bench

Dutch translation: reservebank

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:bench
Dutch translation:reservebank
Entered by: Jorim De Clercq

14:47 Sep 3, 2018
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Human Resources
English term or phrase: bench
And the third element comes the people and the talent pool.
And I do have the great intention to make sure we have a strong talent pool and a strong bench in this organization in years to come.

Deze tekst maakt deel uit van een bedrijfsvideo, waarin de CEO het heeft over allerlei aspecten van het bedrijf.

Bedankt
Jorim De Clercq
Ecuador
reservebank
Explanation:
Misschien té letterlijk. Ik stel het toch voor, omdat je in de video waarschijnlijk niet te veel van de oorspronkelijke zinsstructuur kunt afwijken. Het gaat om de volgende generatie managers. Die moeten "voorsorteren", "worden klaargestoomd" en dat soort termen, zodat er opvolgers klaarstaan voor de huidige managers.

--------------------------------------------------
Note added at 18 mins (2018-09-03 15:06:15 GMT)
--------------------------------------------------

En ik heb niet afgekeken bij Willem!
Selected response from:

Gerard de Noord
France
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Doorgroeipotentieel
Posted via ProZ.com Mobile
Nathalie Bullen
3 +1reservebank
Gerard de Noord
3personeelsbezetting
Willem Wunderink
Summary of reference entries provided
Refs
Kitty Brussaard
bench strength
Barend van Zadelhoff

  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
personeelsbezetting


Explanation:
Met een 'strong bench' wordt volgens mij de vergelijking gemaakt met een reservebank met goede spelers, m.a.w. het bedrijf wil de beschikking hebben over een sterk en goed opgeleid en gekwalificeerd team/personeelsbestand.

Willem Wunderink
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 28

17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
reservebank


Explanation:
Misschien té letterlijk. Ik stel het toch voor, omdat je in de video waarschijnlijk niet te veel van de oorspronkelijke zinsstructuur kunt afwijken. Het gaat om de volgende generatie managers. Die moeten "voorsorteren", "worden klaargestoomd" en dat soort termen, zodat er opvolgers klaarstaan voor de huidige managers.

--------------------------------------------------
Note added at 18 mins (2018-09-03 15:06:15 GMT)
--------------------------------------------------

En ik heb niet afgekeken bij Willem!

Gerard de Noord
France
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard: Het accent lijkt hier inderdaad op (planning van) opvolging te liggen en met 'reservebank' blijf je dicht bij de brontekst. Lijkt ook een niet geheel ongebruikelijke term/metafoor in deze context.
1 day 1 hr

28 mins   confidence: Answerer confidence 5/5




Reference comments


1 day 2 hrs
Reference: Refs

Reference information:
Het belang van opvolging binnen organisaties

De uitstroom van babyboomers uit het arbeidsproces gaat heel wat lege zetels in directiekamers opleveren. Stuurloosheid dreigt voor tal van bedrijven. Toch is opvolging van talent nog nauwelijks een hot topic in HR. Terwijl de financiële schade ervan zeer groot kan zijn.
Hebben bedrijven zicht op de komende uitstroom van talent? En hebben zij de juiste opvolgers al in het vizier? Het antwoord op deze vraag gaat prangend worden.

Net als voetbalclubs moet een bedrijf beschikken over een goede reservebank om de schade te beperken. Uit onderzoek van Booz&Company over 2011 komt naar voren dat 14,2 procent van de ceo’s van de 2.500 topbedrijven in de wereld is vervangen. De vervanging kwam in 22 procent van de gevallen van buiten de organisatie, terwijl vervanging uit eigen kweek doorgaans betere resultaten behaalt (aandeelhouderrendement van 4,4 procent ten opzichte van 0,5 procent) en langer blijft zitten (7,6 jaar ten opzichte van 5,6 jaar).

Het vergt dus continue monitoring of de vitale functies wel goed bezet zijn en blijven en of er voldoende potentieel in de organisatie zit. Maar er moet ook niet teveel potentieel aanwezig zijn. Om in voetbaltermen te blijven: de reservebank moet goed gevuld zijn, maar mensen willen wel aan spelen toekomen.
https://www.hrpraktijk.nl/topics/strategische-personeelsplan...

Sportclubs scouten niet alleen talent in het algemeen, maar zoeken ook gericht naar toppers voor specifieke posities. Bijvoorbeeld als ze weten dat een talent binnen afzienbare tijd zal vertrekken. Daarnaast hebben sportclubs voor noodsituaties een reservebank. Daarop zitten spelers letterlijk te wachten tot ze ingezet worden.

Opvolgers in kaart, ook in het bedrijfsleven

Net als sportclubs zouden ook bedrijven er goed aan doen om potentiële opvolgers in kaart te brengen voor hun belangrijkste posities. Omdat de meeste bedrijven meer medewerkers hebben dan sportclubs, is het onmogelijk om dit voor alle posities te doen.

Waar zitten de talenten?

Bedrijven hebben twee bronnen voor opvolging: interne kandidaten en de arbeidsmarkt. Wanneer gekeken wordt naar interne kandidaten, is dit eigenlijk het opbouwen van een ‘reservebank’ zoals sportclubs die ook hebben.

Aan de ene kant zijn de ‘reservespelers’ binnen bedrijven de medewerkers die een functie tijdelijk kunnen vervullen, maar die niet geschikt zijn voor definitieve opvolging. Je hebt dan tijdelijk niet de ideale bezetting voor een functie, maar wel continuïteit (zo wordt tegen de meeste reservespelers bij sportclubs aangekeken).

Aan de andere kant kunnen de ‘reservespelers’ ook de talenten van een organisatie zijn. Deze medewerkers kunnen een functie nu nog niet vervullen, maar als zij zich goed ontwikkelen wel binnen afzienbare tijd (ook deze categorie reservespelers kennen we binnen de sportwereld, bijvoorbeeld aanstormend talent uit 2e elftallen die bij het 1e elftal op de bank aanschuiven).
https://www.bbkwadraat.nl/strategische-personeelsplanning-he...

Biologische boeren hebben grote reservebank
http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10827292/biologische-bo...

Kitty Brussaard
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 58

4 days peer agreement (net): +1
Reference: bench strength

Reference information:
Noun

bench strength (plural bench strengths)
1.(sports) The quality and number of players available to substitute during a game.
2.(business) The competence and number of employees ready to fill vacant leadership and other positions.

Example: building an organization's bench strength through management training

https://en.wiktionary.org/wiki/bench_strength

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 25

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Kitty Brussaard: De 'reservebank' dus. / Het gaat hier om een interne videoboodschap van de CEO. De toon lijkt redelijk informeel dus ik denk dat je daar met de vertaling prima bij kunt aansluiten. Evt. ook '(een sterke pool van) talent en potentiële/toekomstige leiders'.
4 hrs
  -> Niet zeker of dat de juiste HR-term is. 'colloquial solution' misschien, maar ik denk dat het Engels niet 'colloquial' is. Ik wil een vakterm zien. Misschien 'opvolgingspotentieel'.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search