key skilled labour

Dutch translation: vaklieden met vitale bekwaamheden

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:key skilled labour
Dutch translation:vaklieden met vitale bekwaamheden
Entered by: Vanders

09:40 Sep 30, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Human Resources
English term or phrase: key skilled labour
Hallo

"Key skilled labour": te vinden in een vragenlijst gericht aan bedrijven.

"With regard to *key skilled labour *, are you more or less focused on attracting and retaining key staff than you were one year ago?"

Bedankt

Nathalie
Vanders
Belgium
vaklieden met vitale bekwaamheden
Explanation:
"Labour" duidt specifiek op een bepaalde categorie personeel, namelijk handswerklieden.
Selected response from:

Albert Stufkens
Netherlands
Grading comment
Hartelijk bedankt, Albert!

Groetjes

Nathalie
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3vaklieden met vitale bekwaamheden
Albert Stufkens
3 +1personeel met essentiële competenties/kwalificaties
Ron Willems
2essentiële beroepsgroepen
hirselina
3 -1hooggekwalificeerd personeel
Jack den Haan


Discussion entries: 8





  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
hooggekwalificeerd personeel


Explanation:
Wat er in eerste instantie bedoeld wordt is, denk ik, gekwalificeerd personeel op belangrijke plaatsen in de organisatie. Naar mijn gevoel kan je dat vatten met 'hooggekwalificeerd'. Maar er is vast een betere uitdrukking...

Jack den Haan
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 19

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Leo te Braake | dutCHem: Jammer, maar hier gaat dat niet op. De Key labour force van een straatveegbedrijf heeft vrijwel geen kwalificaties. Horses for Courses, en zo...
5 hrs
  -> De Key labour force van een straatveegbedrijf heeft zeer waarschijnlijk ook een *skilled* labour nodig ;-)

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
personeel met essentiële competenties/kwalificaties


Explanation:
een andere interpretatie: niet de medewerkers of hun functies, maar hun competenties zijn essentieel.

"key staff" in het tweede deel van de zin kun je dan gerust vertalen met "essentiële medewerkers"

Example sentence(s):
  • The essential component of skilled care is the presence of a skilled attendant and other key skilled professionals
  • A reserved occupation (also known as essential services) is an occupation considered important enough to a country (...) In the UK, in 1938, a Schedule of Reserved Occupations had been drawn up, exempting certain key skilled workers from conscription.

    Reference: http://www.emro.who.int/Publications/Emhj/1104/article2.htm
    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Reserved_occupation
Ron Willems
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 145

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
3 hrs
  -> dank je wel

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
vaklieden met vitale bekwaamheden


Explanation:
"Labour" duidt specifiek op een bepaalde categorie personeel, namelijk handswerklieden.

Albert Stufkens
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 7
Grading comment
Hartelijk bedankt, Albert!

Groetjes

Nathalie

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
3 hrs
  -> Bedankt

agree  Leo te Braake | dutCHem
4 hrs
  -> Bedankt

agree  Laurens Landkroon
9 hrs
  -> Bedankt

4 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
essentiële beroepsgroepen


Explanation:
Het gaat volgens mij over de "essentiële beroepsgroepen"

Optoppen van salarissen en betere arbeidsvoorwaarden voor essentiële beroepsgroepen om braindrain te voorkomen. 3. Het bedrijfslevenprogramma PSOM om ...
www.stichting-csc.nl/CSC2006/Agnes_van_Ardenne.pdf -

het verbeteren van arbeidsvoorwaarden voor essentiële beroepsgroepen. Goed opgeleide migranten kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van het ...
bestel.postbus51.nl/content/pdf/05BR2006G006-2006121-8568.pdf

evenals verhoging van het salaris en het verbeteren van arbeidsvoorwaarden voor essentiële beroepsgroepen. Goed opgeleide migranten kunnen bijdragen aan ...
rijksbegroting.minfin.nl/rijksbegroting_nl/e2e8a4851a664ec98eddcbc244394d22x111x63596x83.php?cycl=2007

hirselina
Works in field
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search