top-down type

Dutch translation: communiceren van bovenaf OF top-down

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:top-down type
Dutch translation:communiceren van bovenaf OF top-down
Entered by: Jorim De Clercq

12:32 Nov 30, 2019
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Human Resources
English term or phrase: top-down type
XXX is a Web platform that has enabled all of the Group's employees to better share the XXX spirit - particularly at a time when XXX is continuing its internationalisation - and to better communicate with each other - not a top-down type of communication but rather with a spirit of exchange and openness to all suggestions.

Bedankt!
Jorim De Clercq
Ecuador
communiceren van bovenaf OF top-down
Explanation:
Het lijkt me tamelijk informeel geformuleerde tekst en mede daarom zou ik het ongeveer zo formuleren: "We communiceren niet van bovenaf, maar ..." (al dan niet tussen ' ')
Ook "top-down" wordt trouwens gebruikt in dit soort teksten.
Selected response from:

M.J. van den End
Netherlands
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3communiceren van bovenaf OF top-down
M.J. van den End
5 +1hiërarchische (communicatie)
con tex
4formele communicatie
Yvonne Manuela Meissner
4directieve communicatie
Barend van Zadelhoff
3afstandelijk type
Caroline de Hartogh BBA


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
afstandelijk type


Explanation:
In feite denk ik dat de term top-down hier verkeerd is gekozen. Top-down-denken komt voor zover ik weet, het meeste voor bij onderwijsmethoden. Zie de referentie.

Wat ze hier eerste zullen bedoelen is dat ze geen afstandelijk type zoeken, die eerst alles op zijn gemakje bekijkt, tot hij het hele plaatje begrijpt, maar iemand die (zoals in de tekst staat) openstaat voor uitwisseling van ideeën en suggesties. Ik hoop dat je hier iets mee kunt.


    Reference: http://https://www.slimpuls.nl/topdown
Caroline de Hartogh BBA
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

21 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
formele communicatie


Explanation:
...and to better communicate with each other - not a top-down type of communication but rather with a spirit of exchange and openness to all suggestions.

analyse fragment:
- spreektalig geformuleerd
- wil de lezer overtuigen van het nut
- informele communicatie is een trend
- kanalen voor informele communicatie als onderdeel van herorganisaties
etc.

Example sentence(s):
  • ...and to better communicate with each other - not a top-down type of communication but rather with a spirit of exchange and openness to all suggestions.
  • ... voor een meer gestroomliljnde communicatie met elkaar - de formele communicatie achter je laten en direkt overgaan tot een open communcatie in de geest van een informele uitwisseling van ideeën.

    https://www.adformatie.nl/customer-experience/informele-communicatie-heeft-enorme-impact-maar-krijgt-nauw
    https://communicatiekc.com/2014/05/04/formele-vs-informele-communicatie/
Yvonne Manuela Meissner
Netherlands
Native speaker of: Native in GermanGerman

1 day 2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
hiërarchische (communicatie)


Explanation:
De bedoeling is dat communicatie niet enkel maar van leidinggevende naar personeel zou gaan (top-down communication) maar personeel zou alles met zijn leidinggevende kunnen bespreken.
Wilt U echt volgens woordenboek top-down vervangen dan is hiërarchische (communicatie) het best.

con tex
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Els Govaerts
17 hrs

1 day 4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
top-down type of communication
directieve communicatie


Explanation:
directieve communicatie versus non-directieve communicatie

Communicatietraining
voor bestuurders, leidinggevenden en teamleden

Drukte op het werk
Je kent het vast. Order moet vanmiddag de deur uit. Adviesrapport moet over drie dagen bij de klant liggen. De communicatie is directief en resultaatgericht. Weinig tijd voor overleg met medewerkers. Het sluipt erin. Niemand is er gelukkig mee.

Effect van directieve communicatie
Deze wijze van communiceren leidt er toe dat voor inbreng van medewerkers geen ruimte blijft. Zij werken alleen vanuit opdrachten: De baas zegt het, dus doe ik het (met tegenzin). In het slechtste geval zet de medewerker zijn hakken in het zand: Hoe zo moet ik het doen?!
De werksfeer verslechtert en de doelmatigheid en effectiviteit van de organisatie komen onder druk te staan. Primair denk je dat ‘het aan de ander ligt’. Dat is de vraag.

Je communicatie onder de loep
Werken aan deze nieuwe vorm van communiceren is niet aanleren van tips en trucs. Het vereist dat je in een groep je eigen manier van communicatie ter discussie durft te stellen. Je kijkt vanuit een ander perspectief hoe je communiceert en hoe er op jou wordt gereageerd.

http://www.uitdeplooi.nl/images/downloads/online_folder_a_e_...

Naar buiten toe wordt eigen regie en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling in een Agile omgeving gepredikt. In werkelijkheid vallen mensen elkaar af en blijkt de leidinggevende er een niet mis te verstane directieve communicatie op na te houden.

https://www.nextarrow.nl/direct-en-indirecte-invloed-van-loo...

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 25

1 day 19 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
communiceren van bovenaf OF top-down


Explanation:
Het lijkt me tamelijk informeel geformuleerde tekst en mede daarom zou ik het ongeveer zo formuleren: "We communiceren niet van bovenaf, maar ..." (al dan niet tussen ' ')
Ook "top-down" wordt trouwens gebruikt in dit soort teksten.

Example sentence(s):
  • Niet van bovenaf communiceren over de verandering, maar communicatie is de verandering.
  • Daarnaast kunnen interne media en top-down communicatie helpen om het urgentiebesef te verhogen als dat nodig is.

    Reference: http://https://www.consultancy.nl/nieuws/13729/communicatie-...
    https://www.involve.eu/wp-content/uploads/2018/09/Verandercommunicatie-top-down-of-bottom-up-2.pdf
M.J. van den End
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sindy Cremer: van bovenaf wat mij betreft (https://tinyurl.com/scl9yhu)
2 hrs

agree  Kitty Brussaard: Wat mij betreft de zin op dit punt ook splitsen: (...) and to better communicate with each other - not a top-down type of communication (...) >> (....) en beter met elkaar te communiceren. Daarbij ligt het accent niet op communicatie van bovenaf (...)
13 hrs

agree  Joris Lenstra: Dit soort HR-/managementtermen worden inderdaad vaak in het Engels gelaten. Top-down is het tegenovergesteld van bottom-up: https://www.smartsheet.com/top-down-bottom-up-approach. Afhankelijk vh bedrijf kun je ook vanuit het management zeggen
3 days 7 hrs

neutral  Barend van Zadelhoff: It does not say: "top-down communication"; it says "top-down type of communication; there is a little freedom here, a 100% confidence level is a bit over the top imo.
4 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search