health benefits

Dutch translation: gezondheidsvoorzieningen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:health benefits
Dutch translation:gezondheidsvoorzieningen
Entered by: vixen

10:22 Sep 16, 2010
English to Dutch translations [PRO]
Human Resources / secundaire arbeidsvoorwaarden
English term or phrase: health benefits
Hiermee worden bedoeld: bijdrage van werkgever bij de ziektekostenverzekering, cursussen voor stoppen met roken, bedrijfsinterne sportschool, voedingstrainingen enz.
Dus het is maar dan alleen de ziektekostenverzekering. Maar in Amerika is dat anders geregeld. Welke mooie, algeme, bovenliggende term zou ik kunnen gebruiken in het NL?

Voorbeeldzin:

The employer-provided ***health benefit*** rated as most important by employees is health insurance, followed by gym access or discounts, corporate exercise programs, a smoke-free environment, and on-site health screening.
Judith Verschuren
gezondheidsvoorzieningen
Explanation:
Hoewel deze term vaak wordt gebruikt om instanties, sportfaciliteiten e.d. aan te duiden, denk ik dat de term ook in jouw context wel te gebruiken is. Voorzieningen is tenslotte een ruim begrip.
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +5gezondheidsvoorzieningen
vixen
3 +2ziektekostenverzekering en gezondheidsprogramma's
Lianne van de Ven
3 -1preventiemogelijkheden
Esther van der Wal
Summary of reference entries provided
Al eerder vertaald?
Kitty Brussaard

  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
preventiemogelijkheden


Explanation:
Alle voorbeelden die je noemt hebben te maken met ziektepreventie (vanuit de werkgever gezien). Vanuit de werknemer zijn het letterlijk gezondheidsvoordelen of welzijnsmaatregelen, maar dat vind ik toch niet fraai genoeg. Vandaar deze suggestie, hopelijk heb je er iets aan!

Esther van der Wal
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Kitty Brussaard: Dit dekt niet de ziektekostenverzekering die ook in het rijtje van 'health benefits' wordt genoemd. / :-) Bij ziektekostenverzekering als zodanig denk ik niet direct aan preventie, alhoewel preventieve programma's wel onder de dekking kunnen vallen.
11 hrs
  -> Hoi Kitty, dank voor je comment. Verzekering is in mijn ogen ook een vorm van preventie, maar misschien wat ruim gedacht?

23 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
ziektekostenverzekering en gezondheidsprogramma's


Explanation:
Ziektekostenverzekering is het belangrijkste element van health benefits. De rest valt m.i. onder aangeboden gezondheidsprogramma's.

Lianne van de Ven
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 70

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Barend van Zadelhoff: ..zijn ziektekostenverzekering gevolgd door gezondheidsprogramma's als ... zo misschien?
56 mins

agree  Josephine Isaacs (X)
1 hr

25 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +5
gezondheidsvoorzieningen


Explanation:
Hoewel deze term vaak wordt gebruikt om instanties, sportfaciliteiten e.d. aan te duiden, denk ik dat de term ook in jouw context wel te gebruiken is. Voorzieningen is tenslotte een ruim begrip.

vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans van Leeuwen
8 mins
  -> Bedankt Funambule

agree  Kate Hudson
17 mins
  -> Thanks, Kate

agree  Jack den Haan: Een generieke, "bovenliggende" term waarmee je het hele scala aardig vat.
47 mins
  -> Bedankt J. ;-)

agree  Carolien de Visser
3 hrs
  -> Bedankt Carolien

agree  Kitty Brussaard: Zie ook mijn reference comment
11 hrs
  -> Bedankt Kitty




Reference comments


12 hrs
Reference: Al eerder vertaald?

Reference information:
Ik vond op internet heel toevallig onderstaande tekst die qua inhoud/formulering wel heel veel overeenkomsten vertoont met jouw brontekst :-)
Hier wordt overigens 'gezondheidsinitiatieven' als verzamelterm gebruikt. In jouw context vind ik echter 'gezondheidsvoorzieningen' een betere keuze (zie antwoord Vixen).

De gezondheidsinitiatieven van de werkgever die het hoogst worden gewaardeerd zijn ziektekostenverzekering, gevolgd door sportabonnementen/-mogelijkheden of kortingen daarop, een rookvrije omgeving en een corporate bewegingsprogramma.
http://www.arboflexbranche.nl/informatie-voor-uitzendkrachte...

Kitty Brussaard
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 58




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search