gauge

Dutch translation: bar overdruk (of onderdruk)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:bar gauge
Dutch translation:bar overdruk (of onderdruk)
Entered by: Leo te Braake | dutCHem

12:46 Jun 14, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial / tubing
English term or phrase: gauge
Screwed in branches shall be limited to:
- a pressure of 40 bar gauge;

en nog een paar beperkingen.

Zelden ben ik zo'n vaag een woord tegengekomen, terwijl het juist slaat op een meting...
Wat maken jullie van deze beperking?
Leo te Braake | dutCHem
40 bar relatief
Explanation:
absoluut/relatief zal wel te maken hebben met de druk van de aardse atmosfeer zelf.

Condensate is produced inside an heat exchanger at a pressure of 5 bar gauge (6 bar absolute). The condensate containing 670.9 kJ/kg of heat energy at saturation temperature 159°C.

The pressure is reduced to atmospheric pressure - 0 bar gauge (1 bar absolute) through the steam trap and the maximum heat energy in water at atmospheric pressure and 100°C is 419.0 kJ/kg.


--------------------------------------------------
Note added at 54 mins (2004-06-14 13:40:54 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Beste Leo,

I moet natuurlijk gewoon mijn handen dichtknijpen met die drie punten op een terrein waar ik geen snars verstand van heb maar mijn alfalogica zegt me dat onderdruk/bovendruk iets anders moet zijn dan absolute druk/relatieve druk. Er is in een koelkast (ik heb meer verstand van eten) slechts een klein beetje bovendruk nodig om de vieze buitenlucht buiten te houden.

Bedankt,
Gerard
Selected response from:

Gerard de Noord
France
Grading comment
Dat vermoedde ik al, maar jij geeft het citaat waaruit dit eenduidig blijkt. 1 puntje minder, omdat ik de term EIGENLIJK niet goed vind: dit noemden we overdruk overdruk zolang ik me kan herinneren (gezien kleur en hoeveelheid haar is dat al errug lang....)
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3meterdruk
Henk Peelen
3drukmeter
Marc Van Gastel
1 +140 bar relatief
Gerard de Noord
1 +1relatieve druk
Jacqueline van der Spek


Discussion entries: 1





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
relatieve druk


Explanation:
Ik heb er totaal geen verstand van, maar googelen op "bar gauge" (Nederlands) leverde onderstaande link op.

HTH,

Jacqueline


    Reference: http://www.bronkhorst.com/pdf/foldernl.pdf
Jacqueline van der Spek
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saskia Steur (X)
9 mins
  -> dank je wel, Saskia

8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
drukmeter


Explanation:
gewoon een drukmeter (uitgedrukt in bar) veronderstel ik.

--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2004-06-14 12:56:24 GMT)
--------------------------------------------------

zoals het daar staat is het \"druk van 40 bar, volgens meteropname of volgens weergave op de meter, of zoals afgelezen op de meter.

Marc Van Gastel
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
meterdruk


Explanation:
bovenstaande uitdrukking mag ik altijd gebruiken van mijn opdrachtgevers.
X bar gauge of X bar(g) betekent in feite dat 0 bar overeenkomt met de druk die we allemaal ervaren, de atmosferische druk.

Voor de absolute druk zou je er nog circa een bar bij op moeten tellen, maar dat is voor technici te bar, die willen de meterdruk of werkdruk.

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 124

10 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
40 bar gauge
40 bar relatief


Explanation:
absoluut/relatief zal wel te maken hebben met de druk van de aardse atmosfeer zelf.

Condensate is produced inside an heat exchanger at a pressure of 5 bar gauge (6 bar absolute). The condensate containing 670.9 kJ/kg of heat energy at saturation temperature 159°C.

The pressure is reduced to atmospheric pressure - 0 bar gauge (1 bar absolute) through the steam trap and the maximum heat energy in water at atmospheric pressure and 100°C is 419.0 kJ/kg.


--------------------------------------------------
Note added at 54 mins (2004-06-14 13:40:54 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Beste Leo,

I moet natuurlijk gewoon mijn handen dichtknijpen met die drie punten op een terrein waar ik geen snars verstand van heb maar mijn alfalogica zegt me dat onderdruk/bovendruk iets anders moet zijn dan absolute druk/relatieve druk. Er is in een koelkast (ik heb meer verstand van eten) slechts een klein beetje bovendruk nodig om de vieze buitenlucht buiten te houden.

Bedankt,
Gerard

Gerard de Noord
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 3
Grading comment
Dat vermoedde ik al, maar jij geeft het citaat waaruit dit eenduidig blijkt. 1 puntje minder, omdat ik de term EIGENLIJK niet goed vind: dit noemden we overdruk overdruk zolang ik me kan herinneren (gezien kleur en hoeveelheid haar is dat al errug lang....)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saskia Steur (X)
4 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search