freshwater table

Dutch translation: als zee en zoet water elkaar ontmoeten

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:freshwater table
Dutch translation:als zee en zoet water elkaar ontmoeten
Entered by: Marijke Mayer

12:07 Oct 9, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Science - Geography
English term or phrase: freshwater table
Context: 'If seawater enters the freshwater table of an island, it makes springs and wells undrinkable.'
Uit een kinderboek (8 jaar en ouder) dat gaat over zeeën, kustlijnen en alles wat daarmee te maken heeft.

Water-table = grondwaterstand
Freshwater tabel = ook grondwaterstand? Of zoetwaterstand? Wie heeft hier verstand van?
Hester Eymers
Netherlands
als zee en zoet water elkaar ontmoeten
Explanation:
Hoi Hester!

Wel heel prozaïsch, maar blijkens deze Google-treffers wordt het vaak zo omschreven. Naast grondwater kan zeewater zich ook vermengen met bijv. rivierwater. Ik ben van mening dat in een kinderboek (wat leuk overigens!) je de tegenstelling van zout en zoet moet behouden omdat kinderen moeten weten dat er zoiets als zoet water bestaat.

Nationaal programma herstel zoet-zoutovergangenZoet-zout overgangen zijn gebieden waar zout water (zee water of kwel) en zoet water (rivier of grond water) elkaar ontmoeten; de omvang van deze gebieden ...
www.zoetzout.nl/herstel2.html - 17k - In cache - Gelijkwaardige pagina's


De brakwaterschorren aan de Schelde - Galgeschoor, Groot ...In zeewater zit ruim 19 g chloride per liter, in zoet water zit minder dan 0,3 g chloride per ... In het gebied waar zoet en zout water elkaar ontmoeten, ...
www.scheldeschorren.be/CMSimple/?Land_en_water:Van_zoet_tot... - 16k -



PDF] Een eerste indicatie van mogelijkheden en knelpunten bij het ...Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat
zoute kwel en minder doorspoelen met zoet water als maatregel tegen verzilting. Het ... daar ook zout binnendringt. In een periode met veel afvoer hoeft dat ...
www2.alterra.wur.nl/Internet////Modules/pub/PDFFiles/Alterrarapporten/AlterraRapport685.pdf - Gelijkwaardige pagina's

Selected response from:

Marijke Mayer
Netherlands
Grading comment
Dit bleek inderdaad een elegante oplossing te zijn. Dank je!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3als zee en zoet water elkaar ontmoeten
Marijke Mayer
5grondwater
ntschanz


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
grondwater


Explanation:
In deze context zou ik gewoon grondwater gebruiken.

Example sentence(s):

    Reference: http://www.lenntech.com/grondwater/zeewater-indringing.htm
ntschanz
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
als zee en zoet water elkaar ontmoeten


Explanation:
Hoi Hester!

Wel heel prozaïsch, maar blijkens deze Google-treffers wordt het vaak zo omschreven. Naast grondwater kan zeewater zich ook vermengen met bijv. rivierwater. Ik ben van mening dat in een kinderboek (wat leuk overigens!) je de tegenstelling van zout en zoet moet behouden omdat kinderen moeten weten dat er zoiets als zoet water bestaat.

Nationaal programma herstel zoet-zoutovergangenZoet-zout overgangen zijn gebieden waar zout water (zee water of kwel) en zoet water (rivier of grond water) elkaar ontmoeten; de omvang van deze gebieden ...
www.zoetzout.nl/herstel2.html - 17k - In cache - Gelijkwaardige pagina's


De brakwaterschorren aan de Schelde - Galgeschoor, Groot ...In zeewater zit ruim 19 g chloride per liter, in zoet water zit minder dan 0,3 g chloride per ... In het gebied waar zoet en zout water elkaar ontmoeten, ...
www.scheldeschorren.be/CMSimple/?Land_en_water:Van_zoet_tot... - 16k -



PDF] Een eerste indicatie van mogelijkheden en knelpunten bij het ...Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat
zoute kwel en minder doorspoelen met zoet water als maatregel tegen verzilting. Het ... daar ook zout binnendringt. In een periode met veel afvoer hoeft dat ...
www2.alterra.wur.nl/Internet////Modules/pub/PDFFiles/Alterrarapporten/AlterraRapport685.pdf - Gelijkwaardige pagina's



Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dit bleek inderdaad een elegante oplossing te zijn. Dank je!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: goed idee.
5 hrs

agree  11thmuse
10 hrs

agree  Iris70
17 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search