fork (ww)

Dutch translation: (links) aanhouden

09:08 Sep 25, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Geography / navigation system, mapping
English term or phrase: fork (ww)
"Digital maps are essentially different to conventional paper maps which are viewed from an aerial perspective.

For navigation, the horizontal view is needed – in other words, the view through the driver’s eyes.

By checking what it will look like to the driver, it can be established whether the instruction needs to be 'turn left', 'keep left', 'fork left' – or maybe 'nothing' if it is obvious where the road carries on."


Wie kan mij het verschil tussen 'turn left' en 'fork left' uitleggen?

(Ik rijd geen auto.)
Shayna Barby (X)
Dutch translation:(links) aanhouden
Explanation:
Het lijkt mij dat ze bedoelen links afslaan bij een tweesprong. In dat geval zeg je "links aanhouden" in plaats van "links afslaan" (turn left).

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-09-25 10:40:22 GMT)
--------------------------------------------------

Misschien dat je voor "fork left" "houd links aan bij de splitsing" kunt gebruiken? Maar dat is misschien wat lang.
Selected response from:

Percy Balemans
Netherlands
Grading comment
Ik heb uiteindelijk voor "houd links aan bij de splitsing" gekozen. Hartelijk dank!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2aanhouden
Linda Ferwerda
3 +2bij de Y-splitsing naar links
vic voskuil
3 +2(links) aanhouden
Percy Balemans
4aanhouden
Atty Peelen (X)


Discussion entries: 1





  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
(links) aanhouden


Explanation:
Het lijkt mij dat ze bedoelen links afslaan bij een tweesprong. In dat geval zeg je "links aanhouden" in plaats van "links afslaan" (turn left).

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-09-25 10:40:22 GMT)
--------------------------------------------------

Misschien dat je voor "fork left" "houd links aan bij de splitsing" kunt gebruiken? Maar dat is misschien wat lang.

Percy Balemans
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Ik heb uiteindelijk voor "houd links aan bij de splitsing" gekozen. Hartelijk dank!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof
5 hrs

agree  Saskia Steur (X)
20 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
bij de Y-splitsing naar links


Explanation:
helemaal niks mis met de eerdere voorstellen, maar zo blijft je vork behouden.

vic voskuil
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Miet Ooms: kan ik mij ook in vinden, alleen gebruik ik niet Y-splitsing, maar T-splitsing
19 mins
  -> een T is toch geen vork?

agree  Tina Vonhof: of gewoon 'bij de splitsing'.
3 hrs
  -> daar heb je inderdaad een verdraaid goed punt, tina...

agree  Saskia Steur (X): is dat in het Nederlands dan geen V-splitsing? (de v van vork ;-)
17 hrs
  -> zou wel logischer zijn als e-bruggetje ja :)

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
aanhouden


Explanation:
misschien kun je voor 'keep left' 'naar links volgen' gebruiken, dan heb je links aanhouden voor fork left. Op bijgaande link worden ze allebei gebruikt


    Reference: http://www.saxion.nl/over_saxion/route/deventer
Atty Peelen (X)
Native speaker of: Native in DutchDutch

6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
aanhouden


Explanation:
Misschien kun je het vertalen met rechts aanhouden zodat er onderscheid wordt gemaakt met afslaan.

--------------------------------------------------
Note added at 11 mins (2006-09-25 09:19:49 GMT)
--------------------------------------------------

links aanhouden dus

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2006-09-25 13:35:13 GMT)
--------------------------------------------------

afbuigen?

Linda Ferwerda
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
Notes to answerer
Asker: Ik heb 'aanhouden' al voor 'keep' gebruikt.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Percy Balemans: We dachten tegelijk hetzelfde ;-)
1 min
  -> goed hè! :-)

agree  Saskia Steur (X)
20 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search