counter-urbanisation

Dutch translation: desurbanisatie, ontstedelijking

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:counter-urbanisation
Dutch translation:desurbanisatie, ontstedelijking
Entered by: Hester Eymers

13:43 Sep 26, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Geography / Social Geography
English term or phrase: counter-urbanisation
Het tegengestelde van urbanisatie. In het Nederlands kom ik zowel tegen-urbanisatie als des-urbanisatie tegen. Wat zouden jullie doen?
Hester Eymers
Netherlands
desurbanisatie, ontstedelijking
Explanation:
'Desurbanisatie' of 'ontstedelijking', afhankelijk van het register.
Als het nog voor 8-jarige kinderen is, misschien liever 'ontstedelijking'.

Van Dale NL-NL: 'ontstedelijking: het ontvluchten van de stad (resp. stadskern) als woonplaats, trek naar buiten'.
Selected response from:

Antoinette Verburg
Netherlands
Grading comment
Ontstedelijking is inderdaad de mooiste term hier. Dank je wel!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3desurbanisatie, ontstedelijking
Antoinette Verburg
3 +1stadsvlucht
Miet Ooms
4counter-urbanisatie
Adela Van Gils
3tegengestelde verstedelijking
Jack den Haan


Discussion entries: 2





  

Answers


31 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tegengestelde verstedelijking


Explanation:
Volgens kun je dit begrip ook hiermee vangen...

--------------------------------------------------
Note added at 34 mins (2006-09-26 14:18:14 GMT)
--------------------------------------------------

erratum: Volgens *mij* kun je...

Jack den Haan
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8

30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
counter-urbanisatie


Explanation:
zou ik doen

--------------------------------------------------
Note added at 34 mins (2006-09-26 14:17:48 GMT)
--------------------------------------------------

Counter-urbanisatie  tegengestelde beweging aan de trek naar de stad. Verschillende vormen en redenen. De belangrijkste voorbeelden zijn:

zie:http://www.mercuriuswageningen.nl/nl/klapcie/pdf/INL_bedr_co...

--------------------------------------------------
Note added at 35 mins (2006-09-26 14:18:42 GMT)
--------------------------------------------------

of dus: tegengestelde beweging aan de trek naar de stad

--------------------------------------------------
Note added at 35 mins (2006-09-26 14:19:27 GMT)
--------------------------------------------------

ook counterurbanisatie

Adela Van Gils
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Saskia Steur (X): voor kinderen van 8 jaar?
3 hrs

33 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
desurbanisatie, ontstedelijking


Explanation:
'Desurbanisatie' of 'ontstedelijking', afhankelijk van het register.
Als het nog voor 8-jarige kinderen is, misschien liever 'ontstedelijking'.

Van Dale NL-NL: 'ontstedelijking: het ontvluchten van de stad (resp. stadskern) als woonplaats, trek naar buiten'.


    Reference: http://www.ikcro.nl/php/concepttermthesaurus.php?concept=Ont...
Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 11
Grading comment
Ontstedelijking is inderdaad de mooiste term hier. Dank je wel!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: voor kinderen misschien 'het ontvluchten van de stad'.
1 hr
  -> Kan ook, al lijkt 'counter-urbanisation' mij voor Engelstalige 8-jarigen toch ook al aardig pittig... Bedankt, Tina.

agree  Jack den Haan: Inderdaad, 'ontstedelijking' voor deze doelgroep.
1 hr
  -> Yep, zekerheid over de doelgroep kwam pas nadat ik mijn antwoord gegeven had... Bedankt, Jack.

agree  hirselina: http://www.digischool.nl/ak/2efase/modules/migra_mobili/inho...
1 hr
  -> Bedankt, Hirselina, maar nu er zekerheid is over de doelgroep houd ik het maar op 'ontstedelijking'.

neutral  Saskia Steur (X): voor kinderen van 8 jaar?
3 hrs
  -> Och, hier en daar een moeilijk woordje kan geen kwaad, en 'ontstedelijking' lijkt mij eigenlijk niet moeilijker dan 'counter-urbanisation'.

34 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
stadsvlucht


Explanation:
Als het past in de context...

Miet Ooms
Belgium
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saskia Steur (X): Lijkt me de meest begrijpelijke term voor 8-jarigen
3 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search