valuation terms

Dutch translation: op grond van hun (relatieve) waardering

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:valuation terms
Dutch translation:op grond van hun (relatieve) waardering
Entered by: Nicole_BC (X)

01:23 Apr 9, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
English term or phrase: valuation terms
Deze term komt voor in de volgende zin: "I trimmed some XXX and some YYY, both on purely valuation terms.", waarin XXX en YYY beursgenoteerde vennootschappen zijn. Als ik alleen naar de term zelf kijk, kan ik me voorstellen dat ik het met 'waarderingsgronden' kan vertalen, maar de bedoeling van de context ontgaat me dan, helaas. Wie kan mij toelichting geven?
Nicole_BC (X)
op grond van hun (relatieve) waardering
Explanation:
De posities in de aandelen XXX en YYY werden verkleind uit oogpunt van waardering ==> betekent dat de fondsbeheerder deze aandelen nog steeds heel aantrekkelijk vindt op grond van bijvoorbeeld omzetgroei, winstgroei, productassortiment, concurrentiepositie etc. etc. Maar hij vindt ze wat duur. Mooi gezegd, de waardering is hoog ten opzichte van soortgelijke aandelen, gemeten op basis van koers/winstverhouding, koers/cashflowverhouding, of nog mooiere ratio's (EV/EBITDA whatever).
Selected response from:

Willemien Rijsdijk
Netherlands
Grading comment
Dankjulliewel. En de extra uitleg was ook zeer welkom.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3waardering
Martijn Naarding
4op grond van hun (relatieve) waardering
Willemien Rijsdijk
3 +1waardebepaling
Fred ten Berge


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
waardebepaling


Explanation:
Ik heb enige XXX en YYY (aandelen) verkocht/ingewisseld/weg gedaan, "beide zuiver/enkel/alleen maar/slechts op basis van *waardebepaling/ bepaling/(in)schatting/ vaststelling van hun/de waarde.*

Some 102,000 googles for 'waardebepaling'

Fred ten Berge
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ariser: waarde of waardering
12 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
waardering


Explanation:
Hoewel ik het eens ben met het vorige antwoord, denk ik dat waardering ook en optie is, indien je er voor kiest om de zin als volgt te vertalen:

Ik heb een gedeelte van XXX en YYY verkocht, uitsluitend vanwege hun waardering.

Succes!

Martijn Naarding
Spain
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 10

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  IDEAD Transl
37 mins

agree  FullCircle (X)
1 hr

agree  Ariser
9 hrs

18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
op grond van hun (relatieve) waardering


Explanation:
De posities in de aandelen XXX en YYY werden verkleind uit oogpunt van waardering ==> betekent dat de fondsbeheerder deze aandelen nog steeds heel aantrekkelijk vindt op grond van bijvoorbeeld omzetgroei, winstgroei, productassortiment, concurrentiepositie etc. etc. Maar hij vindt ze wat duur. Mooi gezegd, de waardering is hoog ten opzichte van soortgelijke aandelen, gemeten op basis van koers/winstverhouding, koers/cashflowverhouding, of nog mooiere ratio's (EV/EBITDA whatever).


    www.morningstar.nl/news/interviews. asp?ArticleID=18161&validfrom=2002-10-11
    Reference: http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=17787
Willemien Rijsdijk
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 109
Grading comment
Dankjulliewel. En de extra uitleg was ook zeer welkom.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search