Baseline risk score

Dutch translation: risicoscore nulmeting

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Baseline risk score
Dutch translation:risicoscore nulmeting
Entered by: Laurent Slowack

03:06 Apr 20, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Human Resources / Risk Management
English term or phrase: Baseline risk score
Baseline kan hier fundamenteel betekenen?
Laurent Slowack
risicoscore nulmeting
Explanation:
Als het hier om een kopje gaat zou ik dit zo vertalen. In een lopende tekst moet de formulering worden aangepast, afhankelijk van de precieze context.

Het gaat hier in ieder geval om het gemeten risico (risk score = risicoscore) in de nulsituatie (i.e. het referentiepunt, doorgaans een bepaald jaar). Vaststellen van de nulsituatie d.m.v. een nulmeting maakt vergelijking mogelijk tussen risicoscores over een periode van meerdere jaren ten opzichte van dit referentiepunt.

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2009-04-20 22:27:36 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Ter verduidelijking, de 'baseline' of 'nulmeting' heeft normaliter betrekking op de situatie voordat bepaalde (verbeter)maatregelen zijn doorgevoerd (i.e. de nulsituatie). In dit geval zijn dit zeer waarschijnlijk risicobeperkende maatregelen. De effecten van deze maatregelen kunnen worden beoordeeld door de risicoscores in daaropvolgende jaren/periodes te vergelijken met de risicoscores van de nulmeting.
Succes verder!
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4risicoscore nulmeting
Kitty Brussaard
3Risicoscore in de uitgangssituatie
Marjolein Verhulsdonck-Roest
3score van het basisrisico
Eddy Coodee
3nulmeting
Eveline Rerren


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
baseline risk score
nulmeting


Explanation:
Indien het gaat over een verbeterproces of opeenvolgende metingen. Moeilijk te zeggen zonder context.

Eveline Rerren
Native speaker of: Native in FlemishFlemish

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
baseline risk score
score van het basisrisico


Explanation:
Op het gebied van medische en sociale wetenschappen wordt "basisrisico" wel gebruikt voor het relatief veelgebruikte begrip "baseline risk". Zonder verdere context blijft het wel gokken.

Eddy Coodee
United Kingdom
Native speaker of: Native in DutchDutch

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
baseline risk score
Risicoscore in de uitgangssituatie


Explanation:
In medische teksten komt dit ook wel voor, maar zonder context kan ik niet goed inschatten of dit in jouw tekst past...


Marjolein Verhulsdonck-Roest
Netherlands
Native speaker of: Dutch

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
baseline risk score
risicoscore nulmeting


Explanation:
Als het hier om een kopje gaat zou ik dit zo vertalen. In een lopende tekst moet de formulering worden aangepast, afhankelijk van de precieze context.

Het gaat hier in ieder geval om het gemeten risico (risk score = risicoscore) in de nulsituatie (i.e. het referentiepunt, doorgaans een bepaald jaar). Vaststellen van de nulsituatie d.m.v. een nulmeting maakt vergelijking mogelijk tussen risicoscores over een periode van meerdere jaren ten opzichte van dit referentiepunt.

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2009-04-20 22:27:36 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Ter verduidelijking, de 'baseline' of 'nulmeting' heeft normaliter betrekking op de situatie voordat bepaalde (verbeter)maatregelen zijn doorgevoerd (i.e. de nulsituatie). In dit geval zijn dit zeer waarschijnlijk risicobeperkende maatregelen. De effecten van deze maatregelen kunnen worden beoordeeld door de risicoscores in daaropvolgende jaren/periodes te vergelijken met de risicoscores van de nulmeting.
Succes verder!

Kitty Brussaard
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 58




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search