assume makes an ass of u and me

Dutch translation: gissen is missen/naast de pot pissen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:assume makes an ass of u and me
Dutch translation:gissen is missen/naast de pot pissen
Entered by: FullCircle (X)

14:27 Apr 21, 2005
English to Dutch translations [PRO]
General / Conversation / Greetings / Letters
English term or phrase: assume makes an ass of u and me
Vanaf het moment dat ik wist dat ik dit moest gaan vertalen heb ik lopen piekeren wat daar nou een leuke NL variant op is. Helaas zonder resultaat.

Wie heeft er suggesties? Bvd.
FullCircle (X)
Netherlands
gissen is naast de pot pissen
Explanation:
de alledaagse variant van
gissen doet missen

lang niet zo mooi als de Engelse, maar het komt een beetje in de buurt.

raden is (de waarheid) verraden
geloven doe je in de kerk

--------------------------------------------------
Note added at 2005-04-21 14:56:37 (GMT)
--------------------------------------------------

technisch:
gissen is missen & meten is weten

--------------------------------------------------
Note added at 2005-04-21 14:57:11 (GMT)
--------------------------------------------------

gissen is vergissen

--------------------------------------------------
Note added at 2005-04-21 14:58:02 (GMT)
--------------------------------------------------

omdat als vaak wordt uitgesproken als as:
as is verbrand hout / verbrande turf

--------------------------------------------------
Note added at 2005-04-21 15:02:13 (GMT)
--------------------------------------------------

goedgelovig is wat anders dan goed gelovig
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Henk, bedankt voor je suggesties. De eerste krijg ik er niet door bij de redacteur, missen is gissen vast wel, maar ik leg die van het geloven zeker ook voor. Dank je.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3Gissen doet missen / Gissen is missen
Bart Vanderbruggen
3 +2gissen is naast de pot pissen
Henk Peelen
4Als mijn tante ballen had, dan was ze mijn oom
Björn Houben
3veronderstellen is ver onder zekerheid stellen
Anthony Michils
2veronderstelling is een gek met een gebrek
Francina
3 -1veronderstellen is ROTFLOL*
11thmuse


Discussion entries: 2





  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
gissen is naast de pot pissen


Explanation:
de alledaagse variant van
gissen doet missen

lang niet zo mooi als de Engelse, maar het komt een beetje in de buurt.

raden is (de waarheid) verraden
geloven doe je in de kerk

--------------------------------------------------
Note added at 2005-04-21 14:56:37 (GMT)
--------------------------------------------------

technisch:
gissen is missen & meten is weten

--------------------------------------------------
Note added at 2005-04-21 14:57:11 (GMT)
--------------------------------------------------

gissen is vergissen

--------------------------------------------------
Note added at 2005-04-21 14:58:02 (GMT)
--------------------------------------------------

omdat als vaak wordt uitgesproken als as:
as is verbrand hout / verbrande turf

--------------------------------------------------
Note added at 2005-04-21 15:02:13 (GMT)
--------------------------------------------------

goedgelovig is wat anders dan goed gelovig

Henk Peelen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 40
Grading comment
Henk, bedankt voor je suggesties. De eerste krijg ik er niet door bij de redacteur, missen is gissen vast wel, maar ik leg die van het geloven zeker ook voor. Dank je.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  vixen: in de gegeven context vind ik 'gissen is missen' de beste optie
21 mins
  -> ik vind die andere wel leuk, maar hij heeft geen internettreffers. Zal m'n moeder wel hebben bedacht, die hield van onverbloemde taal.

neutral  Fred ten Berge: leuk?
9 hrs
  -> niet zo leuk als die Engelse, maar dat lukt gewoon niet in het Nederlands

agree  Leo te Braake | dutCHem: meten=weten en gissen=missen. Dat is de volgorde die ik geleerd heb.
19 hrs

12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Als mijn tante ballen had, dan was ze mijn oom


Explanation:
als het heeeeel losjes mag

--------------------------------------------------
Note added at 17 mins (2005-04-21 14:45:22 GMT)
--------------------------------------------------

ok, we temperen wat: met als en indien koop je niets

:-)

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2005-04-21 14:51:07 GMT)
--------------------------------------------------

ok, we temperen wat: met als en indien koop je niets

:-)

Björn Houben
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

47 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
Gissen doet missen / Gissen is missen


Explanation:
Een rijtje spreekwoorden die aardig in de buurt komen (weliswaar niet zo leuk als de andere suggesties):
Menen en missen beginnen met dezelfde letter.
Mogelijk is misselijk.

Bart Vanderbruggen
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: De beste suggestie, geeft precies weer waar het om gaat.
36 mins

agree  Mirjam Bonne-Nollen
4 hrs

agree  Seger Bonebakker (X)
4 hrs

neutral  Fred ten Berge: "leuke" NL variant?
9 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
veronderstelling is een gek met een gebrek


Explanation:
of veronderstellen is te gek om los te lopen :) :)

Francina
United States
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch

8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
veronderstellen is ROTFLOL*


Explanation:
* rotflol bestaat echt. Zie: www.acronymfinder.com

11thmuse
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Fred ten Berge: Moeten we 'echt' alle referenties slikken?
1 hr

19 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
veronderstellen is ver onder zekerheid stellen


Explanation:
Zomaar.

Anthony Michils
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 14




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search