Australasia

Dutch translation: Azië en Australië

11:22 Jan 15, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Science - Geography
English term or phrase: Australasia
De Wereld Bosatlas noemt dit Oceanië, volgens Encarta heet het Australazië. Ik vermoed dat Oceanië de correcte term is, maar twijfel omdat Australazië misschien duidelijker is voor de lezer. De tekst waarin deze term voorkomt is namelijk niet geografisch van aard. Bij de vertaling van een zinsnede als "the average European or Australasian home" vind ik "Oceanische woning" toch wel erg exotisch klinken...

Wat zouden jullie doen?
Hester Eymers
Netherlands
Dutch translation:Azië en Australië
Explanation:
ooooh, **stopcontacten**...

Dan heeft de schrijver ongetwijfeld "Australië en Azië" bezoeld, want daar gebruikt men 220 volt (behalve in Japan, maar hij/zij zegt dan ook "average home")

zie http://en.wikipedia.org/wiki/File:WorldMap_Voltage&Frequency...
Selected response from:

Ron Willems
Grading comment
Ja, suf dat ik dat er niet direct bij heb gezet. Hartelijk dank voor je hulp!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4Australazië
Lode Demetter
3 +4australische
Ron Willems
4Azië en Australië
Ron Willems
3Australazië
hirselina


Discussion entries: 1





  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
australasia
Australazië


Explanation:
http://www.encyclo.nl/begrip/Australazië en vele andere

--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2009-01-15 11:27:48 GMT)
--------------------------------------------------

Je kan het eventueel ook omschrijven:

Australië en omliggende eilanden, want daar komt het toch op neer...

Lode Demetter
Belgium
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Carolien de Visser: voor de duidelijkheid in deze context zou ik ook hiervoor kiezen
2 mins

agree  Sabine Piens
1 hr

agree  Jan Willem van Dormolen: Eens met de vertaling, maar of het over Oceanië gaat, is niet zeker. De term wordt nl. ook wel gebruikt om Australië-plus-Azië aan te duiden, en dat is heel wat anders...
2 hrs

agree  Ghislaine van der Burgt
2 hrs

6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
australasia
Australazië


Explanation:
Ik zou Australazië zetten
Australasia: Australia and the islands of the SW Pacific

hirselina
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
australasia
Azië en Australië


Explanation:
ooooh, **stopcontacten**...

Dan heeft de schrijver ongetwijfeld "Australië en Azië" bezoeld, want daar gebruikt men 220 volt (behalve in Japan, maar hij/zij zegt dan ook "average home")

zie http://en.wikipedia.org/wiki/File:WorldMap_Voltage&Frequency...

Ron Willems
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Ja, suf dat ik dat er niet direct bij heb gezet. Hartelijk dank voor je hulp!

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
australasian (hier)
australische


Explanation:
letterlijk is het Australazië (het gebied ten zuiden van Azië en dus niet hetzelfde als Oceanië - een deel van Indonesië hoort erbij maar Tahiti niet om maar wat te noemen).

maar omdat het hier blijkbaar om een bouw- of inrichtingsstijl gaat, lijkt het me sterk dat de auteur de stijlen van Europa, Australië, Nieuw-Zeeland én Papua Nieuw Guinea op één hoop wil gooien.

misschien kun je het zelfs zo omschrijven: de gemiddelde woning van het type dat je kunt aantreffen in Europa, Australië of Nieuw-Zeeland...

hangt uiteraard van de rest van de context af.

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2009-01-15 11:34:17 GMT)
--------------------------------------------------

http://nl.wikipedia.org/wiki/Australazië

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2009-01-15 11:35:09 GMT)
--------------------------------------------------

http://nl.wikipedia.org/wiki/Australazië

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2009-01-16 09:58:51 GMT)
--------------------------------------------------

tsja, in de contect van stopcontacten wordt alles ineens heel anders (zie tweede antwoord)

Ron Willems
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eddy Coodee: bij gebruik als bijvoeglijk naamwoord
13 mins
  -> merci, Eddy

agree  Kitty Brussaard: Vooral met de voorgestelde omschrijving! Zie ook jouw link: 'Als politiek-culturele term is het niet heel zinvol, aangezien Australië en Nieuw-Zeeland sociologisch gezien dan wel op elkaar lijken, maar in de andere landen in het gebied heel andere (...)'
4 hrs
  -> precies, dat wil ik maar zeggen :)

agree  Erik Boers: Ik denk ook dat je het inderdaad kunt beperken tot "Australië en Nieuw-Zeeland".
8 hrs
  -> merci!

agree  Ronald van der Linden: Australazië is verbasterd Engels. Correcte term is Oceanië. Voor de context, deel ik de mening om je te beperken tot Australië en Nieuw Zeeland landen van Oceanië; de auteur wil Europa niet vergelijken met Tahiti of Guam.
10 hrs
  -> dank je




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search