Comparative management

Dutch translation: vergelijkend management

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Comparative management
Dutch translation:vergelijkend management
Entered by: Jilt

13:04 Mar 5, 2015
English to Dutch translations [PRO]
Government / Politics
English term or phrase: Comparative management
Best forum,

Is hier een gangbare Nederlandse term voor? De brontekst is een Hongaars diploma voor (hier heb ik alleen een Engelse term:) European Union specialised business assistant. De school is een middelbare vakschool voor boekhouden en management.

Context (brontekst is een diploma, taal Hongaars):
Vakkenlijst:
- Zakelijke communicatie
- Management accounting
- Bedrijfsplanning
- Bestuur en organisatie
- Internationale financiën
- Internationale marketing
- Boekhouding van buitenlandse handel
- Organisatie van boekhouding
[..]
- Comparative management
-[..]

Jilt
Jilt
Netherlands
vergelijkend management
Explanation:
Misschien wat ouderwets, maar vergelijkende studies op allerlei gebied waren in elk geval heel gangbaar:
Asian Business & Vergelijkend Management & nb sp;
http://www.mbastudies.nl/Master-Of-Business-Administration-(...

Niet al te veel succes op google, maar dit zou (taalkundig) mijn voorkeur hebben.
Selected response from:

Lianne van de Ven
United States
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Vergelijkend(publiek) management
jan en sas
3vergelijkend management
Lianne van de Ven
Summary of reference entries provided
Comparative management
Kitty Brussaard

  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
comparative management
vergelijkend management


Explanation:
Misschien wat ouderwets, maar vergelijkende studies op allerlei gebied waren in elk geval heel gangbaar:
Asian Business & Vergelijkend Management & nb sp;
http://www.mbastudies.nl/Master-Of-Business-Administration-(...

Niet al te veel succes op google, maar dit zou (taalkundig) mijn voorkeur hebben.

Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
comparative management
Vergelijkend(publiek) management


Explanation:
Vergelijkingen van overheidsbeleid, culturen, organisaties en management.
Ook wel comparatief management genoemd.


    Reference: http://studiegids.leidenuniversiteit.nl
jan en sas
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish




Reference comments


8 mins
Reference: Comparative management

Reference information:
Deze term blijft volgens mij in het NL (vaak) onvertaald. Zie bijvoorbeeld:

Comparative Management houdt zich dus bezig met het vergelijkend onderzoek naar de verschillende, meer en minder vastliggende, manieren van denken en doen van mensen in organisaties, onder meer onderscheiden naar de dimensie tijd, institutie en geografische plaats en dan vooral gecentreerd op vraagstukken van vorm- en leidinggeven aan organisaties.
http://digitalarchive.maastrichtuniversity.nl/fedora/get/gui...

--------------------------------------------------
Note added at 2 days6 mins (2015-03-07 13:10:45 GMT)
--------------------------------------------------

The literal translation 'comparatief management' - as suggested by jan en sas - might work here too. Alternatively, 'vergelijkende bedrijfskunde' of 'internationale bedrijfskunde' could be other good options if a Dutch translation is preferred:

Onderscheidingen binnen internationaal-vergelijkend onderzoek
Binnen het internationaal - vergelijkend onderzoek bestaan allerlei deelgebieden van
onderzoek. Wie zicht wil krijgen op de stand van zaken kan indelen naar discipline en komt
dan uit bij internationaal - vergelijkend onderzoek dat ondergebracht is bij
• vergelijkende bestuurskunde (zie Guess, 1989; Heady, 1989a en b),
• rechtsvergelijking (Koopmans, 1986; Florijn, 1993),
• vergelijkende politicologie (Daalder, 1993; Keman, 1993),
• vergelijkende bedrijfskunde (ook wel: comparatief management; internationale
bedrijfskunde),
• vergelijkende sociologie (Berting, 1985), 10
• vergelijkende economie (Linnemann, 1985),
• vergelijkende geografie (Heinemeijer, 1985), enzovoort.
http://www.arnokorsten.nl/PDF/Onderzoek/Internationaal-verge...

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 3




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search