hiring manager

Dutch translation: opdrachtgevende (lijn)manager

10:07 Nov 20, 2008
English to Dutch translations [Non-PRO]
Human Resources
English term or phrase: hiring manager
Hoe heet de 'hiring manger' van een bedrijf? Is dat hetzelfde als 'hoofd personeelszaken'? Of sla ik dan de plank helemaal mis.
Tessa Slingerland (X)
Dutch translation:opdrachtgevende (lijn)manager
Explanation:
De 'hiring manager' is niet de HR- of P&O-adviseur of de recruiter maar de (lijn)manager die opdracht geeft tot de werving en vaak ook degene is die besluit welke kandidaat uiteindelijk gekozen wordt. De gekozen kandidaat gaat werken voor het team/bedrijfsonderdeel waar deze manager voor verantwoordelijk is.
Wordt ook wel onvertaald gebruikt.

Bespreek uitvoerig met de hiring manager alle details van vacature en de ... Vergeet ook niet de eigen organisatie, medewerkers en hiring manager, ...
http://arbeidsmarkt.blogo.nl/?COMMENTS/20071126-recruitment-...

Alle relevante onderdelen voor het organiseren en uitvoeren van uw Talent Management zijn aanwezig in de Connexys Recruitment applicatie. Onderscheid wordt gemaakt in een kandidaat, een vacature en een 'hiring manager' (opdrachtgevende manager) gedeelte.
http://website.connexys.nl/connexys_page.php?page=76

... levert een toegewijd recruitment team resultaten in een kwaliteitgedreven en kostenefficiënt proces waardoor minder taken bij de hiring manager liggen. ...
http://www.iprc.nl/pagesNL/recruitment strategie.html


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2008-11-20 12:08:15 GMT)
--------------------------------------------------

Zie Jan-Willem's comment. Misschien is '(lijn)manager/leidinggevende die opdracht geeft tot (de) werving' duidelijker en toch niet al te lang :-)

--------------------------------------------------
Note added at 1 day13 hrs (2008-11-21 23:57:36 GMT)
--------------------------------------------------

Of misschien ook wel heel gewoon 'lijnmanager' (of 'leidinggevende' zoals voorgesteld door Manon) zoals in onderstaand voorbeeld :-)

... in één applicatie samengevoegd en is voor de P&O-er benaderbaar vanuit drie invalshoeken: de kandidaat, de vacature en de hiring manager (lijnmanager). ...
http://website.connexys.nl/connexys_page.php?page=76

Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1opdrachtgevende (lijn)manager
Kitty Brussaard
4 +1(inhurende) leidinggevende
Manon Beelen
4 -1Personeelschef
Robert Rietvelt
3 -1wervingsmanager
Lode Demetter


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
(inhurende) leidinggevende


Explanation:
Het gaat hier om de manager die de vraag om een nieuw personeelslid uitzet bij personeelszaken. Hij is naast de recruiter één van de partijen in het sollicitatiegesprek. zie internet ref.


    Reference: http://www.adlerconcepts.com/resources/column/newsletter/the...
Manon Beelen
France
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard: Dit is ook een goede optie!
11 mins

neutral  Jan Willem van Dormolen: Eerlijk gezegd vind ik 'inhurend' tamelijk lelijk.
1 hr
  ->  Best Jan Willem, daarom staat het ook tussen haakjes, in een woordenlijst wil je wel aangeven dat het om de positie van de leidinggevende in een wervingsprocedure gaat, in een brief naar een sollicitant zou ik inhurende weglaten - Manon

22 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
wervingsmanager


Explanation:
Kan je hier wat mee aanvangen? Web reference is te lang:
http://www.careerbuilder.nl/Artikel/CB-36-Sollicitatiegespre...


Lode Demetter
Belgium
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
1 hr
  -> dankjewel

disagree  Kitty Brussaard: Deze term is niet echt gangbaar en lijkt een equivalent voor 'recruitment manager' of 'HR manager'. Deze ondersteunen/adviseren juist de 'hiring manager' die opdracht geeft tot de werving van nieuwe medewerkers voor zijn team/organisatie-onderdeel.
1 hr
  -> Ik vind het mooier dan en minstens even gangbaar als "opdrachtgevende lijnmanager"

disagree  Manon Beelen: helemaal met Kitty eens
5 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
Personeelschef


Explanation:
De persoon die personeel aanneemt. Staar je niet blind op het woord 'Manager' (= beheerder = leidinggevende = chef)

Robert Rietvelt
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
22 mins

disagree  Kitty Brussaard: Dit is een P&O-functionaris/manager die de 'hiring manager' (lijnmanager) ondersteunt/adviseert bij het aantrekken van nieuwe medewerkers voor het desbetreffende organisatie-onderdeel.
32 mins

disagree  Manon Beelen: met Kitty eens
4 hrs

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
opdrachtgevende (lijn)manager


Explanation:
De 'hiring manager' is niet de HR- of P&O-adviseur of de recruiter maar de (lijn)manager die opdracht geeft tot de werving en vaak ook degene is die besluit welke kandidaat uiteindelijk gekozen wordt. De gekozen kandidaat gaat werken voor het team/bedrijfsonderdeel waar deze manager voor verantwoordelijk is.
Wordt ook wel onvertaald gebruikt.

Bespreek uitvoerig met de hiring manager alle details van vacature en de ... Vergeet ook niet de eigen organisatie, medewerkers en hiring manager, ...
http://arbeidsmarkt.blogo.nl/?COMMENTS/20071126-recruitment-...

Alle relevante onderdelen voor het organiseren en uitvoeren van uw Talent Management zijn aanwezig in de Connexys Recruitment applicatie. Onderscheid wordt gemaakt in een kandidaat, een vacature en een 'hiring manager' (opdrachtgevende manager) gedeelte.
http://website.connexys.nl/connexys_page.php?page=76

... levert een toegewijd recruitment team resultaten in een kwaliteitgedreven en kostenefficiënt proces waardoor minder taken bij de hiring manager liggen. ...
http://www.iprc.nl/pagesNL/recruitment strategie.html


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2008-11-20 12:08:15 GMT)
--------------------------------------------------

Zie Jan-Willem's comment. Misschien is '(lijn)manager/leidinggevende die opdracht geeft tot (de) werving' duidelijker en toch niet al te lang :-)

--------------------------------------------------
Note added at 1 day13 hrs (2008-11-21 23:57:36 GMT)
--------------------------------------------------

Of misschien ook wel heel gewoon 'lijnmanager' (of 'leidinggevende' zoals voorgesteld door Manon) zoals in onderstaand voorbeeld :-)

... in één applicatie samengevoegd en is voor de P&O-er benaderbaar vanuit drie invalshoeken: de kandidaat, de vacature en de hiring manager (lijnmanager). ...
http://website.connexys.nl/connexys_page.php?page=76



Kitty Brussaard
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 58
Grading comment
bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bea Geenen
21 mins
  -> Bedankt Bea!

neutral  Jan Willem van Dormolen: Opdracht geeft tot wat? Deze vertaling lijkt me te breed.
1 hr
  -> Toegegeven, dit is geen echt fraaie vertaling maar het alternatief is een langere omschrijving zoals 'manager/leidinggevende die opdracht geeft tot het starten van een wervingsprocedure / tot het werven van (een) nieuwe medewerker)s)' of iets dergelijks.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search