carbon footprint

Dutch translation: CO2-voetafdruk

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:carbon footprint
Dutch translation:CO2-voetafdruk

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
15:33 Jul 15, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Science - Environment & Ecology
English term or phrase: carbon footprint
Definition from AltusLumen:
Carbon footprint measures total amount of greenhouse gas emissions released into the environment. Greenhouse gas emissions from all sources are summed up and changed into units of CO2 equivalent which is used to standardize greenhouse gas emissions and help make comparisons from different time periods and across industries. Carbon emissions are usually measured in metric tons per year (1 metric ton equals 2204lbs).

Example sentence(s):
  • With rises in the costs of fuel and widespread media coverage on the threats of global warming, reducing your carbon footprint is increasingly at the forefront of the sustainability agenda for consumer product manufacturers and retailers. Carbon Footprint Consumer Products 2008
  • Global climate change is one of humanity’s greatest challenges and one of the most important indicators that we are in ecological overshoot. Since the carbon footprint is 50 percent of humanity’s overall Ecological Footprint, reducing our carbon footprint is essential to ending ecological overshoot. Global Footprint Network
  • Some companies have started to include footprints on their labeling. Carbon labels appeal to consumers who understand and monitor their own carbon footprints and want to support products that do the same. HowStuffWorks, Inc.
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

CO2-voetafdruk
Definition:
Carbon-footprint

CO2-Voetafdruk: een maat voor de uitstoot van CO2 als gevolg van het gebruik van fossiele brandstoffen in het verkeer, luchtvaart, transport, productie van elektriciteit en verwarming
Selected response from:

Koen Speetjens
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
3 +2CO2-voetafdruk
Koen Speetjens
4koolstof-voetafdruk
Max Nuijens
5 -2ecologische voetafdruk
Jorinde Brokke


  

Translations offered


18 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -2
ecologische voetafdruk


Definition from InfoNu:
De ecologische voetafdruk is een cijfer, uitgedrukt in hectare, dat weergeeft hoeveel ruimte iemand nodig heeft om gedurende een jaar op dezelfde manier te blijven consumeren en om zijn afval te kunnen verwerken.

Example sentence(s):
  • De invloed die de leefgewoonte van mensen heeft op de ruimte voor natuur elders in de wereld kan gemeten worden met de Ecologische Voetafdruk. - WWF  

Explanation:
CO2-voetafdruk, mondiale (ecologische) voetafdruk, voetafdruk worden ook gebruikt.
Jorinde Brokke
Native speaker of: Dutch
Notes to answerer
marjolijngijsel ecologische voetafdruk = ecological footprint carbon footprint = CO2-voetafdruk: de hoeveelheid CO2-equivalente broeikasgassen die uitgestoten wordt


Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
No  Koen Speetjens: Wat jij bedoelt is de "ecological footprint". De definitie in de vraagstelling geeft duidelijk aan dat het hier gaat om uitstoot van broeikasgassen, omgerekend tot CO2-equivalenten. Dit kan berekend worden voor een product of in zijn totaliteit.
37 mins

No  EddyArtEco: Welke vertaling? Carbon footprint moet eigenlijk zijn carbon dioxide footprint en kan het best vertaald worden met koolzuurvoetprint. Dat is even lang als het ook acceptable koolstofvoetprint maar net iets scherper. Eddy van der Maarel
1 hr

18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
CO2-voetafdruk


Definition from my24service:
Carbon-footprint

CO2-Voetafdruk: een maat voor de uitstoot van CO2 als gevolg van het gebruik van fossiele brandstoffen in het verkeer, luchtvaart, transport, productie van elektriciteit en verwarming

Example sentence(s):
  • Europees Parlement wil eigen 'CO2-voetafdruk' met 30% verminderen - EuropaNu  
  • Het ANP meldt dat AkzoNobel een methode heeft ontwikkeld waarmee de CO2-uitstoot kan worden uitgerekend van alle producten die het bedrijf maakt. Zo kunnen klanten van het concern, die eindproducten zoals kunststof fabriceren, op hun beurt hun CO2-voetafdruk berekenen waardoor consumenten weten hoe milieubelastend een product is. - Energieportaal.nl  
Koen Speetjens
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  marjolijngijsel
4 days

Yes  André Linsen
31 days

51 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
koolstof-voetafdruk


Definition from Protos:
De ‘koolstof-voetafdruk’ geeft aan hoeveel land (biocapaciteit) er nodig is om onze koolstof-emissies vast
te leggen. De koolstof-voetafdruk weegt zwaar door in de ecologische voetafdruk. Sinds 1961 steeg de
koolstof-voetafdruk maar liefst met een factor 9. Hij bedraagt nu meer dan de helft van de totale
voetafdruk die we op ons ecosysteem leggen. We moeten dus dringend onze koolstof-voetafdruk, en dus
onze koolstofemissies, verkleinen om ons ‘ecologisch tekort’ weg te werken. De helft van de koolstof-
voetafdruk wordt veroorzaakt door transport. Nationaal, regionaal of lokaal produceren en verbruiken van
voedsel kan op zich al dus een belangrijke emissievermindering betekenen.

Example sentence(s):
  • In 2007 was de totale broeikasgasemissie van Shell gelijk aan 92 miljoen ton CO2-equivalenten. De wereldwijd 69 grootste Shell-kantoren samen leverden een koolstof-voetafdruk op van iets meer dan 175.000 ton, het resultaat van een gas- en stroomgebruik van bijna een half miljoen MWh. Zakelijke reizen (bijna 1,5 miljard kilometer in 2007) voegden daar nog eens zo’n 181.000 ton aan toe. - Royal Dutch Shell  
  • Totale koolstof-voetafdruk: 21.183 kilo koolstof per jaar, oftewel 21 metrische ton CO2 - WikiHow  
  • Wijnand Sukkel van Praktijkonderzoek Plant en Omgeving onderzoekt of het berekenen van voedselkilometers en koolstofvoetafdrukken de sector kan helpen om het imago waar te maken. - Wageningen www.kennisonline.wur.nl  

Explanation:
de koolstof-voetafdruk wordt ook vaak in samenhang met zijn broertje, de ecologische waterafdruk, gebruikt door actoren in het veld:

"Hiernaast houdt het netwerk zich bezig met de ondersteuning en de bevordering van uitwisseling van kennis en informatie over watervoetafdrukken, het waterbeleid en de samenhang tussen de watervoetafdruk en andere, bekende ‘footprints’, zoals de koolstof voetafdruk en ecologische voetafdruk."

http://www.royalhaskoning.com/Royal_Haskoning/Corporate/nl-N...
Max Nuijens
Belarus
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 36




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search