nail climb test

Dutch translation: (het) testen van het kruipvermogen (met behulp van een spijker)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:nail climb test
Dutch translation:(het) testen van het kruipvermogen (met behulp van een spijker)
Entered by: Willemina Hagenauw

09:29 Apr 20, 2020
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / product testing
English term or phrase: nail climb test
This is a non-formal test that is carried out on lubricants and oils to test their capillary action. So, how well it climbs or creeps up dry surfaces. Does anyone know the right Dutch expression?
Willemina Hagenauw
(het) testen van het kruipvermogen (met behulp van een spijker)
Explanation:
Na enig speurwerk kom ik niet verder dan deze omschrijving. Eventueel ook 'kruipvermogen' vervangen door: capillaire penetratie/werking/eigenschappen OF capillair penetratievermogen.

Zie de volgende links voor de test als zodanig:

https://www.youtube.com/watch?v=5070kl1pnyU (al genoemd door Barend)

https://www.outbackaddress.com/products/bike-maintenance-mul... (hier niet met een spijker maar een schroef)

En zie de volgende links voor de overige terminologie:

Eurol Chain Lube Spray Road & Racing heeft een uitstekend kruipvermogen, waardoor de pen en bus verbindingen van de ketting, evenals de lagers zeer goed gesmeerd blijven en de ketting soepel blijft, zelfs na intensieve belasting.
https://oliesmeermiddelen.nl/product/eurol-ptfe-chain-lube-s...

Snel werkende kruipolie met een hoge penetratiekracht voor het los maken van ingeroeste en geblokkeerde plekken.

Hoge capillaire werking
Door zijn extreem lage oppervlaktespanning dringt deze Super Kruipolie zelfs door in de allerkleinste ruimtes.
http://www.3-in-1.eu/super_kruipolie/producten_super_kruipol...

Uitstekende kruip- en capillaire eigenschappen, hoge weerstand tegen veroudering, temperatuur stabiel ( tot~ 250°C), langdurige smering.
https://www.petroline.nl/petroline/download/olie-en-vetten/t...

Deze multifunctionele spray is een breed toepasbaar product. Door zijn specifieke samenstelling is deze spray bij uitstek geschikt als bescherming tegen corrosie, om te smeren en te reinigen - eigenschappen die het resultaat zijn van een hoog capillair penetratievermogen.
https://docplayer.nl/17723823-Producten-voor-controle-en-ond...
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
Many thanks to everyone. This answer fitted best in my context.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4(test met behulp van) capillaire opstijging
Henk Sanderson
3(het) testen van het kruipvermogen (met behulp van een spijker)
Kitty Brussaard
Summary of reference entries provided
Filmpje van een 'nail climb test'
Kitty Brussaard
Barend van Zadelhoff

Discussion entries: 3





  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(test met behulp van) capillaire opstijging


Explanation:
Het begrip 'nail climb' wordt vertaald met capillaire opstijging. Zie pag. 19 in
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&c...

Example sentence(s):
  • Capilaire opstijging: Hoe kleiner de diameter, hoe hoger het water stijgt
Henk Sanderson
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 179

2 days 32 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(het) testen van het kruipvermogen (met behulp van een spijker)


Explanation:
Na enig speurwerk kom ik niet verder dan deze omschrijving. Eventueel ook 'kruipvermogen' vervangen door: capillaire penetratie/werking/eigenschappen OF capillair penetratievermogen.

Zie de volgende links voor de test als zodanig:

https://www.youtube.com/watch?v=5070kl1pnyU (al genoemd door Barend)

https://www.outbackaddress.com/products/bike-maintenance-mul... (hier niet met een spijker maar een schroef)

En zie de volgende links voor de overige terminologie:

Eurol Chain Lube Spray Road & Racing heeft een uitstekend kruipvermogen, waardoor de pen en bus verbindingen van de ketting, evenals de lagers zeer goed gesmeerd blijven en de ketting soepel blijft, zelfs na intensieve belasting.
https://oliesmeermiddelen.nl/product/eurol-ptfe-chain-lube-s...

Snel werkende kruipolie met een hoge penetratiekracht voor het los maken van ingeroeste en geblokkeerde plekken.

Hoge capillaire werking
Door zijn extreem lage oppervlaktespanning dringt deze Super Kruipolie zelfs door in de allerkleinste ruimtes.
http://www.3-in-1.eu/super_kruipolie/producten_super_kruipol...

Uitstekende kruip- en capillaire eigenschappen, hoge weerstand tegen veroudering, temperatuur stabiel ( tot~ 250°C), langdurige smering.
https://www.petroline.nl/petroline/download/olie-en-vetten/t...

Deze multifunctionele spray is een breed toepasbaar product. Door zijn specifieke samenstelling is deze spray bij uitstek geschikt als bescherming tegen corrosie, om te smeren en te reinigen - eigenschappen die het resultaat zijn van een hoog capillair penetratievermogen.
https://docplayer.nl/17723823-Producten-voor-controle-en-ond...

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 28
Grading comment
Many thanks to everyone. This answer fitted best in my context.




Reference comments


8 hrs
Reference: Filmpje van een 'nail climb test'

Reference information:
In dit filmpje zie je vanaf 0:19 hoe zo'n 'nail climb test' in zijn werk gaat: https://www.youtube.com/watch?v=5070kl1pnyU

Wat er getest wordt is de capillaire opstijging (zie antwoord Henk) of, wat je in deze specifieke context vaker tegenkomt, de capillaire werking/eigenschappen of beter gezegd de 'capillaire penetratie' (d.w.z. het capillair penetratievermogen) (zie verwijzingen Barend). Geen idee echter hoe zo'n test in het Nederlands wordt genoemd. Misschien wel gewoon 'kruiptest'? Ik kom zelf niet veel verder dan dit.

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 28

5 hrs peer agreement (net): +1
Reference

Reference information:
Video van de nail climb test

This time-lapse 'Nail Climb' test compares Penray's penetrating ability against a leading brand.

The test highlights how well a formula climbs through threads, cracks and grooves in the rust

The superior penetrant wil climb faster and higher making the formula better at freeing rusted parts.

https://www.youtube.com/watch?v=5070kl1pnyU

NAIL CLIMB TEST
To determine the penetrating ability of a fluid, a large nail is used to evaluate how quickly and completely the fluid will move up a vertical surface. WD-40 Specialist Rust Release Penetrant with Blu Torch Technology travels up a nail 50% faster than B’Laster!

https://www.datocms-assets.com/10845/1562017133-rust-release...

Penetration Test A nail climb test was performed on the fluids to determine the penetrating ability of each. The end result measures how far the fluids climbed up the nail after a period of 24 hours.

https://docs.crcindustries.com/US Sell Sheets/1003879.pdf

KRUIPOLIE: Maakt door roest aangetaste onderdelen gangbaar en beschermt tegen nieuwe roest. Laat een smerende laag achter die het demonteren van onderdelen vereenvoudigt. Geconcentreerde formule met een hoog penetratievermogen. Dankzij de spuitbus met rietje gemakkelijk op te brengen.

https://www.eurorepar.com/BE-nl/p/3633/Ons-gamma/Verbruiksma...


--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2020-04-20 19:42:32 GMT)
--------------------------------------------------

penetration ability is apparently based on capillary action

+ image nail climb test

RUST RELEASE PENETRANT SPRAY
The capillary action penetrates into tight crevices, threads and seams to break the bonds that hold stuck parts together. Helps prevent rust and corrosion from re-forming and leaves behind a lubricating layer.
• Frees corroded nuts and bolts • Penetrates rust • Fast-acting • 50-state VOC compliant • Safe to use on plastics, rubber and metal
Net Wt. 11oz. Item # 30000 6 ct. Case # 300004
Blu Torch™ Technology is a unique blend of solvents, metal working fluids, and surfactants that provide fast-acting penetration. No other penetrant has our combination.

NAIL CLIMB TEST The test and what it means: To determine the penetrating ability of a fluid, a large nail is used to evaluate how quickly and completely the fluid will move up a vertical surface. WD-40 Specialist Rust Release Penetrant works fast to free rusted bolts and other stuck parts.

http://allconproducts.com/pub/media/catalogue/WD40.pdf

Kruipolie in spuitbus.
Kruipolie is een speciaal soort smeerolie van geringe viscositeit en oppervlaktespanning, waardoor deze door capillaire werking gemakkelijk in zeer kleine ruimten "kruipt". Aan deze eigenschap ontleent de olie zijn naam.
Kruipolie kan goed gebruikt worden om onderdelen te smeren die niet direct voor de olie toegankelijk zijn, maar waar de olie zelf naartoe kruipt. Dit smeren is meestal bedoeld als bescherming tegen roestvorming en voor reinigingsdoeleinden. Als echt smeermiddel is kruipolie minder geschikt, aangezien de olie nogal vluchtig is en de belastbaarheid gering.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruipolie

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Note to reference poster
Asker: Thanks. I will have a look.


Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Kitty Brussaard: Het is idd een test waarmee de capillaire eigenschappen (lees: het capillair penetratievermogen) van de (kruip)olie of het smeermiddel worden getest door een spijker rechtop in het betreffende product te zetten. Zie filmpje in mijn verwijzing. / Oeps ...
20 hrs
  -> Dank je, Kitty. Ik had hetzelfde filmpje gepost, zie boven. :-)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search