesteld.
  • Bij de menggassen (blends) treedt bij verdamping vaak een kooktraject (temperature glide) op.

    https://www.knvvk.nl/user/file/9kl20095.pdf
    https://www.datacenterkoeling.nl/wp-content/uploads/2009/09/Koudemiddelen-voor-industri%C3%ABle-koeling_tcm24-272950.pdf
Michiel Leeuwenburgh
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Grading comment
Bedankt
Notes to answerer
Asker: Schijnt onvertaald te blijven, is een standaardterm uit de koeltechniek.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Barend van Zadelhoff: Belgen: glijding. Ook: temperatuurtraject (naast kooktraject).
3 hrs
  -> Bedankt, Barend!

agree  Kitty Brussaard: Inderdaad, 'kooktraject (temperature glide)' wordt bijvoorbeeld ook ondersteund door dit best-practice document: https://www.rvo.nl/sites/default/files/2015/07/Best Practice...
1 day 2 hrs
  -> Bedankt, Kitty!




Reference comments


3 hrs peer agreement (net): +1
Reference: Belgen

Reference information:
houden het graag bij Nederlandse terminologie: glijding


Het gaat eerder om een temperatuurtraject.

zeotroop

Binnen de mengsels wordt een onderscheid gemaakt tussen azeotrope en zeotrope mengsels. Een zeotroop mengsel gedraagt zich fysisch verschillend van één enkele, zuivere stof. Tijdens de verdamping van een zeotroop mengsel stijgt de verdampingstemperatuur geleidelijk, en tijdens de condensatie daalt de condensatietemperatuur geleidelijk. Het temperatuursbereik waarover deze temperatuursverandering plaatsgrijpt, wordt de temperatuur-‘glijding’ genoemd. Bovendien gaat tijdens de verdamping het gas zich verrijken met de meer vluchtige componenten, zodat de samenstelling van het gasvormige en het vloeibare mengsel wijzigen. Zeotrope mengsels met een significante temperatuur-glijding worden normalerwijze voor koeltoepassingen enkel ingezet in systemen met droge expansie. De reden hiervoor is dat in systemen met recirculatie (natte verdamping) slechts een deel van het rondcirculerend koudemiddeldebiet verdampt wordt. In dit geval zou voor een zeotroop mengsel de samenstelling van het verdampte deel verschillen van het niet verdampte deel, wat gepaard zou kunnen gaan met onvoorziene effecten. Zeotrope mengsels dragen een R-nummer tussen 400 en 499, azeotrope mengsels één tussen 500 en 599.

azeotroop

Binnen de mengsels wordt een onderscheid gemaakt tussen azeotrope en zeotrope mengsels. Een azeotroop mengsel gedraagt zich fysisch hetzelfde als een enkele, zuivere stof. Tijdens de verdamping van een zuivere vloeistof (of van een azeotroop mengsel), blijft de temperatuur steeds constant. Ook blijft de samenstelling van het vloeibare en het gasvormige azeotrope mengsel tijdens de verdamping steeds hetzelfde. Zeotrope mengsels dragen een R-nummer tussen 400 en 499, azeotrope mengsels één tussen 500 en 599.

https://emis.vito.be/nl/woordenlijst

Door het zeotroop werkingsmiddel is er een temperatuur-glijding bij het verdampen (of condenseren), hierdoor kan meer energie opgenomen worden bij een vaste pinch point. Deze temperatuur-glijding kan worden geregeld door de concentratie aan te passen en dus kan de cyclus aangepast worden aan een varierende generatortemperatuur. Bij een ORC wordt gewerkt met een vast werkingsmiddel die gekozen is onder de assumptie van een vaste verdampertemperatuur.

https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/887/003/RUG01-0018870...

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2019-10-03 14:01:44 GMT)
--------------------------------------------------

Het menggas R407C heeft een temperatuurtraject van 4 – 7
K en is zeer goed inzetbaar voor koelsystemen en airconditioners.

Bij de menggassen (blends) treedt bij verdamping vaak een
kooktraject (temperature glide) op. Indien dit niet te verenigen
is met het te koelen proces zal een enkelvoudig koudemiddel
of een azeotroop menggas geselecteerd dienen te
worden met een glide van circa 0 K.

https://www.datacenterkoeling.nl/wp-content/uploads/2009/09/...

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 9 hrs (2019-10-04 19:11:46 GMT)
--------------------------------------------------

Een azeotropisch mengsel vertoont geen temperatuurverschuiving.

De temperatuurverschuiving van zeotropische koudemiddelmengsels
leidt tot kleinere temperatuurverschillen aan de condensor. Hierdoor daalt het condensorvermogen.

De temperatuurverschuiving van zeotropische koudemiddelmengsels
leidt tot grotere temperatuurverschillen aan de verdamper. Het vermogen van de verdamper stijgt.

https://www.knvvk.nl/user/file/10kl2018p19-23.pdf

Deze mengsels hebben echter vaak een grote glide, wat kan leiden tot overgedimensioneerde condensors of een te sterke ontvochtiging van de lucht in de koelruimte.

Ontwerp van verdampers en condensors voor koude-
middelmengsels met een grote temperatuurverschuiving

https://pdfslide.net/documents/coolcomfort-68-nl.html

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Kitty Brussaard: En wat te denken van een 'glijdend temperatuurprofiel'? :-) / Inderdaad, 'temperatuurverschuiving' is ook een mooie omschrijving/vertaling voor het feitelijke fenomeen.
1 day 3 hrs
  -> Nog eentje. Google "temperatuurverschuiving" "glide". 1 ding is zeker 'temperature glide' = geleidelijk veranderende verdampingstemperatuur




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search